Planen var att komforten och framkomligheten skulle öka på Västerbron. Cykelbanan har sedan dess blivit 20 centimeter bredare och gångbanan 1,3 meter.

Men när den östra sidan av bron öppnade i slutet av sommaren upptäcktes att den nya beläggningen på cykelbanan var ojämn och hade stora stenar som stack upp ur asfalten.

"Vi kommer att arbeta med tätare kontroller av arbetet på den västra sidan av bron för att säkerställa att samma problem inte uppstår där", sa trafikkontorets kommunikatör Joakim Svensson i oktober.

Nu är den västra sidan öppnad. Cyklisterna är inte imponerade över resultatet där heller.

– Det är inte acceptabelt. Det är ojämnt och som att cykla på en grusväg, säger cykelbloggaren Krister Isaksson, som även arbetar som trafikplanerare vid Huddinge kommun.

Krister Isaksson, cykelexpert och bloggare.

Krister Isaksson, cykelexpert och bloggare.

Luca Mara

Han hänvisar till att staden i sitt genomförandebeslut bedömt att åtgärden skulle ge ökad framkomlighet och komfort för cyklister.

– Om det var målet har de misslyckats fullständigt. Att man lyckats få det sämre än tidigare är häpnadsväckande.

Beläggningen på den sida av bron som öppnade i somras slipades till slut ner av entreprenören. Staden nöjde sig med resultatet eftersom stenarna slutade sticka upp i asfalten.

Dåvarande trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) sa att resultatet var ovärdigt Stockholm och att man antagligen behöver vidta fler åtgärder än att slipa ner banan.

Verkar inte förstå

Många cyklister ansåg också att cykelbanan fortfarande var för ojämn och många som cyklar på bron håller sig på den lilla remsa som har kvar samma beläggning som förut.

Krister Isaksson ifrågasätter att samma teknik, trots omfattande kritik, ändå användes på västra sidan.

– De verkar inte förstå att man använder en felaktig metod. Beläggningen kanske är bättre för tätskiktet, men det högst olämpligt att cykla på. Bron är inte en lekstuga för att testa lösningar för tätskikt, utan för att människor ska transportera sig över den.

Han får medhåll från Jon Jogensjö, samordnare för nätverket Cyklandeombud.

– Det krävs ett kunskapslyft på trafikkontoret. De har utfört en cykelåtgärd som folk inte vill cykla på. Det har lagt miljontals kronor på en försämring.

Missnöjd. Jon Jogensjö är inte nöjd med resultatet.

Missnöjd. Jon Jogensjö är inte nöjd med resultatet.

Privat

Inte helt nöjda

En första besiktning visar att beläggningen på den nyöppnade sidan bron håller sig inom stadens riktlinjer för hur mycket jämnheten får avvika.

Det finns dock några anmärkningar där beläggningen är för grov, berättar Joakim Svensson, kommunikatör på trafikkontoret.

– Vi är inte helt nöjda. Beläggningen är bättre än på den östra sidan och är godkänd med några få undantag. Trots det är den skrovligare än vad vi hade önskat.

Ser inte beläggningen bättre ut till våren kommer platserna med anmärkningar att åtgärdas.

– Hela beläggningen kommer också att slipas ner av snöröjning, sopning och väder så förhoppningsvis är den betydligt jämnare redan till sommaren.

Samma asfalt – annan teknik

Enligt Joakim Svensson diskuterades möjligheten att lägga en vanlig asfaltstopp på den västra sidan. Men för att få en konstruktion som bättre skyddar betong och armering från nedträngande vatten och salter valde staden en gjutasfaltbeläggning även där.

På den västra sidan ändrade man däremot sättet gjutasfalten lades på.

– På den östra sidan av bron lades beläggningen för hand, men utförandet skedde inte på rätt sätt. För att säkerställa ett bra resultat på den västra sidan användes lättare maskiner tillsammans med mer regelbundna kontroller. 

Joakim Svensson, kommunikatör på trafikkontoret.

Joakim Svensson, kommunikatör på trafikkontoret.

Pressbild

Inte misslyckats

Staden anser inte att man har misslyckats med upphandlingen och beställt fel teknisk lösning.

– Vi har fått den lösning vi beställt i och med att vi kunnat bredda gång- och cykelbanorna med 1,5 meter per sida.

– På den östra sidan av bron utfördes inte arbetet korrekt, det var vi överens med vår entreprenör om. De har åtgärdat felet, tagit kostnaden för utförandet och bytt underentreprenör.

Tycker ni att målen för bron är uppnådda?

– Ja, gång- och cykelbanan har som sagt blivit bredare med totalt 1,5 meter per sida. Den ökade platsen hoppas vi leder till färre konflikter mellan gående och cyklister och leder till en bättre framkomlighet, trafiksäkerhet och komfort.

Helldén: ”En slipning räcker inte”

Nu pågår slipningen av cykelbanan på Västerbron – men det kommer inte att räcka menar Daniel Helldén (MP), ­trafikborgarråd i en knapp vecka till.

Breddningen av gång- och cykelbanan på Västerbron har inte direkt gått på räls. Cyklister får cykla på stora stenar som sticker upp ur den nya asfalten, dessutom är det guppigt.

– Här lägger vi ner massa pengar på att bygga om cykelbanan och då ska vara komplett och fint, säger Daniel Helldén (MP).

Bara provisorisk

Förra veckan tog trafikkontoret beslutet att entreprenören ska slipa gruset den här veckan. Entreprenören ska dessutom stå för kostnaderna.

Därefter ska man se om det behöver göras mer.

Men Daniel Helldén säger redan nu att slipningen bara är provisorisk.

– Man kommer att få bort grusytan, men det kommer inte att bli tillräckligt bra. I de diskussioner jag haft med kontoret har vi sagt att det här är en tillfällig lösning.

Senare fråga

Daniel Helldén tillägger att det inte är han som kommer att ta beslutet eftersom han från och med måndag inte är trafikborgarråd utan sitter i riksdagen för Miljöpartiet.

– Det blir ett annat borgarråd som fattar de formella besluten om detta, men jag kan inte se att man får ordning på det här så att det blir fullvärdigt. Och det är också den bedömning jag har fått från kontoret.

Så man behöver lägga om asfalten?

– Hur man löser det har jag ingen aning om. Men det räcker inte bara att slipa ytan för att få det fullvärdigt för de 25 miljoner kronor som det har kostat på den här sidan av bron.

Vem ska betala för det här extraarbetet?

– Det enda jag vet är att entreprenören står för allt som görs nu, sedan vet jag inte om det finns något i diskussionen mellan kontoret och entreprenören för att göra om det här sedan. Men det är en senare fråga som jag inte kan svara på.

Jag kan inte se att man får ordning på det här

Turerna på Västerbron

Arbetet med att bredda Västerbrons gång- och cykelbanor och samtidigt smalna av de fyra körfälten för bilar inleddes i maj.

I slutet av augusti var den östra sidan av bron klar. Men vid slutbesiktningen var cykelbanans nya underlag som ett grovt sandpapper med stenar som stack upp i asfalten. Cykelbanan är dessutom guppig och vågig.

Staden lovade att entreprenören snabbt skulle slipa ner cykelbanans beläggning på egen bekostnad. Detta har dock dragit ut något på tiden.

Nu ska Västerbron äntligen slipas

Efter mycket om och men ska nu äntligen cykelbanan på Västerbron slipas. Eftersom beläggningen inte når upp till godkänd kvalité står entreprenören för kostnaden.

Mitt i har flera gånger berättat om problemen med Västerbrons nya cykelbana. Det sticker upp stenar från den nya beläggningen som dessutom är guppig.

Nu meddelar staden att man planerar att slipningen av cykelbanan kan börja i mitten av den här veckan.

Arbetet väntas ta 3-4 nätter.

"Slipningen sker nattetid för att inte störa trafiken, det kommer att gå att passera på den sida av bron där arbetet pågår under hela arbetstiden", skriver trafikkontorets kommunikatör Joakim Svensson i ett mejl.

Entreprenören kommer dock att pausa arbetet vid regn, så det kan ta någon dag extra innan det är helt färdigt.

Gått med på att betala

Projektet är en så kallad utförandeentreprenad där beställaren (staden i detta fall) ansvarar för projekteringen och berättar för entreprenören hur arbetet ska utföras. Entreprenören har därmed inte ansvar för att entreprenaden blir funktionsduglig.

Men utförandet ska vara fackmässigt och enligt Joakim Svensson har entreprenören Daccepterat att betala för slipningen.

"Eftersom beläggningen inte når upp till godkänd kvalité bekostar entreprenören att avhjälpa felet."

Anledningen att slipningen har dröjt ända till nu är att staden ville vara säker på att det var den åtgärd man skulle begära.

Entreprenören hänvisar sedan tidigare alla frågor till Stockholms stad.