Tuben, tricken, tubleros. Kärt barn har många namn. Stockholms tunnelbana såg dagens ljus 1 oktober 1950 då premiärturen gick mellan Slussen och Hökarängen.
Karin och Henrik i gamla SL-uniformer för att fira att tunnelbanan firar 75 år.
Noa Kullander
Födelsedagen till ära – dagen T – hålls ett event på Gröna linjen. I mittenvagnen på ett av tågen ska en brasstrio spela. Ombord finns även personal, iförda uniformer från t-banans olika tidsepoker.
Riktigt var och när tåget kommer att vara på Gröna linjen håller SL hemligt.
– Tanken är att det ska dyka upp som en glad överraskning för den resenär som är ute och åker, säger Elin Lindström, presskommunikatör.
Det rullar i alla fall på onsdagen mellan klockan 12 och 15.
En hel del folk samlades på stationen i Slussen vid invigningen av nya tunnelbanan 1950.
John Källström, Svenska dagbladet. Stadsmuseet i Stockholm
Kliv ombord ett veterantåg
På söndag fortsätter firandet. Då väntar ett tårtkalas i Liljeholmen, där ett veterantåg visas upp på stationen. Det går även att gå ombord. Personal från Spårvägsmuseet och tunnelbaneexperter är på plats för att lära ut om trickens historia.
Söndagens kalas pågår från klockan 12 till 15.
Tubens roll i staden
I dag öppnar också utställningen "Tunnelbanan – i takt med tiden" på Spårvägsmuseet. Där går det att lära sig om hur tuben förändrats under åren och påverkat stadens utveckling, och tvärtom.
Så här såg det ut 1932 vid Götgatan och Södra bantorget när tunnelbanan byggdes.
Oscar Bladh. Stadsmuseet i Stockholm