2023 var året då trafikoperatören MTR på politikernas uppdrag avvecklade tågvärdarna och genomdrev ensamarbete för lokförarna - trots stort fackligt motstånd. Var fjärde lokförare valde att sluta.

Resenärernas missnöje har också slagit alla rekord.

Totalt registrerades 146 522 klagomål på pendeltågstrafiken under 2023 mot 40 264 klagomål för 2022 – en ökning med 364 procent.

Allra flest klagomål registrerades i maj, vilket också var den månad som hade flest inställda tåg.

– Det var en stökig vår med vild strejk, skyddsstopp, brist på lokförare och en ovanligt hög andel sjukskrivna, säger Niklas Ekström, kommunikationsansvarig på MTR Pendeltågen.

Förseningsersättning: 38 miljoner

De flesta som klagat har också begärt ekonomisk ersättning. Hittills har SL betalat ut förseningsersättningar på 38 miljoner kronor för 2023, vilket även det är ett rekord. Året innan var siffran 13,7 miljoner.

Niklas Ekström, kommunikationsansvarig på MTR Pendeltågen.

Niklas Ekström, kommunikationsansvarig på MTR Pendeltågen.

Pressbild

Inför hösten 2023 sänkte SL förväntningarna på MTR och drog ner beställningen med 10 procent. Men inte ens på den nivån kunde MTR leverera fullt ut.

Brist på reservdelar har tvingat MTR att köra med många fler korta tåg än normalt. Växelfel och tidigt vinterväder har spätt på problemen.

Allt sämre punktlighet

Tågens punktlighet har fallit rejält och var i december nere på 78,8 procent. Det kan jämföras med 89,7 procent i december 2022.

I genomsnitt låg punktligheten för pendeltågen på 86,2 procent under 2023, drygt fem procentenheter lägre än året innan.

Den i särklass värsta dagen var den 7 december 2023, då bara 33,5 procent av tågen gick i tid. Orsaken var två trasiga tågväxlar vid Stockholm Odenplan.

Även den 4 och 5 december gick bara 44-45 procent av tåg i tid. I december året innan var punktligheten inte någon dag sämre än 66,8 procent, trots att MTR redan då kämpade med lokförarbrist och nya trafikplaneringssystem.

"Blir mycket stabilare 2024"

Niklas Ekström på MTR tycker ändå att trenden går åt rätt håll. I december var det bara hälften så många korta tåg som i november – ett resultat av en målmedveten satsning på fordonsunderhållet, enligt Ekström.

– Nu har vi också fått in fler lokförare. Vi jobbar väldigt hårt tillsammans med SJ och Trafikförvaltningen. Den trafik som vi lämnar över i mars kommer att vara mycket stabilare än den varit under 2023, säger han.

Uppdraget att avveckla tågvärdarna fattades under förra mandatperioden av regionpolitikerna. I slutet av januari ska Trafikförvaltningen presentera en utvärdering av reformen, som också kan få konsekvenser för hur SJ ska hantera bemanningen ombord framöver.

SL bryter med MTR redan nu – SJ tar över i mars

Trafikförvaltningen och MTR har gemensamt beslutat att avsluta pendeltågsuppdraget i förtid. SJ kommer att ta över driften av pendeltågen i Stockholm.

– Vi har vänt på alla stenar och bedömer att SJ har bättre förutsättningar att leverera en stabil pendeltågstrafik, säger Anton Fendert (MP) på en pressträff.

– Jag vill redan nu be om resenärernas tålamod inför att SJ tar över trafiken. Det kommer inte vara fläckfritt från dag ett. Men med det nya avtalet finns goda förutsättningar för en trafik som går efter tidtabell, säger trafikregionrådet Anton Fendert på pressträffen på onsdagen.

Beskedet om att avtalet med MTR sägs upp i förtid kom från regionens trafikförvaltning vid 10-tiden på onsdagen.

– Pendeltågstrafiken i Stockholmsregionen har det senaste året haft allvarliga störningar i verksamheten. Det här har påverkat våra resenärer mycket negativt. SL och MTR har under lång tid fört en konstruktiv dialog för att lösa problemen men utan kunna finna en gemensam väg framåt. Så nu väljer vi tillsammans att avsluta avtalet, säger David Lagneholm, vd SL och förvaltningschef Trafikförvaltningen.

Då tar SJ över

Pendeltågstrafiken kommer att drivas av SJ från 3 mars 2024. Fram till dess fortsätter MTR driva pendeltågstrafiken med fokus på att säkerställa en stabil trafik till resenärerna.

– Vi har lång erfarenhet och en kompetens och en organisation för att kunna driva det här på ett tryggt och bra sätt, sa SJ:s vd Monica Lingegård vid pressträffen.

Uppgörelsen innebär att all personal erbjuds att följa med över till den nya operatören. Avtalet med SJ skrivs på två år, med rätt till förlängning till maximalt 4 år.

Alla politiska partier i Region Stockholm säger ja till den nya lösningen.

Facket: En seger

Susann Högye, ordförande för Seko Pendelklubben ser nyheten som en stor seger för alla som kritiserat MTR:s sätt att sköta pendeltrafiken.

– De kastar in handduken, så enkelt är det. De kan inte järnväg. Vi kan inte veta om det blir bättre med en ny operatör, men det kan iallafall inte bli sämre. Den psykiska ohälsan bland anställda inom det här företaget har varit extrem, säger hon.

Niklas Ekström, kommunikationsansvarig på MTR Pendeltågen kommenterar:

– Beslutet grundar sig i den avtalsutvärdering som utfördes för ett år sedan. Avtalet är inte förenligt med en långsiktig utveckling av pendeltågstrafiken och leder inte till ekonomisk hållbarhet för operatören.

800 miljoner i kompensation

MTR kommer nu att betala en kompensation i storleksordningen 800 miljoner till SL, för att avtalet avslutas i förtid.

– Vi ser fram mot det här nya samarbetet. Men fyra månaders varsel är en kort tid och det kommer att vara en successiv återhämtning under nästa år, säger SL:s vd David Lagneholm.

Säkerställa bra överlämning

Caroline Åstrand, vd för MTR Nordic. uttalar sig i pressmeddelandet:

– Vi har gjort viktiga investeringar för att långsiktigt utveckla pendeltågsverksamheten under de år som vi drivit pendeltågen. Bland annat har vi utbildat historiskt många nya lokförare i egen regi. Vi har också genomfört den av trafiknämnden beslutade moderniseringen av pendeltågen. Nu ligger allt fokus på att säkerställa en bra överlämning till nästa operatör.

Pendelkaoset

”Jag vill redan nu be om resenärernas tålamod inför att SJ tar över trafiken”, säger Anton Fendert (MP) på pressträffen.

”Jag vill redan nu be om resenärernas tålamod inför att SJ tar över trafiken”, säger Anton Fendert (MP) på pressträffen.

Angie Gray/Tom M Kronestedt/Mostphotos

KLART: SJ tar över pendeltågstrafiken i Stockholm

SL säger upp avtalet två år i förväg: MTR får betala 800 miljoner ✔ SJ: Ska bli tryggt och bra ✔ ”Återhämtning nästa år” ✔ Då träder avtalet i kraft

MTR gick back på att slopa tågvärdarna

Avvecklingen av tågvärdarna skulle bli en bra affär både för MTR och skattebetalarna. Nu sitter SL med ett jätteöverskott – medan MTR tappar hundratals miljoner. Resenärerna har varit de stora förlorarna. Så vem vann egentligen?

Det politiska beslutet att ersätta pendeltågens 379 tågvärdar med ny kamerateknik fattades under den tidigare M-ledda majoriteten juni 2021. Kalkylerna såg till att börja med bra ut.

Om allt hade gått vägen skulle MTR i år ha tjänat runt 60 miljoner på den minskade bemanningen, enligt en kalkyl som Mitt i har gjort baserad på SL:s och MTR:s uppgifter.

Den ekonomiska vinsten för SL skulle enligt planen bli mer blygsam, runt 30 miljoner för år 2023, när kostnaden för den nya kameratekniken hade dragits av.

De verkliga besparingarna skulle uppstå på lång sikt. Från och med 2027 räknade politikerna med en spareffekt på 120-200 miljoner årligen.

Men också i närtid var det en win-win-lösning, trodde man, även om MTR skulle ha dragit det längsta strået.

Då räknade man inte med det trafikkaos som skulle uppstå som en direkt följd av beslutet. Var fjärde lokförare sade upp sig, i många fall som en protest mot tågvärdsavvecklingen.

Personalbristen ledde till tusentals inställda tåg. Till och med september i år har MTR i snitt inte kunnat leverera mer än 80 procent av den ursprungligen beställda trafiken.

Förväntad vinst blev en förlust

De straffavgifter och minskade ersättningar som MTR därmed har åkt på uppgår till totalt 360 miljoner kronor fram till den sista september, enligt de senaste beräkningarna från Trafikförvaltningen.

Istället för en vinst får tågbolaget därmed en resultatförsämring på minst ett par hundra miljoner, som en följd av tågvärdsavvecklingen.

– Man måste se vår koncern som en helhet och jag kan inte bekräfta siffran. Men naturligtvis är det jättetråkigt att vi inte har kunnat köra full trafik som vi hade velat, säger Niklas Ekström, kommunikationsansvarig på MTR Pendeltågen.

För MTR:s del har pendelkaoset dessutom lett till att bolaget inte får förlängt som entreprenör för pendeltrafiken när det nuvarande avtalet går ut 2026.

Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) fick kritiska frågor från Seko pendelklubbens ordförande Susann Högye vid en protestaktion i förra veckan.

Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) fick kritiska frågor från Seko pendelklubbens ordförande Susann Högye vid en protestaktion i förra veckan.

Petter Beckman

Lägger inte pengarna på hög

Men på den andra sidan då? Region Stockholms trafiknämnd har förbättrat sitt resultat för pendeltågstrafiken med över 400 miljoner fram till sista september, till stor del som en följd av tågkaoset.

– Jag ser väldigt allvarligt på följderna för resenärerna och för samhällsekonomin. Det här överskottet är inget vi lägger på hög, pengarna ska tillbaka till kollektivtrafiken, säger Anton Fendert (MP), trafikregionråd.

Bland annat skjuter mittenstyret nu till 75 nya miljoner som en permanent förstärkning till pendeltågstrafiken – "ett krafttag för att skapa en pålitlig trafik och återfå tilliten hos resenärerna”, som det heter i budgeten.

Pengarna ska exempelvis användas till ”ombordpersonal med spårbehörighet som rör sig ombord på tåg som bidrar till en ökad trygghet och säkerhet", enligt budgettexten.

Kritiken: "Total kapitulation"

– En total kapitulation, menar Rainer Andersson, tågvärd och vice ordförande i Sekos pendeltågsklubb. Han menar att politikerna genom formuleringen indirekt medger att beslutet att avveckla tågvärdarna var fel.

Rainer Andersson, fackligt aktiv tågvärd, tolkar det som att politikerna nu medger att de gjorde fel.

Rainer Andersson, fackligt aktiv tågvärd, tolkar det som att politikerna nu medger att de gjorde fel.

Petter Beckman

Anton Fendert (MP) håller inte med.

– På frågan om vi härmed återinför tågvärdarna är mitt direkta svar nej. Det kommer vi inte att göra. Vad de 75 miljonerna ska användas till kommer förvaltningen att återkomma om, säger han.

Är det ändå inte ett medgivande att ni har avvecklat för mycket personal?

– Jag delar inte den tolkningen. Vi kommer att utvärdera den här processen vid slutet av året. Då kommer vi säkert kunna dra viktiga slutsatser som vi kan lära oss av.

Var det ett bra beslut att avveckla tågvärdarna?

– Jag tycker att vi fattade rätt beslut. Nu måste det utvärderas. Vi kommer säkert att komma fram till att vi kunde gjort vissa saker annorlunda. Men jag vill ha helhetsbilden klar innan jag uttalar mig om detta, säger Anton Fendert.

Niklas Ekström på MTR understryker att 97 procent av de berörda tågvärdarna har tackat ja till nya befattningar inom MTR:s olika verksamheter.

– Vi är glada över att vi kan bibehålla viktig kompetens inom kollektivtrafiken. Det ser också väldigt bra ut när det gäller säkerheten, vi har haft rekordfå incidenter under det här året, säger han.

På frågan om vi härmed återinför tågvärdarna är mitt direkta svar nej. Det kommer vi inte att göra.

Ekonomiska effekter för MTR och SL

Mellan oktober 2021 och oktober 2023 minskade antalet anställda inom MTR:s pendeltågsverksamhet med 283 personer, enligt tågbolagets egna siffror.

Om man räknar bort de cirka 100 lokförare som försvunnit på eget initiativ återstår en personalminskning på 183 personer som ett planerat resultat av omorganisationen.

183 färre tjänster betyder cirka 120 miljoner kronor i minskade personalkostnader för MTR Pendeltågen per år, om tågvärdarna tjänar i snitt 36 000 kronor i månaden.

SL minskar som en följd av personalminskningen ersättningen till MTR med 87 miljoner kronor i år, men tillskjuter samtidigt ca 26 miljoner som stöd för personalomställningar. Netto kostnadsminskning för SL/Trafikförvaltningen: cirka 60 miljoner kronor.

Från detta får man i SL:s räkenskaper dra bort kostnaderna för investeringen i ny kamerateknik. Efter avskrivningar och räntor återstår en resultatförbättring hos Trafikförvaltningen på drygt 30 miljoner kronor i år.

MTR har i detta scenario gått netto cirka 60 miljoner kronor plus (120 minus 60 miljoner) på personalminskningen.

Detta hade också blivit utfallet om MTR hade kunnat upprätthålla full trafik. Nu hoppade istället var fjärde lokförare av, med tusentals inställda tåg som följd, vilket gjorde att MTR dels fick stora avdrag på den avtalade ersättningen, dels fick man betala enorma viten (straffavgifter)

Summan av minskade ersättningar och ökade viten för pendeltågstrafiken är fram till och med september i år 360 miljoner kronor, enligt förvaltningens ekonomer.

MTR:s tänkta resultatförbättring är därmed bortblåst. Istället går man sannolikt flera hundra miljoner back som direkt följd av tågvärdsbeslutet.

Så vem har vunnit? Räknat i pengar är det trafikförvaltningen, som nu sitter med ett oplanerat överskott på totalt 405 miljoner kronor för pendeltågstrafiken (om man även räknar in straffavgifter från andra trafikstörningar som uppstått på banan).

I andra vågskålen ligger den samhällsekonomiska kostnaden för förseningarna, som enligt Stockholms handelskammare kommer att landa på runt 750 miljoner kronor för 2023.

I oktober meddelade den styrande mittenkoalitionen att man från och med 2024 budgeterar 75 miljoner i ett permanent extra tillskott till pendeltrafiken, en del av ett "krafttag för att skapa en pålitlig trafik och återfå tilliten hos resenärerna".

Det kan, enligt budgeten, "exempelvis handla om ombordpersonal med spårbehörighet som rör sig ombord på tåg som bidrar till en ökad trygghet och säkerhet."

Källa: Region Stockholms budget 2024, Månadsrapport för Trafiknämnden sept-23, beslutsunderlag från Trafiknämnden 15 juni 2021 samt uppgifter från MTR:s och SL:s kommunikationsavdelningar.

Pendelkaoset

Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) mötte demonstranter från Sekos pendelklubb innan Trafiknämndens möte nu i veckan.

Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) mötte demonstranter från Sekos pendelklubb innan Trafiknämndens möte nu i veckan.

Stefan Källstigen/Petter Beckman

MTR gick back på att slopa tågvärdarna

Vinst byttes mot jätteförlust ✔ Viten och avdrag på flera hundra miljoner ✔ Fendert: "Nej, vi kommer inte att återinföra tågvärdarna"

SL utreder att ta över pendeltågstrafiken från MTR

SL kan komma att ta över pendeltågstrafiken i egen regi när avtalet med MTR går ut 2026. Efter ett år av pendelkaos är regionstyret nu överens om att "särskilt överväga" en sådan lösning.

– Det är inte hugget i sten. Men om det visar sig vara det mest fördelaktiga, då ska möjligheten finnas att regionen tar över driften, säger Anna Sehlin, Vänsterpartiets trafikpolitiska talesperson.

Idag ligger all kollektivtrafik i länet utlagd på privata entreprenörer. Vänsterpartiet, som är stödparti åt det sittande S-, MP- och C-styret, har länge velat att SL ska kunna driva trafiken i egen regi, vilket inte är möjligt enligt dagens regler.

En sådan regeländring är också på gång. Nu i oktober fick V också med sig de andra partierna på att pendeltågstrafiken "särskilt ska övervägas i det här sammanhanget".

Det är inte säkert att det blir så, men vi vill iallafall pröva om det skulle bli bättre med egen regi", säger Anna Sehlin (V)

Det är inte säkert att det blir så, men vi vill iallafall pröva om det skulle bli bättre med egen regi", säger Anna Sehlin (V)

Vänsterpartiet i Stockholm

Fungerar sämst

– Pendeltågen är det avtal som fungerar sämst. Nu ska man utreda om egen regi skulle kunna ge bättre trafik och bättre arbetsförhållanden, säger Anna Sehlin.

MTR har haft avtalet för pendeln sedan 2016. I våras beslöt regionpolitikerna att inte förlänga avtalet med MTR efter 2026, med hänvisning till det utdragna pendelkaoset med tusentals inställda tåg.

– Vem säger att regionen skulle vara en bättre arbetsgivare för lokförarna? Vi tror det. Men man måste först titta på det med neutrala glasögon, säger Anna Sehlin.

"Dags för ett sådant steg"

Regionrådet Jens Sjöström (S) bekräftar att partierna är överens.

– Vi känner att det är dags att ta ett sånt steg. Vi vill se om det finns effektivare former för att driva trafiken. Den analysen vill vi göra innan vi går vidare med nästa steg, säger han.

Så lyder uppdraget i budgeten

Trafiknämnden uppdras att under mandatperioden identifiera minst ett trafikavtal som är lämpligt att driva i egen regi.

Avtalet för pendeltågstrafiken ska särskilt övervägas i det här sammanhanget.

Källa: Budget 2024 för Region Stockholm

De många inställda pendeltågen har fått regionstyret att vilja överväga alternativ till privat drift.

De många inställda pendeltågen har fått regionstyret att vilja överväga alternativ till privat drift.

Stefan Källstigen

Efter kaoset: SL kan ta över pendeltågen helt

MTR sparkas ut 2026 – regionen ska ändra reglerna ✔ ”Då ska möjligheten finnas”