Skyltarna är tydliga: en hand med guldmynt och en med texten ”4 kr”.

Klockan är 08.46 på måndagsmorgonen och knappt 33 timmar har förflutit sedan avgifterna infördes på Skurubron. 

Några få personbilar svischar förbi betalstationen och följs av några SL-bussar. Även på Gamla Skurubron som är skonad från avgifter är trafiken lugn. Några personbilar och en moped kör från Björknäs mot Skuru möter en grävmaskin på väg åt andra hållet.

Enligt en läsare var det annorlunda tidigare på morgonen.

”Som nattjobbare på väg hem gåendes vid 08-tiden var det väldigt många bilar via gamla Skurubron... tror jag det!!!! Galet med avgift över nya bron för Boo och Värmdöborna!”, skriver en person på Mitt i Nackas Facebooksida.

”Nya bron är jättebra”

Timo Hakkarainen, 67, från Orminge är positiv till Skurubron. ”Den är bredare och fyra spänn är inte så mycket att betala.”

Timo Hakkarainen, 67, från Orminge är positiv till Skurubron. ”Den är bredare och fyra spänn är inte så mycket att betala.”

Pekka Pääkkö

Ormingebon Timo Hakkarainen, 67, tankar diesel i Björknäs innan han ska handla i mataffären.

– Jag tycker att den nya bron är jättebra. Nu har vi ju fått testa den gratis i några månader. Kanske är den lite kurvig på sina ställen men bredare. Jag hoppas att de inte blir totalt stopp som på gamla bron om det sker någon trafikolycka.

Han räknar med att köra över bron ett par, tre gånger i veckan.

– Min son bor i stan så jag hälsar på honom.

Tar du den gamla bron för att slippa avgifter?

– Nej, jag kommer att ta den snabbaste och rakaste vägen. Fyra spänn är inte mycket. Allt som är nytt kommer att svida ett litet tag sedan släpper det. 

Det är klart att det blir en liten slant för dem som åker väldigt ofta. 

”Alla får betala”

Malin Jordell från Mariedal kommer att förmodligen att välja nya Skurubron även om om Gamla Skurubron är gratis. ”Jag bara kör på.”

Malin Jordell från Mariedal kommer att förmodligen att välja nya Skurubron även om om Gamla Skurubron är gratis. ”Jag bara kör på.”

Pekka Pääkkö

Malin Jordell, 62, från Mariedal brukar pendla med bussen in till jobbet i stan. Antingen ställer hon bilen vid infartsparkeringen i Björknäs och åker med buss 444 eller 445 eller kör hon över bron och tar buss 471 vid Ica Maxi. Avgiften på fyra kronor kommer inte stoppa henne från att köra över den nya bron.

– Det verkar ju logiskt att inte ta den som inte kostar pengar. Men det kommer nog gå ganska mycket av bara farten. Jag är van att åka raka vägen. Fyra spänn dit och fyra spänn hem.

Staten har betalat en tredjedel av Skurubron, resten – omkring 670 miljoner kronor i 2016 års penningvärde – ska bekostas av broavgifter. Trafikverket räknar med att det kommer att ta omkring 22 år.

– På något sätt ska ju den här bron finansieras. Jag tycker att det är större anledning att ta betalt för en bro än infartsavgifterna i stan. Alla som åker över bron får ju betala, även de som ska åka ut mot Djurö och Stavsnäs, säger Malin Jordell.

”Det är tråkigt”

”Tråkigt”, säger Eknäsbon Marcus Andrén, 32, om avgifterna på Skurubron. Han räknar med att köra över någon gång i veckan för att hälsa på sina föräldrar i Duvnäs utskog.

”Tråkigt”, säger Eknäsbon Marcus Andrén, 32, om avgifterna på Skurubron. Han räknar med att köra över någon gång i veckan för att hälsa på sina föräldrar i Duvnäs utskog.

Pekka Pääkkö

Eknäsbon Marcus Andrén, 32, är inte lika positiv till broavgiften.

– Klart att det är tråkigt. I och med att vi bor så nära blir det påtagligt. Mina föräldrar bror precis på andra sidan bron i Duvnäs utskog. Jag åker och hälsar på dem någon gång i vecka. Jag kommer att ta gamla bron när jag kör dit. Men på hemvägen blir det nog nya bron. Annars får du svänga av snett, sedan under motorvägen och upp på den gamla bron. Med den nya bron blir det raka vägen.

Broavgift – i 22 år: ”Vansinnigt”

Fyra kronor per passage i 22 år. Broavgiften på Skurubron som införs den 1 oktober får många bilförare att koka. ”För jävligt! Jag har inte begärt den här bron”, säger ­Lännerstabon Yvonne Hedenfalk, 38.

Eknäsbon Anne–Lie Hurtig, 55, svänger in på Preemmacken på Klintvägen i Björknäs för att tanka 95 oktan. Här kan hon både se och höra bilarna dundra förbi på Skurubron. 

Sedan bron invigdes i juni hon kört över den ett par gånger om dagen. Från och med söndagen den 1 oktober kommer alltså varje passage att kosta.

– Fruktansvärt! Fyra kronor fram och fyra kronor ­tillbaka. Jag skulle behöva betala nästan åtta kronor om dagen. Att vi ska behöva betala så mycket för att åka över vår bro som är den enda möjligheten att ta sig över. Det är dyrt, säger Anne-Lie Hurtig.

Men hon har hittat en lösning.

– Vet du vad jag ska göra? Åka gamla bron!

”Jag kommer att välja den gamla bron”, säger  Anne–Lie Hurtig, 55, i Eknäs, om att avgifter införs  på Skurubron.

”Jag kommer att välja den gamla bron”, säger Anne–Lie Hurtig, 55, i Eknäs, om att avgifter införs på Skurubron.

Pekka Pääkkö

Avgift på gamla bron?

Den gamla Skurubron ska vara avgiftsfri även i fortsättningen. 

– Jag tycker att det är bra. Men jag tror inte att det kommer att hålla. Jag tror bara att det är en tidsfråga innan de börjar ta betalt där också. De kanske inte kommer att ta fyra kronor från början men jag tror att de lägger en avgift på den också.

Vad gör du då?

– Haha! Det är ju det alla funderar på. Vad gör jag då? Ska jag flytta härifrån? Eller vad gör jag? Jag blir ju väldigt isolerad från stan. Det kostar ju ändå om jag åker inne vid tullarna. Att ta sig härifrån till andra sidan stan – det tickar på ganska hårt.

Vid pumpen intill tankar Lännerstabon Yvonne Heden­falk, 38. Hon kör över bron ett par gånger om dagen för att ta sig till och från ­jobbet på regiondjursjukhuset i Bagarmossen. Broavgiften får henne se rött.

– Vansinnigt! Jag kör ju bara av precis här där bron slutar. Jag har inte begärt den här bron om man säger så.

Den gamla bron fortsätter ju att vara gratis.

– Det hade jag ingen aning om. Då får jag också ta den! Självklart!

”Förstår inte varför”

Enligt Trafikverkets beräkningar kommer det att ta 22 år för bilförarna att betala av Skurubron.

”Det är en prognos som justeras kontinuerligt och kan bland annat påverkas av antalet passager över bron, långsiktig trafikutveckling i Stockholm och förändrat ränteläget”, skriver Trafikverket på sin hemsida.

Flera bilister Mitt i pratar med kommer att välja bort den nya bron när den börjar kosta pengar.

En man ler snett när han blir påmind om avgiften.

– Inte så bra! Jag kommer att åka minst två gånger om dagen, även på helgen. Jag räknar med att få betala 2 500-3 000 kronor per år. Det finns ju roligare saker man kan göra för pengarna. På Lidingö är ju bron gratis. Jag förstår inte varför vi ska betala här.

2010 skrev Nackas dåvarande kommunalråd Erik Langby (M) och Trafikverket på avtalet som slår fast att två tredjedelar av bron – 670 miljoner kronor – ska bekostas av broavgifter.

Bron försenades sedan i flera omgångar och såväl Nackas som Värmdös politiker försökte få både förra S-regeringen och nuvarande M-KD-L-regering att att slopa avgifterna. Men förgäves.

Mats Gerdau (M) är nöjd att bron är på plats, trots att han förlorade slaget om avgiften.

Mats Gerdau (M) är nöjd att bron är på plats, trots att han förlorade slaget om avgiften.

Johan Kristensen

”Måste kompromissa­”

Enligt Trafikverket hade Skuru­bron inte funnits nu utan överenskommelsen om broavgifter.

– Alternativet bro utan avgifter finns inte nu. Det kan man önska sig men det finns inte. Vill man ha något gjort måste man kompromissa, sa Nackas kommunalråd Mats Gerdau (M) vid premiärturen över bron i maj.

Vet du vad jag ska göra? Åka gamla bron!

Kostade 1 miljard

Den 1 oktober 2023 införs avgifterna på Skurubron.

Fyra kronor per passage tills bron är betald vilket beräknas ta 22 år.

Skurubron kostade 1 miljard kronor i 2016 års prisnivå. Staten betalade en tredjedel, resten är broavgifter.

Nu renoveras gamla Skurubron, den beräknas vara klar 2025. Den södra bron blir en lokalväg till vägar i Björknäs och Skuru, den norra bron blir gång- och cykelväg.

Gamla Skurubron fortsätter att vara avgiftsfri.

Källor: Trafikverket, Transportstyrelsen
och Nacka kommun

”Jag tycker att det är för jävligt. Jag har inte begärt den här bron”, säger Yvonne Hedenfalk, 38, i Lännersta, om att avgifter införs på Skurubron den 1 oktober.

”Jag tycker att det är för jävligt. Jag har inte begärt den här bron”, säger Yvonne Hedenfalk, 38, i Lännersta, om att avgifter införs på Skurubron den 1 oktober.

Pekka Pääkkö

Dags för broavgift – i 22 år: ”Vansinnigt”

Från den 1 oktober kostar resan över Skurubron 4 kronor tills den är betald ✔ Många upprörda ✔ ”Fruktansvärt!”

Missen du ska undvika på nya Skurubron

En av fyra kronor går till att administrera broavgiften. Smitväg och pappersfakturor sinkar avbetalningen. Och blanda inte ihop broavgiften med trängselskatten – det kan bli dyrt. Transportstyrelsens expert Jonny Geidne reder ut frågor kring broavgiften.

Den blå kavajen fladdar i vinden när Transport­styrelsens expert Jonny Geidne smyger upp bakom en grävskopa parkerad mellan Skurubron och avfarten i Björknäs.

I portalerna uppe på bron och över avfarten har kamerorna som ska läsa av registreringsskyltarna monterats, liknande dem som används vid tullarna för trängselskatt, samt i Motala och Sundsvall för broavgift.

Olika fakturor

Men Jonny Geidne betonar att trängselskatten och broavgiften är två olika saker. Trängselskatten ska minska trängseln och broavgiften ska betala bron. Dessutom styrs de av olika lagstiftningar och därför måste Transportstyrelsen skicka två olika fakturor. 

Jonny Geidne räknar med att detta kan snurra till det för bilförarna i början.

– Du måste betala båda fakturorna, har du autogiro måste du ha två olika autogirokopplingar.

Enligt Trafikverket kommer i snitt 25 procent av avgifterna på Skurubron ätas upp av administration. 

En digital faktura kostar 2,50 kronor och en pappersfaktura 3,80. Om en bilförare bara åker en gång i månaden över betalbron och väljer pappersfaktura – och i övrigt åker gratis över Gamla Skurubron – då går bara 20 öre till brons avbetalning – resten till administration.

– Det lär vara förhållandevis ovanligt att någon bara har en passage – men inte omöjligt. Kostnaden för fakturahanteringen är densamma oavsett hur många passager du har. Ju fler som väljer digitala alternativ desto mindre går till administration och mer till betalning av bron, säger Jonny Geidne.

Smitväg över gamla bron

Halva den gamla bron byggs om till lokalväg och den andra halvan ska bli gång- och cykelbana. Det kommer då bara vara ett körfält i vardera riktning på den delen av bron som bibehålls för biltrafik. Enligt Trafikverkets simuleringar kommer bilister i hög grad inte välja bort den nya bron på grund av avgiften, men mätningar av fordon ska göras på båda broarna.

På omkring 97 procent av bilderna kan nummerplåtarna identifieras automatiskt. I övriga fall krävs manuell granskning. 

– Skurubron kommer i viss utsträckning att skapa merarbete på kundtjänsten. Vi utgår från att kommer att ringas några telefonsamtal som rör den här bron, säger Jonny Geidne.

Smitare kan portas

Broavgiften räknas inte som trängselskatt. Du får två olika avier och använder du autogiro måste du göra en ny anmälan.

Missar du betalningen får du 300 kronor i påminnelseavgift. Missar du även påminnelsen får du ytterligare ett tillägg på 500 kronor.

Har du över 5 000 kronor i obetalda avgifter och de äldsta räkningarna är mer än ett halvår gamla portas du från bron.

Fakta: Trafikverket och Transportstyrelsen.