Varje söndag i september gäller det att hålla sig framme. Då kör Roslagsbanans veterantågsförening (RBV) sin årliga sensommartrafik. Vanlig SL-biljett gäller!

– När vi kör sommartåg är de knökfulla. Det är ju så när man kör gamla tåg, säger Mikael Hillbo, maskinchef på RBV.

Förra året fyllde föreningen 30 år. När den bildades av anställda på Roslagsbanan var syftet att bevara fordon som då togs ur trafik, och så har det blivit.

I ett fullproppat lokstall på Östra station står personvagn Bp 880 byggd 1914 med öppna plattformar i ändarna. Vagnen rullade i ordinarie trafik ända till 1992, men får nu en ordentlig genomgång.

Bland annat skrapas och lackas teakpanelerna. Ett mödosamt arbete, berättar Mikael Hillbo:

– Det är 60 kvadratmeter som ska skrapas, slipas, oljas, slipas igen och sedan lackas och slipas sex gånger, berättar han.

Hur länge håller det?

– Det här är tredje gången vi gör det på 30 år, men om vagnen skulle förvaras inomhus skulle vi inte behöva göra om det alls.

Utöver väder och vind slits fordonen knappast alls numera. Föreningen kör med dem cirka 25 gånger per år.

– Det kanske blir 1000 kilometer per vagn och år. Det körde man lätt på en vecka, förr.

Vallentunabon Mikael Hillbos tågbakgrund är gedigen. Pappa med trädgårdsjärnväg och modelljärnväg och på 1980 och 90-talet jobbade Mikael själv på Roslagsbanan. Nu är han utredare på Statens haverikommission, för spårtrafik förstås.

Tågfantasten Mikael Hillbo har varit med i RBV sedan starten 1992.

Tågfantasten Mikael Hillbo har varit med i RBV sedan starten 1992.

Stefan Källstigen

I det lilla målarrummet ligger nylackade fönsterlister prydligt upplagda, tillsammans med några lister i metall.

– De ska målas med ”Havannabrun”, förklarar han.

Att meka med gamla tåg skiljer en del från att fixa med bilen. Mest påtagligt är de stora verktygen: Gigantiska skruvnycklar som ska dra åt lika gigantiska muttrar.

– Vi har ett spett som vi kallar för ”Lillen”. Det är tre meter långt.

Du har ingen skiftnyckel. Det här är en skiftnyckel.

Du har ingen skiftnyckel. Det här är en skiftnyckel.

Stefan Källstigen

Totalt har föreningen cirka 600 medlemmar, men bara ett fåtal av dessa är aktiva. Mikael Hillbo har varit med från start. Med sig idag har han Mikael Hedberg som också gillar att pyssla med tågen och Johan Cedergren, tidigare ordförande.

– Vi kör vår sommartrafik från Östra station till Österskär och Frösunda, utom den 10:e september då vi bara kör till Frösunda, två turer, berättar Johan.

Elmotorvagnen X2p 33 (SRJ 16) byggdes 1918 för Djursholmsbanan.

Elmotorvagnen X2p 33 (SRJ 16) byggdes 1918 för Djursholmsbanan.

Stefan Källstigen

Anledningen till de dubbla turerna till Frösunda är att det gamla stationshuset som renoverats då invigs.

Ombord på tåget utlovas servering och eftersom man även har en godsfinka kommer resande att kunna ta med sig barnvagnar, cyklar och annat skrymmande resgods.

– I den har vi fraktat allt möjligt, både mopeder, en kanot och till och med en kista med en död lokförare som fick sin sista färd med tåget en gång, berättar Mikael Hillbo.

– Det var hans önskan, det var det ju verkligen. Han var en gammal lokförare på Roslagsbanan. Det är ett antal år sen, 15-20 år sedan, skulle jag gissa.

Skyltklassiker i passagerarvagnen.

Skyltklassiker i passagerarvagnen.

Stefan Källstigen