Lidingö

Trots att bygget av Lilla Lidingöbron har stått klart ett bra tag nu, anser oppositionen att det fortfarande finns många obesvarade frågor. Därför kräver de en haverikommission för att få veta mer om vad som gått fel.

– Lidingöborna har rätt att få svar på alla de frågor som fortfarande finns kring projektet, säger Suzanne Liljegren, gruppledare för Liberalerna, som tillsammans med oppositionen skrivit en motion där de lyfter frågan.

Hon pekar på att bron är den största investering som Lidingö stad har gjort. Notan landade på omkring 750 miljoner kronor, varav ungefär hälften finansierades av Lidingö.

Suzanne Liljegren (L) menar att det även handlar om att ta lärdom inför framtida projekt.

Suzanne Liljegren (L) menar att det även handlar om att ta lärdom inför framtida projekt.

Pressbild

Oklar slutrapport

Framför allt riktar oppositionen kritik mot projektets slutrapport, som de menar saknar viktiga detaljer om ekonomin och vilken roll Implenia, som ansvarade för bygget, hade i förseningen.

– Bland annat vill vi veta varför totalentreprenören inte byggde om efter att de från början gjort fel, eller varför de inte stod för den kostnaden, säger Suzanne Liljegren.

Bokföringen av de kostnader som tillkommit efter projektets och trafikens förseningen tycker de är bristfällig.

– Vi får inga bra svar. Har man bokfört det här så syns det inte i slutrapporten.

Lidingö stad menar att förseningarna berodde på "sent förändrad kravställning", medan SL ansåg att det var Lidingö stads ansvar.

Lidingö stad menar att förseningarna berodde på "sent förändrad kravställning", medan SL ansåg att det var Lidingö stads ansvar.

Pekka Pääkkö

Vad har hänt?

Lilla Lidingöbron kantades av förseningar och diskussioner mellan SL och Lidingö stad.

Under 2022 byggde totalentreprenören Implenia fel, elen jordades inte på det sätt som SL föredrog, vilket försenade trafiken

Till slut kom parterna fram till en lösning som godkändes

Källa: Lidingö stad, Trafikförvaltningen, Suzanne Liljegren (L)

Oppositionen påpekar även att tågen i dag inte rullar med full hastighet över bron.

Oppositionen påpekar även att tågen i dag inte rullar med full hastighet över bron.

Pekka Pääkkö

Inte nödvändigt

Kommunstyrelsen anser däremot att svaren oppositionen söker finns i projektets slutrapport. Anders Paulsen, vice ordförande i kommunstyrelsen, tycker även att det är felaktigt att kalla det hela för ett haveri.

– Att uttrycka sig så är väldigt trist. Visserligen har det dragit ut på tiden, men i övrigt har det varit ett lyckat projekt. Vill man göra en utredning får man vända sig till Regionen eller SL eftersom det är de som ligger bakom förseningarna.

Trots att motionen väntas få avslag i kommunfullmäktige kommer oppositionen att fortsätta driva frågan.

– Det blir en valfråga, säger Suzanne Liljegren.