Som Mitt i har rapporterat saknas det hundratals miljoner i SL:s budget inför nästa år.
Om inte politikerna skjuter till runt en halv miljard tvingas man skära ner på både trafiken, det planerade underhållet och kommande investeringar, varnade SL-chefen Erik Norling i förra veckan.
Men trafikregionrådet Anton Fendert (MP) ser siffrorna som ett styrkebesked. Han jämför med läget för två år sedan då SL saknade närmare 2,5 miljarder.
– Vi har hanterat den största ekonomiska krisen i SL:s historia. Tack vare en rad tuffa beslut är läget nu betydligt bättre än någon gång tidigare under mandatperioden, säger han.
Flera nya busslinjer
Redan för ett år sedan gav Anton Fenderts beskedet att det var "slutsparat". Detta står han fast vid.
– Nu har vi kommit till ett läge där vi i stället kan utveckla kollektivtrafiken och lägga till ytterligare avgångar och flera nya busslinjer.
Men hur går det ihop med att det saknas pengar?
– Exakt hur vi får ihop det återkommer vi till i budgetförhandlingen efter sommaren. Men jag kan konstatera att vi har löst uppgiften hittills, säger Anton Fendert.
Oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M).
Moderaterna
Oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M) anser att Anton Fendert ägnar sig åt skönmålning och historieförfalskning.
– Det han säger stämmer inte överens med verkligheten. Alla som reser med SL kan se att den förda politiken har misslyckats, säger Kristoffer Tamsons.
Han hänvisar till den stora bussneddragningen i innerstaden förra sommaren, då var sjätte bussavgång sparades bort – något som enligt Tamsons var både onödigt och skadligt.
– Nu får vi svart på vitt från trafikförvaltningen att besparing har lett till ett kraftigt minskat resande.
M: Fel att dumpa
Felet som regionstyret gjorde, menar Tamsons, var att man först frös SL-taxan helt under 2023 och därefter lät bli att höja de rabatterade biljettpriserna för barn, unga och pensionärer.
– Genom att ofinansierat dumpa priserna har man tappat minst 600 miljoner på årsbasis, säger han.
Anton Fendert (MP) kallar taxebesluten för "en väldigt rimlig prioritering"-
– Med tanke på den höga inflationen har det varit viktigt för oss att hålla nere priserna för grupper som har svårt att få pengarna att räcka till, säger han.
SL satsar: Mer tunnelbana och nya busslinjer
Fler långa tåg i tunnelbanan, tätare trafik och flera nya busslinjer. Det ingår i SL:s satsning inför vintertidtabellen i december.
– Vi vill locka fler bilister till kollektivtrafiken, säger Anton Fendert (MP).
På fredagen presenterades förslagen till trafikförändringar inför 2026, vilket innebär utökad trafik på flera områden från och med den 14 december.
Framförallt gäller det tunnelbanan, där SL vill sätta in fler långa tåg och även lägga in extraavgångar i rusningstrafik som tagits bort i tidigare besparingar.
– Vi vill också ha utökad trafik på Roslagsbanan, både i rusningstrafik och mellantrafik, säger Anton Fendert (MP), trafikregionråd.
Tvärgående busstrafik
Det han själv ser som viktigast är att den tvärgående busstrafiken mellan kranskommunerna utökas på flera håll, bland annat på sträckan Arninge – Vallentuna – Upplands Väsby och mellan Spånga och Sollentuna.
Nya bostadsområden i Vallentuna, Ekerö, Sundbyberg, Sigtuna och Botkyrka får förbättrade bussförbindelser.
Anton Fendert (MP), trafikregionråd, hoppas kunna locka fler bilister till kollektivtrafiken.
Martin Svensson
– Vi har sagt sedan tidigare att vi vill göra satsningar som kan få fler bilister att välja kollektivtrafiken. Då är tvärförbindelserna väldigt viktiga, liksom att ha busslinjer på plats tidigt när nya bostadsområden växer fram, säger Anton Fendert.
Flera av busslinjerna får också tätare avgångar.
Tillmötesgår kritiken
En av de större nyheterna är annars att Frösundavik får en ny bussförbindelse, linje 519, till Tekniska högskolan, vilket tillmötesgår den starka kritiken mot tidigare bussnedläggning.
I några fall läggs busslinjer med lågt antal resenärer ner och trafiken flyttas över till andra linjer som då får ökad turtäthet.
Pendeltågstrafiken får utökad trafik redan i höst och nästa år planeras en pilot med utökad nattrafik.
Exakt hur mycket den samlade SL-trafiken utökas i procent finns ingen uppgift om i dag, inte heller vad expansionen kostar SL.
– Det kommer att klarna längre fram, när vi fått in alla synpunkter från kommunerna, säger Anton Fendert.
Oppositionsregionråd Kristoffer Tamsons (M) är kritisk till förslaget och tycker man borde göra mer.
– Detta är ett bamseplåster på en blödande pulsåder. Därtill ett hån mot alla som blivit av med sin buss.
Förslaget skickas nu ut på remiss till kommunerna som har på sig till den 5 juni att svara.
Här är några av de större SL-förändringarna
Förändringar som föreslås gälla från och med vintertidtabellen den 14 december 2025.
Tunnelbanan Gröna linjen: De avgångar som i dag vänder vid Odenplan i mellantrafik, på kvällstid samt på helger förlängs till Alvik. På helger under vintertidtabell tidigareläggs trafikering med långa tåg på morgonen.
Tunnelbanan Röda linjen: De avgångar som i dag vänder vid Tekniska högskolan i mellantrafik, på kvällstid samt på helger förlängs till Mörby centrum. Turtätheten på sträckan Alby – Norsborg utökas till 5 minuter i högtrafik.
Måndag-fredag utökas trafikeringen med långa tåg till att omfatta hela trafikdygnet i såväl vinter- som sommartrafik.
På lördagar och söndagar utökas tidperioden för när trafiken bedrivs med långa tåg, främst på kvällstid, i såväl vinter- som sommartrafik.
Tunnelbanan Blå linjen: Turtätheten på linje 10 och 11 utökas till 10 minuter i mellantrafik under högsommartidtabell.
Pendeltågen: En pilot med nattrafik i pendeltågstrafiken ska inledas, där det ingår anpassning av viss nattbusstrafik. Trafikförvaltningen återkommer med närmare detaljer.
Roslagsbanan: Trafikförvaltningen överväger att köra fler långa tåg under rusningstid, i takt med att de nya X15p-fordonen levereras och tas i trafik. Vidare överväger trafikförvaltningen att utöka trafiken i mellantrafiken vardagar.
Lidingöbanan: Trafikförvaltningen överväger att låta första spårvagnen till Gåshaga brygga på vardagar att utgå från Ropsten i stället för Larsberg, i syfte att underlätta arbetspendling
Buss linje 508 Danderyds sjukhus – Karolinska sjukhuset. Föreslås få ny linjesträckning via E4/Uppsalavägen i stället för genom Frösunda och Solna centrum, för en snabbare förbindelse mellan de två akutsjukhusen. Linjen föreslås få högre turtäthet, från dagens 30-minuterstrafik till 10-minuterstrafik.
Buss linje 865 Handen station – Skärholmen. Föreslås börja trafikera Huddinge station i syfte att och förbättra linjens koppling till pendeltåget.
Buss linje 514 Spånga station – Sollentuna station. Föreslås få förändrad linjesträckning för att skapa en bytesfri förbindelse för resenärer mellan Kista/Husby och Sollentuna station via Häggviks handelsplats. Samtidigt läggs Linje 522 ner.
Ny busslinje 530 på sträckan Arninge - Arningeleden - Vallentuna - Upplands Väsby, den första etappen av en ny expressbusslinje som ska trafikeras med 30-minuterstrafik under rusningstid morgon och eftermiddag.
Ny busslinje 122. Föreslås trafikera mellan Spånga station och Karolinska sjukhuset via Gamla Bromstensvägen – Mariehäll – Sundbyberg – Huvudsta.
Ny busslinje 519. Föreslås gå sträckan Ursvik – Frösunda – Tekniska högskolan, för att koppla ihop Frösundavik med innerstan.
Busslinjer som läggs ner: 502 mellan Solna och Ulriksdal lägg ner på grund av lågt antal resande. Trafiken förs över till linje 505 som får ökad trafik. Linje 507 mellan Tombteboda postterminal och Odenplan läggs också ner, trafikanter hänvisas till linje 509 som får ökad turtäthet.
Källa: SL
Tunnelbanan får fler långa tåg och tätare avgångar i de yttre delarna av linjerna.
Mostphotos
SL satsar: Mer tunnelbana och nya busslinjer
Kritik mot SL:s biljettförslag: "En tummetott"
Ett pristak på SL-biljetter vore mycket bättre än den prenumeration på 30-dagarkort som MP förespråkar. Det menar M, som tycker att SL:s biljettförslag som nu läggs fram blev "en tummetott".
Hur ska man förändra SL:s biljettsystem så att kollektivtrafiken blir det självklara valet framför bilen? Den frågan har trafikförvaltningens tjänstemän brottats med i över två års tid, på uppdrag av politikerna.
Nu i veckan läggs utredningen fram på trafiknämndens bord. Ett huvudförslag är att man ska göra det möjligt att prenumerera på ett 30-dagarskort, med start redan i höst.
Eventuellt ska det kombineras med en lojalitetsrabatt, så att den som binder upp sig tio månader på raken får en eller två gratismånader per år.
"Som Spotify"
Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) vill inte kommentera den eventuella rabatten, men ser förslaget som ett steg i rätt riktning.
– Vi vill lägga fokus på vanor. SL-resandet ska vara en lika självklar del av människors vardag som att ha Spotify, säger han.
Men den borgerliga oppositionen är kritisk och menar att det krävs mycket större grepp för att förändra folks resvanor.
– Det här är en pinsamt svag reform. Det blev en tummetott, trots flera år av utredning. Det finns inget som tyder på att de här förslagen skulle påverka resandet mer än marginellt, säger oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M).
Precis som KD och L vill Moderaterna istället gå vidare med den biljettmodell som kallas "capping" som de borgerliga hade tänkt att införa innan de förlorade makten 2022.
Sänka trösklarna
Capping finns bland annat i London och innebär att den som gör flera resor med enkelbiljett aldrig betalar mer sammanlagt än vad en periodbiljett för motsvarande tid skulle kosta.
– Det skulle sänka trösklarna för att göra den där extraresan. Jag har hellre en kollektivtrafik som folk aktivt väljer, än att intäkterna ska hänga på SL:s förmåga att kränga prenumerationer, säger Kristoffer Tamsons.
SL:s utredning avråder dock från att prova capping, eftersom man anser att det skulle undergräva idén med ett prenumererat månadskort.
Bakgrunden till förslagen är att SL har tappat 15 procent av de resenärer man hade innan pandemin, vilket har lett till stora intäktsbortfall.
För de många stockholmare som har vant sig vid hemarbete 2-3 dagar i veckan är det inte lika självklart som tidigare att köpa ett månadskort.
Jag har hellre en kollektivtrafik som folk aktivt väljer,
Fler förslag i SL:s biljettutredning
Rabatten för barn, unga och äldre som reser med reducerat pris trappas ner stegvis under en följd av år, för att öka SL:s intäkter. Detta avvisas dock av trafikregionrådet Anton Fendert (MP). "Vi vill snarare gå i motsatt riktning", säger han.
Åldersgränsen för pensionärsrabatt höjs från 65 till 67 år. Även detta avvisas av trafikregionrådet, som inte tycker att äldre ska belastas ytterligare.
En terminsbiljett för studenter införs med 50 procents rabatt. Detta vill inte Anton Fendert kommentera, utan han hänvisar till budgetprocessen i höst.
Källa: Trafikförvaltningen/Mitt i
Kristoffer Tamsons (M) tycker att SL:s biljettförslag är poänglösa. "De får inte fler att resa kollektivt", menar han.
Åsa Sommarström/Mikael Andersson/Petter Beckman