Många vågade nog knappast hoppas att den här dagen skulle komma, men på fredagsmorgonen stod spårvagnen redo för premiäråket över Lilla Lidingöbron. Väntan har varit lång, förhandlingarna många och ovissheten stor.
Senast i förrgår krävdes krishantering då kablar blivit avklippta på två ställen på den nya bron. Det kan ha rört sig om sabotage eller om koppartjuvar. SL reparerade dock snabbt skadorna – och kunde provköra som planerat.
I samråd med trafikutövaren Stockholms spårvägar väntade SL till morgonrusningen var över innan man lät Lidingöbanan krypa fram. Vagnen åkte från Aga och stannade en längre stund på vägen före bron innan den tog sig vidare.
Vad hände då?
– Inget särskilt, man stannade för att snacka lite. Det är många inblandade i provkörningarna – förare och observatörer, säger Claes Keisu, pressinformatör på SL.
Provkörningarna genomförs fram till den 25 maj, dagen därpå är förhoppningen att passagerare ska kunna åka med. Ersättningsbussarna kör dock vidare parallellt fram till 31 maj, för säkerhets skull.
Fram till söndag testar SL spåranläggningen. Man ser till att bommar går upp och ner, att växlarna rör sig och att spåren ligger rätt i förhållande till tåg och kontaktledning.
Oro
– Än så länge är allt till belåtenhet. Det som har testats hittills har gått bra, säger Claes Keisu.
Känns det skakigt?
– Anläggningen är tekniskt komplicerad och det finns alltid risk att någon del inte funkar som det ska. Så visst, det finns en viss oro för att något ska krångla.
Trapporna till perrongen och strandpromenaden kommer att vara helt avstängda under perioden. Bommarna vid spårövergången i Torsvik fälls ner när tåget provkör och gående och cyklister uppmärksammas på spårvagnstrafiken.
Den 20-25 maj gör SL tester kopplade till signalsäkerhetssystemet. Det är totalt 62 olika tågvägar som testas – kombinationer av olika lägen på stoppsignaler och växellägen bland annat.
– Det gör vi för att kontrollera att ATC-systemet uppför sig på rätt sätt när vi exempelvis kör för fort, eller mot röd signal.
Snart ett år har gått sedan spårvagnen stängdes av för att flyttas över till den nya bron, den 4 juni 2023. Tanken då var att tåget skulle rulla igen 1 september.
I stället hamnade Lidingö stad och SL en långdragen konflikt kring huruvida ellösningarna på bron var att lita på. Det skulle dröja till slutet på februari innan parterna var överens om vilka åtgärder som skulle utföras, vem som skulle utföra dem och hur kostnaderna skulle fördelas.
Snart tre månader senare är provkörningarna nu igång.