Blivande trafikregionrådet Jakop Dalunde (MP) hade aldrig suttit i en grävmaskin förut. Men nu var det dags. På morgonen 9 den 1 oktober klev han in i förarhyttan i en grävmaskin vid Älvsjö IP och manövrerade skopan med nybörjarhänder.
Intill stod grävmaskinisten Robin Andersson och gav betyg.
– Det gick ju riktigt bra. Nybörjare får ofta bara upp en halv skopa grus, men du lyckades fylla en hel skopa, konstaterade Robin Andersson.
Blivande trafikregionrådet Jakop Dalunde (MP) tar första spadtaget ...
Märta Lefvert
... och får klart godkänt av grävmaskinisten Robin Andersson.
Märta Lefvert
Väl valt datum
Spadtaget var det symboliskt första för bygget av den gula tunnelbanelinjen mellan Älvsjö och Fridhemsplan. Datumet var väl valt. Exakt 75 år tidigare gick premiärturen för Stockholms första tunnelbanelinje, mellan Slussen och Hökarängen.
– Man känner historiens vingslag. Det är också första gången sedan 1966 som vi börjar bygga en helt ny tunnelbana. Då var det den blå linjen, nu är det den gula, sa Jakop Dalunde i invigningstalet på idrottsplatsen.
Johan Brantmark, chef för tunnelbanebygget mellan Fridhemsplan, är glad över att bygget nu startar efter många år av förberedelser.
Märta Lefvert
Ledningar ska bort
Där var politiker, tjänstemän och byggare samlade, för att fira starten, prata och dricka en kopp kaffe i gråvädret. Johan Brantmark, chef för tunnelbanebygget mellan Älvsjö och Fridhemsplan, var förstås där.
– Nu börjar vi med förberedande arbeten på marken. Ledningar, kablar, avloppsnät och annat måste bort innan vi kan börja bygga arbetstunneln som ska gå härifrån till den nya tunnelbanestationen i Älvsjö..
Under hösten lär Älvsjöborna därför inte märka av bygget så mycket. Först nästa år börjar sprängningar och bortfraktandet av schaktmassor när arbetstunneln börjar byggas.
– Inför det leder vi om gång- och cykelbanan till Älvsjö IP, så att den går bakom grusplanen i stället. Det gör vi efter önskemål om säkerhet för dem som tar sig till och från idrottsplatsen. Dialoger har påverkat hur vi arbetar, sa Johan Brantmark.
Nio år av bygge
Ungefär två tredjedelar av grusplanen tas i anspråk under de cirka nio år som det tar att bygga tunnelbanan. Sedan ska platsen återställas. 2034 ska den gula linjen, med sex stationer, tas i bruk.
– Den nya linjen gör det inte bara lättare att ta sig mellan Älvsjö och Fridhemsplan. Den skapar också nya kopplingar som gör det lättare för stockholmarna att åka kollekivt. Den gör också Älvsjö till en ännu starkare knutpunkt i regionen, sa Jakop Dalunde, som tillträder som trafikregionråd den 1 november.
Finansborgarrådet Karin Wanngård (S) lyfter fram att bygget av t-banelinjen möjliggör många nya bostäder i Stockholm, genom överenskommelsen mellan Stockholms stad, staten och Region Stockholm.
Märta Lefvert
Fler bostäder
Tunnelbanebygget kostar 13,7 miljarder kronor (i 2016 års penningvärde), en kostnad som staten, Region Stockholm och Stockholms stad delar på. Dessutom investerar staden 1,27 miljarder kronor i tekniska installationer.
I överenskommelsen förbinder sig staden att bygga 50 00 nya bostäder. Det tog finansborgarrådet Karin Wanngård (S) fasta på när hon talade.
– Det här gör att staden kan bygga 50 000 nya lägenheter, längs den gula linjen. Det behöver vi för Stockholms utveckling. Särskilt viktigt är det för barn och unga, sa hon.