Stadens plan att porta diesel- och bensinbilar från ett område i city skulle bli verklighet vid förra årsskiftet, men har sedan dess hunnit ta många turer. Flera företag överklagade beslutet, med hänvisning till att området inte uppfyller kraven för att klassas som särskilt miljökänsligt. De anser inte heller att miljövinsterna står i proportion till de negativa konsekvenserna för transport och näringsliv.

Länsstyrelsen stoppade därför miljözonen med hänvisning till brister i stadens utredning. De saknade bland annat en ordentlig konsekvenskalkyl med alternativa förslag på mindre ingripande åtgärder.

Staden överklagade till Transportstyrelsen, som nu slår fast att frågan visst har utretts tillräckligt, och att det inte fanns någon grund för länsstyrelsen att häva beslutet.

Ärendet skickas därför tillbaka för fortsatt handläggning, vilket Miljöpartiet ser som en vinst.

Enligt trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP) har flera aktörer i området börjat börjat köpa in elfordon sedan beslutet om miljözonen togs.

Enligt trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP) har flera aktörer i området börjat börjat köpa in elfordon sedan beslutet om miljözonen togs.

Angie Gray

– Det här är ännu en seger på vägen mot Sveriges första miljözon klass 3. Vårt gemensamma mål är en utsläppsfri stad, och det här är ett steg i rätt riktning, säger trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP).

”Uppenbart inte en seger”

Enligt honom är Transportstyrelsens beslut ett underkännande av länsstyrelsens process.

– Om man inte har några argument är det väldigt lätt att säga att det inte är tillräckligt utrett. Vi hoppas att länsstyrelsen har hunnit att läsa på under den här tiden.

En annan som ser beslutet som en vinst, men av helt andra orsaker, är oppositionsborgarrådet Dennis Wedin (M).

– De rödgröna får säga vad de vill, men det är uppenbart inte en seger. Det går tillbaka för ny prövning, vilket är en stor motgång för dem, säger han.

I sin överklagan yrkade staden nämligen på att Transportstyrelsen i första hand skulle upphäva länsstyrelsens beslut, och ge grönt ljus för miljözonen. Något de inte har gjort.

– Det är nu de bredare sakfrågorna ska prövas. Förhoppningsvis leder det till ett nej, säger Dennis Wedin.

Dennis Wedin (M) vill att miljözonen blir en valfråga.

Dennis Wedin (M) vill att miljözonen blir en valfråga.

Mikael Andersson

I länsstyrelsens beslut från i maj bedömdes inte huruvida det är möjligt att införa miljözon klass 3 i området, utan bara att utredningen hade brister.

Flera processer

Lars Strömgren hoppas att zonen ska kunna införas så snart som möjligt.

– Många ser det här som en möjlighet att tillskapa mer grönska och koordinera transporter.

Dennis Wedin hoppas att länsstyrelsens handläggning ska ta tid, då han vill att zonen ska bli en valfråga.

– Stockholmarna ska få säga sitt.

Miljözonen har parallellt varit föremål för en annan rättslig process. Flera parter menade att kommunfullmäktige inte hade rätt att fatta beslutet, men förvaltningsrätten avslog överklagan. Förra veckan meddelade kammarrätten att man inte ger prövningstillstånd till dem som överklagat till högre instans.