Det är nog inte så många busslinjer som fått en låt tillägnade sig, men 168:an har.
Kritiken mot att ta bort busslinjen, som gick mellan Östberga och Gullmarsplan via Årsta, har varit massiv.
Tidigare i år skrev Mitt i om att politikerna i stadsdelsnämnden är överens över blockgränserna om att bussen borde återinföras.
Krav från V
Men det är politikerna i regionen som styr över kollektivtrafiken. Där pågår budgetförhandlingar inför kommande år och i början av september rapporterade Mitt om Vänsterpartiets krav på att ta tillbaka busslinje 168.
Så blir det, bekräftar nya trafikregionrådet Jakop Dalunde (MP), nu.
– Det är en viktig koppling till Gullmarsplan och Årstafältet för Östbergaborna. Så nu när vi har ekonomiska förutsättningar känns det väldigt bra att kunna återinföra busslinjen, säger han.
Var det fel att ta bort bussen?
– Jag vill understryka att nedläggningarna gjordes på grund av att SL var i en ekonomisk kris efter pandemin och förändrade resmönster, inte av någon annan anledning.
"Har varit tydliga"
"Östbergaborna har varit mycket tydliga med att den här bussen behövs. Vänsterpartiet har varit väldigt måna om att regionen ska lyssna på stadsdelsförvaltning och de boende när ändringar i busstrafiken ska göras" skriver Anna Sehlin, Vänsterpartiets gruppledare i trafiknämnden, i en kommentar.
160 får fler turer
En annan nyhet är att buss 160, mellan Årstaberg och Gullmarsplan, får utökad turtäthet. I samband med att buss 168 togs bort i slutet av 2023 fick linjen ett minskat antal turer. Även 133:an, mellan Liljeholmen och Ekensberg, får fler turer.
När kommer buss 168 tillbaka då? Det beror på hur fort det går att få fram fordon.
– Nu när vi vet att det finns ekonomiska förutsättningar så sätter processen i gång. Så fort operatören får tag i bussar så kommer linjen att återinföras. Det blir någon gång under 2026, säger Jakop Dalunde.