På fredagen presenterades förslagen till trafikförändringar inför 2026, vilket innebär utökad trafik på flera områden från och med den 14 december.
Framförallt gäller det tunnelbanan, där SL vill sätta in fler långa tåg och även lägga in extraavgångar i rusningstrafik som tagits bort i tidigare besparingar.
– Vi vill också ha utökad trafik på Roslagsbanan, både i rusningstrafik och mellantrafik, säger Anton Fendert (MP), trafikregionråd.
Tvärgående busstrafik
Det han själv ser som viktigast är att den tvärgående busstrafiken mellan kranskommunerna utökas på flera håll, bland annat på sträckan Arninge – Vallentuna – Upplands Väsby och mellan Spånga och Sollentuna.
Nya bostadsområden i Vallentuna, Ekerö, Sundbyberg, Sigtuna och Botkyrka får förbättrade bussförbindelser.
Anton Fendert (MP), trafikregionråd, hoppas kunna locka fler bilister till kollektivtrafiken.
Martin Svensson
– Vi har sagt sedan tidigare att vi vill göra satsningar som kan få fler bilister att välja kollektivtrafiken. Då är tvärförbindelserna väldigt viktiga, liksom att ha busslinjer på plats tidigt när nya bostadsområden växer fram, säger Anton Fendert.
Flera av busslinjerna får också tätare avgångar.
Tillmötesgår kritiken
En av de större nyheterna är annars att Frösundavik får en ny bussförbindelse, linje 519, till Tekniska högskolan, vilket tillmötesgår den starka kritiken mot tidigare bussnedläggning.
I några fall läggs busslinjer med lågt antal resenärer ner och trafiken flyttas över till andra linjer som då får ökad turtäthet.
Pendeltågstrafiken får utökad trafik redan i höst och nästa år planeras en pilot med utökad nattrafik.
Exakt hur mycket den samlade SL-trafiken utökas i procent finns ingen uppgift om i dag, inte heller vad expansionen kostar SL.
– Det kommer att klarna längre fram, när vi fått in alla synpunkter från kommunerna, säger Anton Fendert.
Oppositionsregionråd Kristoffer Tamsons (M) är kritisk till förslaget och tycker man borde göra mer.
– Detta är ett bamseplåster på en blödande pulsåder. Därtill ett hån mot alla som blivit av med sin buss.
Förslaget skickas nu ut på remiss till kommunerna som har på sig till den 5 juni att svara.
Här är några av de större SL-förändringarna
Förändringar som föreslås gälla från och med vintertidtabellen den 14 december 2025.
Tunnelbanan Gröna linjen: De avgångar som i dag vänder vid Odenplan i mellantrafik, på kvällstid samt på helger förlängs till Alvik. På helger under vintertidtabell tidigareläggs trafikering med långa tåg på morgonen.
Tunnelbanan Röda linjen: De avgångar som i dag vänder vid Tekniska högskolan i mellantrafik, på kvällstid samt på helger förlängs till Mörby centrum. Turtätheten på sträckan Alby – Norsborg utökas till 5 minuter i högtrafik.
Måndag-fredag utökas trafikeringen med långa tåg till att omfatta hela trafikdygnet i såväl vinter- som sommartrafik.
På lördagar och söndagar utökas tidperioden för när trafiken bedrivs med långa tåg, främst på kvällstid, i såväl vinter- som sommartrafik.
Tunnelbanan Blå linjen: Turtätheten på linje 10 och 11 utökas till 10 minuter i mellantrafik under högsommartidtabell.
Pendeltågen: En pilot med nattrafik i pendeltågstrafiken ska inledas, där det ingår anpassning av viss nattbusstrafik. Trafikförvaltningen återkommer med närmare detaljer.
Roslagsbanan: Trafikförvaltningen överväger att köra fler långa tåg under rusningstid, i takt med att de nya X15p-fordonen levereras och tas i trafik. Vidare överväger trafikförvaltningen att utöka trafiken i mellantrafiken vardagar.
Lidingöbanan: Trafikförvaltningen överväger att låta första spårvagnen till Gåshaga brygga på vardagar att utgå från Ropsten i stället för Larsberg, i syfte att underlätta arbetspendling
Buss linje 508 Danderyds sjukhus – Karolinska sjukhuset. Föreslås få ny linjesträckning via E4/Uppsalavägen i stället för genom Frösunda och Solna centrum, för en snabbare förbindelse mellan de två akutsjukhusen. Linjen föreslås få högre turtäthet, från dagens 30-minuterstrafik till 10-minuterstrafik.
Buss linje 865 Handen station – Skärholmen. Föreslås börja trafikera Huddinge station i syfte att och förbättra linjens koppling till pendeltåget.
Buss linje 514 Spånga station – Sollentuna station. Föreslås få förändrad linjesträckning för att skapa en bytesfri förbindelse för resenärer mellan Kista/Husby och Sollentuna station via Häggviks handelsplats. Samtidigt läggs Linje 522 ner.
Ny busslinje 530 på sträckan Arninge - Arningeleden - Vallentuna - Upplands Väsby, den första etappen av en ny expressbusslinje som ska trafikeras med 30-minuterstrafik under rusningstid morgon och eftermiddag.
Ny busslinje 122. Föreslås trafikera mellan Spånga station och Karolinska sjukhuset via Gamla Bromstensvägen – Mariehäll – Sundbyberg – Huvudsta.
Ny busslinje 519. Föreslås gå sträckan Ursvik – Frösunda – Tekniska högskolan, för att koppla ihop Frösundavik med innerstan.
Busslinjer som läggs ner: 502 mellan Solna och Ulriksdal lägg ner på grund av lågt antal resande. Trafiken förs över till linje 505 som får ökad trafik. Linje 507 mellan Tombteboda postterminal och Odenplan läggs också ner, trafikanter hänvisas till linje 509 som får ökad turtäthet.
Källa: SL