I september lovade SL:s ordförande Jakop Dalunde (MP) fler Nackabussar. SL gjorde en beställning på totalt 100 000 nya avgångar per år i hela länet till ett värde av 80 miljoner kronor. I Nacka skulle förändringarna gälla från någon gång nästa år.
– Vi har äntligen ekonomin att bygga ut kollektivtrafiken igen. Så fort operatörerna har köpt in fler bussar börjar trafiken att rulla, sa han då.
Men nu kommer en tidig julklapp. Fem av sex förbättringar tidigareläggs.
– Redan i december 2025 i samband med tidtabellsskiftet, säger Jakop Dalunde.
”Hoppas hitta fler lösningar”
Däremot dröjer förstärkningen av linje 435C, som vardagsmorgnar går från Hemmesta vägskäl via Nacka trafikplats till Cityterminalen, till nästa år. Där behövs fler bussar för att den ska kunna köra i motsatt riktning på eftermiddagarna.
Trots förbättringarna får Nacka- och Värmdöborna fortsätta att gå 780 meter från de tillfälliga busshållplatserna vid Stadsgårdsterminalen till Slussens tunnelbanestation åtminstone till hösten 2026.
SL fortsätter att leta efter fler centrala platser vid sidan om Glasbruksgatan och Cityterminalen att köra Nackabussarna.
– Vi arbetar tillsammans med Stockholms stad med att göra anpassningar i gatan så att SL kan köra fler bussar in på Södermalm eller till City. Att vi nu kan förlänga buss 446 och 442X in till Glasbruksgatan är ett resultat av det gemensamma arbetet. Jag hoppas att vi ska kunna hitta fler lösningar, säger Jakop Dalunde.