Förra veckan satt SL och Lidingö stad i intensiva förhandlingar kring hur och när spårvägstrafiken kan komma igång på Lilla Lidingöbron. Nu är parterna överens om att jordningen på bron ska åtgärdas. Man har landat i vilka åtgärder som ska utföras, vem som ska utföra dem och hur kostnader ska fördelas.
Sammantaget blir det en nota på runt 20,5 miljoner kronor för ersättningstrafik och tekniska åtgärder som SL och Lidingö stad bestämt sig för att splitta.
Hela beloppet
– Vi vill se till att trafiken är igång senast den 28 maj, säger Anders Paulsen (LP) ordförande i tekniska nämnden i Lidingö stad.
– Vi har hittat till en kompromiss eftersom båda parter är överens om att vi måste få igång trafiken. Lidingöborna är drabbade.
Är du nöjd?
– När två parter förhandlar behöver man naturligtvis göra avkall på vissa saker. Men jag är nöjd med att vi rör oss mot att Lidingöbanan kommer igång.
SL och Lidingö stad har enats om en åtgärdslista där Lidingö ska göra vissa saker och SL andra. Det blir också en del gemensamt arbete för att få igång spårvagnstrafiken på bron.
Åtgärdslistan består av 22 punkter, berättar Jan Werner, projektledare för Lilla Lidingöbron hos Lidingö stad.
– En kabel kommer att läggas ut längs hela bron och anslutas i Ropsten, säger han.
– Den bildar ett nytt säkerhetssystem som övervakas av likriktarstationen i Ropsten.
Kabeln är en säkerhetsanordning ifall en kontaktledning skulle rasa. I likriktarstationen kan kabeln övervakas ifall det händer något, säger Jan Werner.
Kontaktledningen i Torsvik ska också åtgärdas.
– Där avgränsar man strömmatningen så att strömmen sektioneras upp och likriktarstationen på Lidingö skiljs från den i Ropsten.
Staden ansåg att bron var trygg att åka på – men SL fick rätt? Jordningen var inte säker?
– Nu är det den här lösningen som gäller för att SL ska acceptera trafikstart. Det finns inget rätt eller fel i det här och vi har slutat diskutera det och måste prioritera trafikstart.
Men det var inte korrekt byggt innan?
– Olika experter har haft olika åsikter om det, och vi har olika uppfattning men nu ser vi ändå en gemensam väg framåt.
De arbeten som återstår kring den eltekniska lösningen på bron beräknas landa på runt 4,5 miljoner kronor, menar Claes Keisu, presstalesperson vid SL.
"Gått Lidingö till mötes"
– Det är en preliminär beräkning och utifrån den har vi kommit överens om att Lidingö stad ska stå för 3,8 miljoner kronor. Vad slutkostnaden sedan blir totalt vet vi inte än, säger han.
Ersättningstrafiken för Lidingöbanan har kostat hittills nästan 16 miljoner kronor – en faktura Lidingö stad haft i sitt knä och överklagat, eftersom man ansett att bron stått redo för trafik. Nu har SL och Lidingös stad kommit överens om att dela på notan för bussarna.
– Vi har gått Lidingö till mötes och sagt att vi delar på kostnaden för ersättningstrafiken, säger Claes Keisu.