Förbudet gäller också reklam för fossila bränslen och fossilt drivna produkter.

– Det är positivt att förvaltningsrätten kommer till samma slutsats som vi gjort, och att vi nu kan ta ett än större ansvar om folkhälsan i bred bemärkelse, kommenterar trafikregionrådet Anton Fendert (MP).

Han framhåller att spelmissbruk drabbar individen, närstående och samhället i stort.

Hoppas inspirera fler

– Jag är stolt över att vi i Region Stockholm visar resten av landet att det är möjligt att fatta den här typen av beslut, och inte minst förbudet mot fossilreklam. Vi hoppas på att inspirera fler, säger Fendert.

Anton Fendert (M), trafikregionråd

Anton Fendert (M), trafikregionråd

Pekka Pääkkö

Förbudet klubbades i regionens trafiknämnd i januari, men överklagades av Moderaterna som ansåg att beslutet inte gått till på lagligt sätt.

Mittenmajoriteten (C, S och MP) överraskade oppositionsparterna genom att driva igenom beslutet på sittande sammanträde, trots att frågan bara hade lagts fram som ett informationsärende.

"Innebär en stor risk"

"När licensierade bolag inte får marknadsföra sig i kollektivtrafiken innebär det en stor risk att dessa inte längre syns för konsumenterna med konsekvensen att konsumenterna vänder sig till bolag som inte är reglerade på den svenska marknaden", argumenterade också M-ledamoten Dan Engstrand.

Men Förvaltningsrätten håller inte med om att beslutet fattats på fel sätt: "Dan Engstrand har inte visat att det överklagade beslutet strider mot EU-rätten eller någon annan lag eller författning. Beslutet ska därmed inte upphävas på denna grund", skriver Förvaltningsrätten.

Därmed kommer det beslutade förbudet att jobbas in i SL:s nya reklamavtal som börjar gälla den 1 januari 2026 – om inte Moderaterna väljer att överklaga till högre instans.

M: Varje krona behövs

Oppositionregionrådet Kristoffer Tamsons (M) har under året riktat skarp kritik mot reklamförbudet.

– I ett läge då varje krona behövs för att rädda bussar från vänsterstyrets nedläggningspolitik är det fel att minska intäkterna med 30 miljoner kronor. Det behövs fler intäkter och inte färre. Dessutom slår styret knut på sig själva genom att förbjuda såväl bussbolag som egna Waxholmsbolaget från att göra reklam i SL-trafiken, sa han till Bussmagasinet i våras.

Tamsons har också tidigare i år föreslagit att reklam för alkohol ska tillåtas i SL-trafiken, något som idag är förbjudet.