På fredagen presenterades förslagen till trafikförändringar inför 2026, vilket innebär utökad trafik på flera områden från och med den 14 december.

Framförallt gäller det tunnelbanan, där SL vill sätta in fler långa tåg och även lägga in extraavgångar i rusningstrafik som tagits bort i tidigare besparingar.

– Vi vill också ha utökad trafik på Roslagsbanan, både i rusningstrafik och mellantrafik, säger Anton Fendert (MP), trafikregionråd.

Tvärgående busstrafik

Det han själv ser som viktigast är att den tvärgående busstrafiken mellan kranskommunerna utökas på flera håll, bland annat på sträckan Arninge – Vallentuna – Upplands Väsby och mellan Spånga och Sollentuna.

Nya bostadsområden i Vallentuna, Ekerö, Sundbyberg, Sigtuna och Botkyrka får förbättrade bussförbindelser.

Anton Fendert (MP), trafikregionråd, hoppas kunna locka fler bilister till kollektivtrafiken.

Anton Fendert (MP), trafikregionråd, hoppas kunna locka fler bilister till kollektivtrafiken.

Martin Svensson

– Vi har sagt sedan tidigare att vi vill göra satsningar som kan få fler bilister att välja kollektivtrafiken. Då är tvärförbindelserna väldigt viktiga, liksom att ha busslinjer på plats tidigt när nya bostadsområden växer fram, säger Anton Fendert.

Flera av busslinjerna får också tätare avgångar.

Tillmötesgår kritiken

En av de större nyheterna är annars att Frösundavik får en ny bussförbindelse, linje 519, till Tekniska högskolan, vilket tillmötesgår den starka kritiken mot tidigare bussnedläggning.

I några fall läggs busslinjer med lågt antal resenärer ner och trafiken flyttas över till andra linjer som då får ökad turtäthet.

Pendeltågstrafiken får utökad trafik redan i höst och nästa år planeras en pilot med utökad nattrafik.

Exakt hur mycket den samlade SL-trafiken utökas i procent finns ingen uppgift om i dag, inte heller vad expansionen kostar SL.

– Det kommer att klarna längre fram, när vi fått in alla synpunkter från kommunerna, säger Anton Fendert.

Oppositionsregionråd Kristoffer Tamsons (M) är kritisk till förslaget och tycker man borde göra mer.

– Detta är ett bamseplåster på en blödande pulsåder. Därtill ett hån mot alla som blivit av med sin buss.

Förslaget skickas nu ut på remiss till kommunerna som har på sig till den 5 juni att svara.