Norrort
Enligt ursprungsplanerna skulle hela Kistagrenen, från Norra Ulvsunda till Helenelund kosta under fem miljarder och börja trafikeras hösten i år.
Men projektet har drabbats av upprepade fördyringar och förseningar – och sommaren 2024 tvärstannade allt byggande på sträckan Bromma Flyplats-Helenelund då SL bröt avtalet med totalentreprenören Gülermak och såg sig tvingade att handla upp hela projektet på nytt.
Det innebar nya utredningar, nya beslutsunderlag, och ny detaljprojektering. Och ytterligare förseningar – den här gången ända till 2030.
Men nu ser en nystart ut att vara på gång. Trafiknämnden har tagit ett nytt genomförandebeslut, med en ny totalbudget på 9,34 miljarder kronor, som innebär att hela Kistagrenen ska vara i trafik under fjärde kvartalet 2029.
"Vi behöver leverans"
Beskedet om en tidigareläggning – i förhållande till vad som sades i september – välkomnas av Henrik Thunes (M), kommunstyrelsens ordförande i Sollentuna. Det förändrar emellertid inte helhetsbilden, menar han.
– Det har skjutits upp alltför många gånger och många Sollentunabor har tappat förtroende för tidsplanerna. Vi har från Sollentuna skjutit till extra pengar för att påskynda projektet. Vi har genomfört finplanering, lagt ytskikt och satt upp belysning. Nu krävs att regionstyret håller det de lovar. Vi behöver leverans – inte ännu ett löfte som rinner ut i sanden, säger Henrik Thunes.
Planen nu är att starta upphandlingen för sträckan Ursvik–Helenelund i början av 2026, och byggtiden beräknas till cirka tre år.
Sträckan Bromma flygplats–Ursvik ska upphandlas hösten 2026. Där beräknas byggtiden bli ett och ett halvt år.
Bered er på buller
När byggfasen inleds kommer trafiken att påverkas och vid behov ledas om tillfälligt.
Vid sprängningsarbeten kan vibrationer i marken bli märkbara och arbeten kan pågå dygnet runt, men störande moment så som pålning, borrning, schaktning och spontning ska oftast utföras dagtid.
Många arbeten kommer att utföras i och i närheten av Rissne torg, och Sundbybergs stad gör samtidigt förberedande markarbeten runt om i Rissne. Under tiden kan det bli stökigt, men trafikanter, gående och cyklister ska ha framkomlighet under hela byggtiden lovar Region Stockholm.