Bussen stannar till vid hållplatsen på Husaröstigen. Men Görel Hillerborg, 75, kliver inte på.

Hon lider av en synskada och har inte vågat åka buss till Slussen sedan det i augusti förra året blev 780 meter att gå från den tillfälliga busshållplatsen vid Stadsgårdsterminalen till tunnelbanan. I stället gör hon som allt fler Nackabor och åker bil i stället.

– Där är skog av folk och massor av trafik. Jag är rädd att bli överkörd. Jag har en särbo som skjutsar mig med bil i stället när jag har ett ärende i stan. Men jag vill kunna åka buss och klara mig själv.

Hon blev glad när hon läste i Mitt i att buss 446 som går från hennes närmaste hållplats på Husröstigen ska köra ända till Glasbruksgatan. SL:s ordförande Jakop Dalunde (MP) sa i september att satsningen startar 2026 – så snart entreprenören fått in fler bussar.

Men nu meddelar han att förstärkningarna för fem av sex Nackabussar tidigareläggs.

– Det blir redan nu i december i samband med tidtabellsskiftet, säger Jakop Dalunde.

Görel Hillerborg jublar över beskedet.

– Jättebra! Framförallt är det bra när jag är i stan då kan någon lätt följa mig dit. 

”Jättebra!”, säger Görel Hillerborg, 75, om att buss 446 som går från hennes närmsta busshållplats ska gå ända till Glasbruksgatan i december.

”Jättebra!”, säger Görel Hillerborg, 75, om att buss 446 som går från hennes närmsta busshållplats ska gå ända till Glasbruksgatan i december.

Angie Gray

”Som en utlandsresa”

I nuläget är hennes resa betydligt krångligare.

– Häromdagen fick en vän följa med mig på tunnelbana från Gamla stan, byta till tvärbanan och åka med till Sickla. Hon har problem med en hjärtklaff och kan inte gå så fort. Det är som att vara ute på en utlandsresa.

Hon krokar arm med Mitt i:s reporter och fotograf och går till Orminge centrum. Härifrån går fler bussar men dem undviker hon sedan ombyggnaden av bussgatan på Kanholmsvägen påbörjades i januari 2023. Nu måste hon gå över sju övergångsställen för att komma till det tillfälliga busstorget. 

– Det är jätteläskigt med all trafik, jag vågar inte gå här själv, säger hon.

Busshållplatserna på Kanholmsvägen skulle ha varit klara och öppnat igen i början av året men har försenats till 2026, uppger Nacka kommun på sin hemsida.

Busshållplatserna på Kanholmsvägen skulle ha varit klara i början av året men har försenats och blir klara först nästa år.

Busshållplatserna på Kanholmsvägen skulle ha varit klara i början av året men har försenats och blir klara först nästa år.

Angie Gray

Letar fler hållplatser i City

Jakop Dalunde beklagar att ombyggnaderna kring Orminge centrum och Slussen gör det svårare för Görel Hillerborg och många andra att resa med kollektivtrafiken.

– Det är svårt att helt undvika att det blir rörigt vid stora byggprojekt, men från SL:s håll arbetar vi alltid med att värna resenärsperspektivet. Det behöver funka att resa med kollektivtrafiken även när kommunen bygger om.

”Svårt att helt undvika att det blir rörigt vid stora byggprojekt”, säger SL:s ordförande Jakop Dalunde (MP).

”Svårt att helt undvika att det blir rörigt vid stora byggprojekt”, säger SL:s ordförande Jakop Dalunde (MP).

Yasmin Acosta Romero

Trots förbättringarna får Nacka- och Värmdöborna fortsätta att gå 780 meter från de tillfälliga busshållplatserna vid Stadsgårdsterminalen till Slussens tunnelbanestation åtminstone till hösten 2026.

SL fortsätter att leta efter fler centrala platser vid sidan om Glasbruksgatan och Cityterminalen att köra Nackabussarna.

– Vi arbetar tillsammans med Stockholms stad med att göra anpassningar i gatan så att SL kan köra fler bussar in på Södermalm eller till City. Att vi nu kan förlänga buss 446 och 442X in till Glasbruksgatan är ett resultat av det gemensamma arbetet. Jag hoppas att vi ska kunna hitta fler lösningar, säger Jakop Dalunde.