Hur ska man förändra SL:s biljettsystem så att kollektivtrafiken blir det självklara valet framför bilen? Den frågan har trafikförvaltningens tjänstemän brottats med i över två års tid, på uppdrag av politikerna.

Nu i veckan läggs utredningen fram på trafiknämndens bord. Ett huvudförslag är att man ska göra det möjligt att prenumerera på ett 30-dagarskort, med start redan i höst.

Eventuellt ska det kombineras med en lojalitetsrabatt, så att den som binder upp sig tio månader på raken får en eller två gratismånader per år.

"Som Spotify"

Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) vill inte kommentera den eventuella rabatten, men ser förslaget som ett steg i rätt riktning.

– Vi vill lägga fokus på vanor. SL-resandet ska vara en lika självklar del av människors vardag som att ha Spotify, säger han.

Men den borgerliga oppositionen är kritisk och menar att det krävs mycket större grepp för att förändra folks resvanor.

– Det här är en pinsamt svag reform. Det blev en tummetott, trots flera år av utredning. Det finns inget som tyder på att de här förslagen skulle påverka resandet mer än marginellt, säger oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M).

Precis som KD och L vill Moderaterna istället gå vidare med den biljettmodell som kallas "capping" som de borgerliga hade tänkt att införa innan de förlorade makten 2022.

Sänka trösklarna

Capping finns bland annat i London och innebär att den som gör flera resor med enkelbiljett aldrig betalar mer sammanlagt än vad en periodbiljett för motsvarande tid skulle kosta.

– Det skulle sänka trösklarna för att göra den där extraresan. Jag har hellre en kollektivtrafik som folk aktivt väljer, än att intäkterna ska hänga på SL:s förmåga att kränga prenumerationer, säger Kristoffer Tamsons.

SL:s utredning avråder dock från att prova capping, eftersom man anser att det skulle undergräva idén med ett prenumererat månadskort.

Bakgrunden till förslagen är att SL har tappat 15 procent av de resenärer man hade innan pandemin, vilket har lett till stora intäktsbortfall.

För de många stockholmare som har vant sig vid hemarbete 2-3 dagar i veckan är det inte lika självklart som tidigare att köpa ett månadskort.

Tamsons trumfkort: Billigare SL-resor för deltidspendlare

Moderaterna i Stockholm vill införa ett billigare månadskort för den som reser till jobbet två-tre dagar i veckan.

– Det blir vårt vallöfte, säger Kristoffer Tamsons (M), oppositionsregionråd.

Fler skulle lockas att ta kollektivtrafiken till jobbet om man införde ett nytt, billigare SL-kort med tio fria resdagar per månad.

Det menar Moderaterna i Stockholms stad och län, som tänker gå till val nästa år på att införa ett sådant "flexkort".

– I dag är det många som jobbar hemifrån två eller tre dagar i veckan, som inte tycker det är värt att köpa 30-dagarskort. Vi är övertygade om att det finns en efterfrågan på ett mellanting som skulle fylla en blind fläck i dagens biljettsystem, säger oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M).

Priset skulle bli 710-750 kronor per månad, uppskattar han – att jämföra med de 860 kronor som tio tur-och-retur-resor med enkelbiljett kostar i dag.

Vinna storstadsväljarna

Även om det på kort sikt kan minska SL:s intäkter skulle reformen löna sig i längden, menar Tamsons, genom att den skulle locka den snabbt växande grupp som växlar mellan färdmedlen och som i dag frestas att välja bilen framför att lösa enkelbiljett.

Kristoffer Tamsons (M) går till val på att lyfta kollektivtrafiken i Stockholm.

Kristoffer Tamsons (M) går till val på att lyfta kollektivtrafiken i Stockholm.

Petter Beckman

En sådan modell, kallad 10/30-kortet, provades en kort period i slutet av pandemin, men lades sedan ner.

– Det var ett misstag att inte fortsätta, säger Kristoffer Tamsons.

Flexbiljetten är ett av flera vallöften på SL-tema som Stockholmsmoderaterna klubbade vid sin förbundsstämma under den gångna helgen.

Partiet lanserade sig i vintras som "Kollektivtrafikpartiet Moderaterna" – en paketering som man nu spinner vidare på, som strategi för att vinna de klimatmedvetna storstadsväljarna.

Skattefritt SL-kort

Ett annat löfte är att verka för att arbetsgivare ska kunna ge sina anställda ett SL-kort som skattefri löneförmån.

– Vi vill införa samma system som för friskvårdsbidraget. Det skulle ge en boost för resandet med kollektivtrafiken, vilket både företagen, SL och inte minst den enskilde skulle vinna ekonomiskt på, säger Kristoffer Tamsons.

Tamsons är optimistisk om att få med sig sitt parti också på riksnivå.

– Jag upplever en väldigt positiv känsla internt för att vi ska vara kollektivtrafikpartiet i valrörelsen. Det är tummarna upp från många i övriga landet, säger han.

Det skulle fylla en blind fläck.

Fler SL-vallöften från M i Stockholm

Återställ busstrafiken i innerstan till den nivå som gällde innan det nuvarande mittenstyret gjorde sina neddragningar förra året.

Ta fram en ny strategi för snabbussar, som gör kollektivtrafiken mer attraktiv för bilpendlare. Det handlar inte bara om nya sträckor utan också om nya slags fordon, liknande de så kallade BRT-bussar ("superbussar") som infördes 2020 i Barkarbystaden.

Verka för att staten löser ut avtalet med A-train så att Arlandabanan blir billigare och mer tillgänglig för fler.

Öka pressen på Trafikverket att underhålla pendeltågsspåren, så att folk inte väljer bilen för att pendeltågstrafiken är så opålitlig.

Källa: Moderaterna

Tamsons trumfkort: Billigare SL-resor för deltidspendlare

Så vill M vinna kampen om Stockholmsväljarna ✔ "Kan fylla en blind fläck" ✔ Förslaget: Som ett friskvårdsbidrag

SL tror inte på M:s nya deltidskort

Moderaternas vallöfte att införa ett billigare SL-kort för deltidspendlare får tummen ner av SL:s tjänstemän. Anton Fendert (MP) avfärdar M-utspelet som "idéfattigt".

Mellan oktober 2021 och februari 2023 testade SL ett så kallat 10/30 kort, som gav rätt till fria resor under tio dagar under en 30-dagarsperiod – i princip samma slags kort som Moderaterna nu tänker gå till val på att införa.

Biljetten, som då kostade 710 kronor, blev aldrig någon succé. Som mest såldes strax under tusen biljetter i månaden och de som köpt biljetten återgick oftast till att köpa de biljetter de använt tidigare, enligt SL:s pressavdelning.

Kristoffer Tamsons (M), oppositionsregionråd, presenterade nyligen sitt vallöfte om ett billgare SL-kort för den som jobbar hemma 2-3 dagar i veckan.

Kristoffer Tamsons (M), oppositionsregionråd, presenterade nyligen sitt vallöfte om ett billgare SL-kort för den som jobbar hemma 2-3 dagar i veckan.

Åsa Sommarström/Mikael Andersson/Petter Beckman

De flesta hade antingen använt sina tio resdagar långt innan 30 dagar eller inte kommit upp till tio resdagar innan 30 dagars perioden tagit slut.

Risken finns också att denna typ av erbjudande gör att resenären väljer bort kollektivtrafiken för att tio resdagar ska räcka till hela 30 dagars perioden, enligt SL:s analys.

M: För lite marknadsföring

"Slutsatsen var att biljetten inte innebar den enkelhet som vi eftersträvar och inte med säkerhet leder till ökat hållbart resande. Erfarenheter från andra regioner visar att biljetten inte heller där blivit någon succé", skriver presskommunikatören Natalie Nordenswan.

Moderaterna menar dock att pilotförsöket gjordes för nära efter pandemin, med för lite marknadsföring och med för låg rabatt för att man ska kunna dra de negativa slutsatser som SL gör.

Trafilkregionrådet Anton Fendert (MP) tycker inte att M:s vallöften imponerar.

– 10/30-kortet har testats och blev aldrig särskilt populärt. Och det är intressant att de pratar om billigare kort samtidigt som de propagerar för höjda SL-taxor. Vi tittar på andra lösningar som kan göra det attraktivare att resa med SL och kommer att presentera sådana förslag inom kort.

"Återanvänder MP-förslag"

När det gäller förslaget om slopad förmånsbeskattning av SL-kortet kommenterar Anton Fendert:

– Det är väl jättebra om Moderaterna börjar återanvända tidigare MP-förslag. Men det framstår som lite idéfattigt. Och tittar man på deras regeringspolitik är det entydigt att de är ett bilistparti, ingenting annat.

"Har inte heller där blivit någon succé"

Anton Fendert (MP), trafikregionråd, tycker att Moderaternas vallöftet om kollektivtrafiken är "idéfattiga".

Anton Fendert (MP), trafikregionråd, tycker att Moderaternas vallöftet om kollektivtrafiken är "idéfattiga".

Martin Svensson

Fendert: Moderaterna går till val på gamla MP-förslag

Tamsons (M) vallöfte sågas av SL ✔ ”Risk att resenärer väljer bort kollektivtrafiken”