Istället för 30 procent av tågen blir det nu bara ett eller två tåg om dagen som körs enligt den nya principen, att lokföraren ska klara sig utan hjälp av en tågvärd ombord.

Skälet till de ändrade planerna är det stora bytet av IT-system för spårplanering som Trafikverket ska genomföra den 11 december.

– Vi insåg att det skulle kunna bli en alltför stor belastning för oss att implementera vår förändrade arbetsmodell fullt ut samtidigt som de ska byta sitt system. Så vi valde att backa, säger Niklas Ekström, presstalesperson på MTR.

I slutet av förra veckan fick MTR, enligt Niklas Ekström, en begäran från Trafikverket att ta fram en så kallad reduktionsplan, för att vid behov kunna minska trafiken med upp till 50 procent med anledning av det det tekniska skiftet. Det var den signalen som fällde avgörandet, menar han.

Så lokförarnas protester är inte en del av förklaringen till att ni backar?

– Nej. Vi har vårt uppdrag att genomföra förändringen och de planerna kvarstår. Men det blev för många osäkerheter just nu och vi väljer att istället mjukstarta.

Mjukstarten innebär att ett enda tåg på sträckan Gnesta-Södertälje testades att köras utan tågvärd ombord på måndagmorgonen.

– Nu ska det utvärderas. Och vi kommer att köra 1-2 tåg om dagen på samma sätt under veckan. I övrigt jobbar vi vidare så som vi gjort under hösten. Så det blir mycket färre tåg som omfattas än vad vi hade tänkt, säger Niklas Ekström.

Förändringen ska göras

Under hösten har lokförarna på flera av tågen tagit över ansvaret för utropen och för att övervaka dörrarna via nyinstallerade kameror. Men en tågvärd har fortsatt att finnas med ombord för att kommunicera med passagerare och som backup.

– Nu får lokförarna längre tid på sig att vänja sig vid det nya arbetssättet, vilket är en positiv sak. Och MTR kan fokusera på att få det att fungera. Vi har inte backat från att förändringen ska genomföras, säger Niklas Ekström.

Den nya politiska majoriteten i Region Stockholm har lovat att pausa avvecklingen av tågvärdarna så fort de får chansen i januari.

Nytt IT-system på väg

Efter MTR:s kursändring är nu frågan om avvecklingen alls kommer att hinna börja i större skala innan den nya politiska majoriteten blåser av planerna.

Niklas Ekström säger att han inte kan ge något besked om när planerna ska återupptas igen.

Bengt Olsson, presschef på Trafikverket, tonar ner risken för att det blir trafikstörningar när det nya IT-systemet ska införas natten till den 11 december.

– Vi förstår tågföretagens oro. Alla som varit med om att införa ett nytt IT-system vet att oförutsedda saker kan inträffa. Men vi har förberett oss och har inga andra planer än att tågen ska kunna rulla normalt den 11:e, säger Bengt Olsson.