De närmaste veckorna ska SL lägga fram förslag på ett antal förändringar i biljettsystemet. Det politiska styret vill hitta nya sätt att minska reskostnaderna för barnfamiljer, ungdomar och studenter.

Det kan handla om rabatterade terminsbiljetter och ändrade tidsgränser för skol- och fritidsbiljetter.

Även för pensionärer kan det bli en förändring, så att det inte längre blir åldern som avgör vem som får pensionärsrabatt. I stället för en automatisk rabatt för alla som fyllt 65 överväger politikerna att införa en modell med pensionsintyg, bättre anpassad till dagens flexibla pensionsålder.

Ett annat uppdrag har varit att utreda hur personal inom kollektivtrafiken – bland annat de som kör buss, tunnelbana och pendeltåg – ska kunna få åka gratis med SL "i anslutning till sin arbetstid".

Gäller bara i innerstan

Mitt i har tidigare skrivit om kritiken från busschaufförer mot att de tvingas betala ur egen ficka för SL-resan när de ska ta sig tillbaka till startpunkten för en körning efter arbetsdagens slut.

Nisse Sjöblom, busschaufför och huvudskyddsombud i Nybodagaraget, berättar att det tidigare har funnits en modell med förmånsbeskattade årskort för SL-personal, men att den lösningen numera bara finns kvar för bussförarna i innerstan.

Han vill gärna se att alla som jobbar i kollektivtrafiken får fria SL-resor.

– Det är något vi har kämpat för i alla år. Vi vill att man också ska kunna åka till och från jobbet utan att betala. Det borde vara en självklarhet att få använda sig av en tjänst som man själv kör, säger Nisse Sjöblom.

Trafikförvaltningens förslag ska presenteras för politikerna i mitten av juni – och det är ännu inte säkert vilka av förslagen politikerna går vidare med.