ARTIKELN HAR UPPDATERATS OCH TILLFOGATS EN RÄTTELSE.

Ända sedan 1993 har SL handlat upp busstrafiken i länet från privata företag. Men nästa vecka väntas trafiknämnden ta beslutet att ta tillbaka ett av bussavtalen i egen regi från och med sommaren 2029.

Det gäller ett 30-tal busslinjer som trafikeras av runt hundra bussar i Upplands Väsby och Sigtuna – ett avtal som i dag ligger hos företaget Transdev.

– Det här är stort. Det blir det första avtalet i egen regi sedan 1990-talet. Vi tror att det kommer att ge väldigt stora fördelar för SL och trafikförvaltning att också ha kunskap om driften, som kommer att kunna göra SL till en bättre beställare, säger regionrådet Anna Sehlin (V).

Mer av busstrafiken ska i framtiden drivas i egen regi, hoppas V, som ser nästa veckas beslut som ett startskott.

Mer av busstrafiken ska i framtiden drivas i egen regi, hoppas V, som ser nästa veckas beslut som ett startskott.

Mostphotos

Även för resenärerna blir det en fördel att SL får egen rådighet över bussarna och personalfrågorna, menar hon.

Hantera en pandemi

– Det ger en mer robust trafik där det också blir lättare att hantera kriser, som exempelvis en pandemi, genom att SL kan flytta bussar och personal där de behövs bäst.

Vänsterpartiet, som är stödparti åt den styrande mittenkoalitionen, har i många år drivit på hårt för att SL ska ta tillbaka delar av kollektivtrafiken från de privata entreprenörerna. Anna Sehlin ser det kommande beslutet som ett första steg.

Anna Sehlin, Vänsterpartiet, ser beslutet som ett startskott.

Anna Sehlin, Vänsterpartiet, ser beslutet som ett startskott.

Anna Drvnik

– Vi hoppas att det kan bli ett startskott och att vi framöver kan ta tillbaka fler avtal, säger hon.

Redan i våras konstaterade SL att bussdrift i egen regi skulle kosta 10-30 procent mer per körd kilometer än upphandlad trafik – och dessutom innebära startkostnader på hundratals miljoner kronor.

Nytt IT-system

Den uppskattningen kvarstår i det beslutsunderlag som tjänstemännen nu lägger fram inför kommande trafiknämnd. Transdevs tioåriga avtal 2019-2028 har varit värt totalt 2,7 miljarder – så extrakostnaden för egen regi skulle kunna räknas i hundratals miljoner.

Oppositionspartierna i regionen är mycket kritiska.

– Under det rödgröna styret har busstrafiken redan drabbats av historiska nedskärningar till följd av en ansträngd ekonomi. Att nu ta över busstrafik i egen regi, som är uppemot 30 procent dyrare, är ett säkert recept för ytterligare nedskärningar, kommenterar oppositionsregionrådet Amelie Tarschys Ingre (L)

SL preciserar nu också startinvesteringarna till 180-220 miljoner, som främst behövs för att bygga upp ett eget IT-system för busstrafiken, en kostnad som slås ut på de närmaste tio åren.

"Upphandling kostar"

– Kostnaden för IT ligger redan i dag inbakad i de bussavtal vi har, så skillnaden blir främst att den kostnaden nu syns tydligare, säger Anna Sehlin.

Men vad säger du till dem som tycker att 200 miljoner skulle kunna användas bättre inom SL-trafiken?

– Vi är övertygade om, ifall det i slutändan visar sig bli något dyrare, att det är värt det för att få bättre flexibilitet i busstrafiken och förbättrad arbetsmiljö för bussförarna. Vi tror ju också att vi kommer få tillbaka pengarna på sikt. Upphandlingsförfarandet i sig kostar mycket pengar och allt annat det kan innebära med överklaganden, nödavtal och tvister, säger Anna Sehlin.

M: Vi river upp

Moderaterna lovar att upphäva beslutet om de kommer till makten.

– Det här experimentet kommer så klart att rivas upp i samma sekund som Moderaterna vinner valet 2026. Ambulanskrisen i somras är inget att ta vidare till kollektivtrafiken, säger Kristoffer Tamsons (M), oppositionsregionråd – och syftar på de störningar som följde av att ambulansverksamheten togs över i egen regi i våras.

RÄTTELSE: I en tidigare version av artikeln uppgav Vänsterpartiet att SL inte längre räknade med en 10-30-procentig fördyring. Den uppgiften var fel och har nu korrigerats i artikeln.

Jättedyrt för SL att köra bussarna själv

Upp till 30 procent dyrare skulle det kunna bli om SL tog över busstrafiken i egen regi, istället för att som i dag handla upp från externa företag. "Det kan det vara värt för att ge bussförarna bättre arbetsvillkor", säger vänsterpartisten Anna Sehlin.

Vänsterpartiet har länge förespråkat att SL ska ta över delar av kollektivtrafiken i egen regi. Efter maktskiftet i valet 2022 har V satt press på regionstyret att utreda vad detta skulle innebära i praktiken.

Svaret har nu kommit från trafikförvaltningen. Om man räknar in de IT-investeringar som SL behöver göra blir det en fördyring med 20-30 procent jämfört med en vanlig bussupphandling. Om man räknar bort uppstartskostnaderna stannar merkostnaden på 10-20 procent.

 Anna Sehlin (V), trafikpolitiker i Region Stockholm

Anna Sehlin (V), trafikpolitiker i Region Stockholm

Anna Drvnik

– Att det blir dyrare beror främst på att personalen får bättre villkor, kanske högre löner och mer luft i schemat. Och det kan det vara värt. Arbetsvillkoren blir inte bra i upphandlad verksamhet, säger Anna Sehlin, trafikpolitisk talesperson för Vänsterpartiet.

Trots fördyringen vill hon att SL nu går vidare och tar tillbaka busstrafiken i egen regi inom de två avtalsområden som har utvärderats – Sigtuna-Upplands Väsby och Ekerö/Mälaröarna – när dagens bussavtal går ut i juni 2029.

Bussarna på Ekerö hör till de som Vänsterpartiet vill ta tillbaka i egen regi.

Bussarna på Ekerö hör till de som Vänsterpartiet vill ta tillbaka i egen regi.

Malin Lövkvist

– Det är de enda avtal som är kvar att upphandla. Och det vore rimligt för att kunna jämföra med den övriga, upphandlade busstrafiken, säger Anna Sehlin.

En annan fördel, förutom den personalpolitiska, är att det blir lättare att göra förändringar i trafikutbudet som faktiskt återspeglar resenärernas behov.

– När man senast drog in busslinjer styrdes det till stor del av vad som var möjligt utifrån hur avtalen var konstruerade. Det gjorde att direktbusslinjer från Botkyrka lades ner trots att de gick fullsatta. Med egen regi är det lättare att vara flexibel och ligga nära resenärerna, säger Anna Sehlin.

Oppositionen i Region Stockholm är helt emot idén om egen regi.

– Det måste vara ett slut på lekstugan. Att göra det 30 procent dyrare att köra de få bussar som finns kvar kommer inte hjälpa resenärerna. Den röda tråden är att det kommer rulla färre röda bussar som följd av deras röda politik, kommenterar Kristoffer Tamsons (M), oppositionsregionråd. 

Direktbusslinjer från Botkyrka lades ner trots att de gick fullsatta

 Anna Sehlin (V), trafikpolitiker i Region Stockholm.

Anna Sehlin (V), trafikpolitiker i Region Stockholm.

Anna Drvnik,Motsphotos

Bussarna kan bli 30 procent dyrare: ”Det är det värt”

Kraftig fördyring om SL tar över busstrafiken i egen regi ✔ Högre löner och bättre schema för busschaufförerna ✔ "Värt det", tycker Anna Sehlin (V)