Fler skulle lockas att ta kollektivtrafiken till jobbet om man införde ett nytt, billigare SL-kort med tio fria resdagar per månad.
Det menar Moderaterna i Stockholms stad och län, som tänker gå till val nästa år på att införa ett sådant "flexkort".
– I dag är det många som jobbar hemifrån två eller tre dagar i veckan, som inte tycker det är värt att köpa 30-dagarskort. Vi är övertygade om att det finns en efterfrågan på ett mellanting som skulle fylla en blind fläck i dagens biljettsystem, säger oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M).
Priset skulle bli 710-750 kronor per månad, uppskattar han – att jämföra med de 860 kronor som tio tur-och-retur-resor med enkelbiljett kostar i dag.
Vinna storstadsväljarna
Även om det på kort sikt kan minska SL:s intäkter skulle reformen löna sig i längden, menar Tamsons, genom att den skulle locka den snabbt växande grupp som växlar mellan färdmedlen och som i dag frestas att välja bilen framför att lösa enkelbiljett.
Kristoffer Tamsons (M) går till val på att lyfta kollektivtrafiken i Stockholm.
Petter Beckman
En sådan modell, kallad 10/30-kortet, provades en kort period i slutet av pandemin, men lades sedan ner.
– Det var ett misstag att inte fortsätta, säger Kristoffer Tamsons.
Flexbiljetten är ett av flera vallöften på SL-tema som Stockholmsmoderaterna klubbade vid sin förbundsstämma under den gångna helgen.
Partiet lanserade sig i vintras som "Kollektivtrafikpartiet Moderaterna" – en paketering som man nu spinner vidare på, som strategi för att vinna de klimatmedvetna storstadsväljarna.
Skattefritt SL-kort
Ett annat löfte är att verka för att arbetsgivare ska kunna ge sina anställda ett SL-kort som skattefri löneförmån.
– Vi vill införa samma system som för friskvårdsbidraget. Det skulle ge en boost för resandet med kollektivtrafiken, vilket både företagen, SL och inte minst den enskilde skulle vinna ekonomiskt på, säger Kristoffer Tamsons.
Tamsons är optimistisk om att få med sig sitt parti också på riksnivå.
– Jag upplever en väldigt positiv känsla internt för att vi ska vara kollektivtrafikpartiet i valrörelsen. Det är tummarna upp från många i övriga landet, säger han.
Här kommer "Kollektivtrafikpartiet Moderaterna"
Det är långt till valet 2026, men Moderaterna sätter redan in det tunga artilleriet. Med två ministrar som draglok kliver man nu ut på gatan under det nya varumärket "Kollektivtrafikpartiet Moderaterna".
Att Moderaterna i Stockholm är kritiska till Miljöpartiets bussnedskärningar är ingen nyhet. Redan i höstas kunde man se oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M) pryda bussarnas baksidor med tummen upp som "bussens bästa vän".
Nu tar partiet nästa steg. På måndag lanserar man en stor annonskampanj på busskurer och digitala skärmar i tunnelbanan under det nypåhittade namnet "Kollektivtrafikpartiet Moderaterna".
Nytt partinamn – iallafall så länge kampanjen pågår.
Moderaterna
– Vi tycker att vi har rätten att kalla oss det eftersom vi prioriterar kollektivtrafiken, till skillnad mot dem som styr nu, säger Ida Karlbom, kommunikationchef och kampanjgeneral hos Stockholmsmoderaterna.
Främst i ledet när kampanjen kickas igång i Norra Djugårdsstaden på måndag står migrationsminister Johan Forssell (M) och utrikeshandelsminister Benjamin Dousa (M).
Vad har Forssell och Dousa med kollektivtrafiken att göra?
– De är några av våra tyngsta företrädare i Stockholms stad. Johan Forssell är ordförande för M i Stockholm. Även våra rikspolitiker är måna om att Stockholm fungerar, säger Ida Karlbom.
Parallellt med annonskampanjen kommer M-politiker på olika nivåer att stå vid busshållplatser i innerstan där neddragningarna varit särskilt märkbara och dela ut flygblad.
Moderaterna har haft rimstuga. Fler budskap kan komma att dyka upp med kort varsel, enligt kampanjgeneralen Ida Karlbom.
Moderaterna
Målet är att samla in stockholmarnas egna berättelser om hur de drabbats av nedskärningarna. En ny, interaktiv webbsida har skapats där folk kan lägga upp sina vittnesmål.
– Det är också nytt, att vi tar hjälp av medborgarna på det sättet. Och man behöver inte vara moderat för att dela med sig av sin berättelse, säger Ida Karlbom.
Blir kollektivtrafiken er stora fråga inför valet 2026?
– Det är inte alla politiska frågor som väcker ett sådant här engagemang. Nedskärningarna vi ser är historiskt stora. Vi kommer absolut att hålla i frågan resten av mandatperioden.
Ida Karlbom, kampanjgeneral hos Moderaterna i Stockholm.
Pressbild
Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) avfärdar helt Moderaternas bild av att de skulle satsa mer på kollektivtrafiken.
– Det är ett magstarkt påstående av ett parti som i regeringsställning har tagit bort stödet till kollektivtrafiken och lagt närmare 20 miljarder på att göra fossilbilen billigare. Kollektivtrafiken tappar mot bilen i nästan hela landet på grund av Moderaterna, säger Anton Fendert.
Anton Fendert (MP), trafikregionråd, tycker att M-kampanjen är magstark.
Martin Svensson
Det faktum att M i sin skuggbudget för regionen har lagt en högre summa till SL för att kunna undvika bussnedskärningar kallar han för "ett trixande med siffror".
– De tror att de kan trolla bort en massa kostnadsposter och då är det klart att man kan lägga hur mycket som helst. Men de hade aldrig kunna lägga de budgetarna ifall de hade styrt. Så jag tycker det är svårt att ta deras kritik på allvar, säger Anton Fendert.
Det är inte alla politiska frågor som väcker ett sådant här engagemang.
M-ministrarna Johan Forssell och Benjamin Dousa ställer sig i spetsen för partiets kampanj mot bussnedskärningarna.
Moderaterna, Mostphotos