Den rostiga bron som binder samman Vasastan och Kungsholmen skulle nu ha blivit klar med sin makeover – om stadens planering hade hållit.
Dock har både tidsramen och budgeten spruckit.
45 miljoner är för lite
Förutom att laga den slitna bron ska staden också passa på att bredda cykelbanorna i båda riktningar. Allt skulle ha kostat 45 miljoner och utförts 2024-2025.
Men arbetet är är inte ens påbörjat, och nu tvingas staden höja budgeten eftersom ingen entreprenör lade några bud under upphandlingen.
– Vi gör alltid en riskkalkyl, men även om vi har tagit i rejält här så har företagen bedömt att kostnaderna är underskattade, säger trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP).
För komplext
Enligt de tänkbara entreprenörerna ska platsen vara så komplex och trafiktung att 45 miljoner kronor inte räcker. Ombyggnaden behöver utföras i flera mindre etapper över längre tid – och blir därmed dyrare.
Staden har också räknat på saken och delar bilden. Man har helt enkelt underskattat hur komplicerad renoveringen skulle bli, och behöver därför justera budgeten uppåt.
– Den här renoveringen kan inte vänta, och därför reviderar vi beslutet så att vi kommer vidare, säger Lars Strömgren.
Den skada som ät mest kritisk finns på brons ändtvärbalkar, som inte har målats om sedan bron uppfördes 1937. I vissa områden har så mycket som 4-5 millimeter stål rostat bort.
Bild från Stockholms stads handlingar
Hemlig kostnad
Vad den nya budgeten ligger på har staden sekretessbelagt, och Lars Strömgren vill inte svara på om det är en stor ökning.
– Vi vill inte att konsulterna ska anpassa sina anbud efter det. För att hushålla med skattebetalarnas pengar sekretessbelägger vi budgetbeloppet.
Längre tid – mindre påverkan
Nya tidsramen för renoveringen är nu mellan 2026 och 2028. Det är ett år längre arbetstid än tidigare.
Enligt Lars Strömgren är det för att man behöver jobba i flera och mindre etapper. Detta ska göra att påverkan på framkomligheten trots allt blir mindre vid varje etapp än om arbetet hade utförts under två år. Till exempel genom att jobb kan göras under nätter.
– Då säkerställer man att framkomligheten blir så god som möjligt för både kollektivtrafik, motortrafik, gång och cykel.