Sen i måndags får linjerna 42 (Märsta – Nynäshamn), 43 (Bålsta – Nynäshamn) och 48 (Gnesta – Södertälje) färre avgångar. Snabbtågslinjen 42X (Märsta – Nynäshamn) dras in helt.

Konkret innebär det halvtimmestrafik för resande från Märsta och Rosersberg. Från Upplands Väsby till Stockholm City och Västerhaninge går fyra tåg i timmen i stället för sex.

Linje 43 har förlängts från Västerhaninge och ersätter snabbtågen på linje 42X ner till Nynäshamn. Det blir samma antal avgångar men längre restid.

På linje 48 ställs avgångarna som går från Södertälje C till Järna in under lördag och söndag. Det innebär att 6 av 16 avgångar till och från Järna dras in. Mölnbo och Gnesta påverkas inte.

Prognosen: Blir bättre under året

Neddragningarna genomförs efter att SL och MTR kommit överens om att bryta kontraktet och väntas gälla till den 17 juni.

Lokförarna som MTR utbildat har börjat ge ökad stabilitet i pendeltågstrafiken och SL:s prognos är att det kommer bli bättre under året, enligt SL:s presstalesperson Claes Keisu.

– Vi tror att det kommer att ta lång tid att helt komma ikapp och i fas med den trafikering som vi önskar kunna erbjuda Stockholmarna. Därför har vi tillsammans med MTR lagt en plan för att fördela resurserna på ett sätt som möjliggör en pålitlig pendeltågstrafik, säger Claes Keisu.

Den 3 mars tar SJ över pendeltågstrafiken i Stockholm, men omställningen är komplex, säger Claes Keisu.

– Det innebär att SJ ska ta över personal, underhåll av stationer, fordon, depåer och allt annat som är kopplat till pendeltågsuppdraget, säger han.

Fyrdubbling av klagomålen på pendeln

December var en rekorddålig månad för pendeltågen i Stockholm. Som sämst var två av tre tåg försenade. Klagomålen på pendeln under 2023 var också nästan fyra gånger fler än året innan.

2023 var året då trafikoperatören MTR på politikernas uppdrag avvecklade tågvärdarna och genomdrev ensamarbete för lokförarna - trots stort fackligt motstånd. Var fjärde lokförare valde att sluta.

Resenärernas missnöje har också slagit alla rekord.

Totalt registrerades 146 522 klagomål på pendeltågstrafiken under 2023 mot 40 264 klagomål för 2022 – en ökning med 364 procent.

Allra flest klagomål registrerades i maj, vilket också var den månad som hade flest inställda tåg.

– Det var en stökig vår med vild strejk, skyddsstopp, brist på lokförare och en ovanligt hög andel sjukskrivna, säger Niklas Ekström, kommunikationsansvarig på MTR Pendeltågen.

Förseningsersättning: 38 miljoner

De flesta som klagat har också begärt ekonomisk ersättning. Hittills har SL betalat ut förseningsersättningar på 38 miljoner kronor för 2023, vilket även det är ett rekord. Året innan var siffran 13,7 miljoner.

Niklas Ekström, kommunikationsansvarig på MTR Pendeltågen.

Niklas Ekström, kommunikationsansvarig på MTR Pendeltågen.

Pressbild

Inför hösten 2023 sänkte SL förväntningarna på MTR och drog ner beställningen med 10 procent. Men inte ens på den nivån kunde MTR leverera fullt ut.

Brist på reservdelar har tvingat MTR att köra med många fler korta tåg än normalt. Växelfel och tidigt vinterväder har spätt på problemen.

Allt sämre punktlighet

Tågens punktlighet har fallit rejält och var i december nere på 78,8 procent. Det kan jämföras med 89,7 procent i december 2022.

I genomsnitt låg punktligheten för pendeltågen på 86,2 procent under 2023, drygt fem procentenheter lägre än året innan.

Den i särklass värsta dagen var den 7 december 2023, då bara 33,5 procent av tågen gick i tid. Orsaken var två trasiga tågväxlar vid Stockholm Odenplan.

Även den 4 och 5 december gick bara 44-45 procent av tåg i tid. I december året innan var punktligheten inte någon dag sämre än 66,8 procent, trots att MTR redan då kämpade med lokförarbrist och nya trafikplaneringssystem.

"Blir mycket stabilare 2024"

Niklas Ekström på MTR tycker ändå att trenden går åt rätt håll. I december var det bara hälften så många korta tåg som i november – ett resultat av en målmedveten satsning på fordonsunderhållet, enligt Ekström.

– Nu har vi också fått in fler lokförare. Vi jobbar väldigt hårt tillsammans med SJ och Trafikförvaltningen. Den trafik som vi lämnar över i mars kommer att vara mycket stabilare än den varit under 2023, säger han.

Uppdraget att avveckla tågvärdarna fattades under förra mandatperioden av regionpolitikerna. I slutet av januari ska Trafikförvaltningen presentera en utvärdering av reformen, som också kan få konsekvenser för hur SJ ska hantera bemanningen ombord framöver.

Den trafik som vi lämnar över till SJ kommer att vara mycket stabilare

MTR lämnar över till SJ i mars

Det Hongkongbaserade trafikföretaget MTR har drivit pendeltågstrafiken på SL:s uppdrag sedan 2016. Avtalet skulle egentligen gälla till december 2025.

I november 2023 beslöt SL och MTR att bryta avtalet i förtid, med hänvisning till MTR:s svårigheter att leverera och att få ekonomin att gå ihop.

Den 3 mars tar statliga SJ över pendeltågstrafiken på ett tillfälligt nödavtal. Under 2024 ska SL göra en mer långsiktig upphandling.

Regionstyret ska också under året undersöka om driften av pendeltågen ska tas över i egen regi.

Källa: Mitt i

2023 har varit ett prövningens år för pendlarna.

2023 har varit ett prövningens år för pendlarna.

Stefan Källstigen

MTR:s dystra facit: Pendeltågen mer försenade än någonsin

2023 ett svart år för pendlarna ✔ Fyra gånger så många klagomål ✔ Rekordbelopp i förseningsersättning ✔ MTR:s löfte: ”Kommer vara mycket stabilare”