Stadens planer att porta bensin- och dieselbilar från delar av city har fått många reaktioner. Flera parter överklagade beslutet till förvaltningsrätten, som gick på stadens linje och menade att beslutet inte brutit mot lagen – vilket överklagades till högre instans.
Nu har kammarrätten nekat prövningstillstånd för för de aktörer som har överklagat. Det betyder att Stockholms miljözon har passerat förvaltningsrätten, kammarrätten och EU-kommissionen.
– Vi har pekat ut en plats där tiotusentals stockholmare varje dag påtvingas föroreningar som förkortar deras liv. Det finns ingen tvekan om att vi har lagen på vår sida, säger trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP) i ett pressmeddelande.
Beslutet att införa miljözonen överklagades även till länsstyrelsen, som i våras stoppade beslutet med hänvisning till brister i utredningen. Staden överklagade beslutet och det slutgiltiga avgörandet om miljözonens vara eller icke vara ska fällas av Transportstyrelsen, som tar ställning i vinter. Det betyder att den nya miljözonen skulle kunna öppna till våren, enligt MP.
Lars Strömgren (MP), anser att staden har lagen på sin sida.
Victor Malmcrona
Många turer
– Så snart vi får ja från Transportstyrelsen kommer vi att meddela ett startdatum för Sveriges första miljözon klass 3. Därefter ska vi lägga fram en plan för hur zonen ska utökas, säger Lars Strömgren.
Kammarrättens beslut påverkar inte Transportstyrelsens process.
Beslutet att införa miljözonen togs 2024, och tanken var att det skulle införas redan vid årsskiftet. Länsstyrelsen beslutade dock att pausa införandet då beslutet överklagats av flera företag. Staden överklagade i sin tur pausen till Transportstyrelsen som gick på länsstyrelsens linje.
I maj tog länsstyrelsen beslutet att häva införandet helt, då de ansåg att utredningen hade brister.