Salem kommuns krav på SL är tydliga. I första hand vill man ha tillbaka buss 745 som regionen skrotade för två år sedan. SL hänvisade då till minskat resande och att bussen löpte parallellt med spårtrafik.

I ett blocköverskridande politiskt svar till SL betonar samtliga partier som finns representerade i Salems kommunfullmäktige att varje dag som bussen inte finns, ökar risken att fler Salembor väljer bilen. Det går stick i stäv med SL:s mål om att minska biltrafiken.

– Det finns anledning att ompröva regionens beslut. Kollektivtrafikresandet lär inte öka för att man inte har något annat att välja på, säger Wictoria Berglund (C), ordförande i tekniska nämnden i Salem.

Anropsstyrd trafik

Salem öppnar för att en eventuell ny busslinje in till Stockholm, som inte nödvändigtvis behöver ha exakt samma sträckning som den gamla 745:an. Men för att hitta en linjedragning som funkar föreslår kommunen att Salem blir pilotkommun för "framtidens kollektivtrafik" med syftet att minska bilresandet.

– Vi är en liten kommun. Så det skulle vara enkelt att testa och se vad som fungerar för att få fler att välja kollektivtrafik istället för bil. Samtidigt skulle Salemborna få större valfrihet och lättare att få ihop vardagen. Det blir en win-win för oss och för regionen, säger Wictoria Berglund.

Salem ser, förutom en ny busslinje in till Stockholm, också en förbättring i anropsstyrd trafik i fler delar av Rönninge där personer beställer sina resor i förväg utan fasta linjer, tider eller hållplatser.

Varken bu eller bä

SL säger varken bu eller bä om Salems förslag, utan väljer i stället att framhäva att det inte är ett förslag som kommer från dem.

"Men vi ser positivt på att kommunerna bidrar med idéer och engagemang i utvecklingen av kollektivtrafiken", skriver SL:s kommunikatör Sophie Gunnarsson i ett mejl till tidningen.

Nu ska SL gå igenom synpunkterna från länets kommuner innan de slutligen bestämmer sig för hur trafiken ska se ut nästa år. Det slutgiltiga förslaget på trafikförändringar presenteras i höst.