Nacka

Den 1 januari 2027 införs kravet på närsortering av förpackningar och matavfall. När de nya tunnorna rullas ut i Nacka skrotas avgiften för soptömning på två av tre kärl.

Det blev klart nyligen efter beslut i kommunfullmäktige. Det gäller tömning av papper- och plastförpackningar samt färgat och ofärgat glas som nu blir kostnadsfritt.

Sparar 300 kronor per år

Planen var att det skulle kosta 10 kronor per hämtning, vilket landar på runt 300 kronor per år om man utnyttjar alla hämtningar.

Hämtningen ska finansieras av producenterna, inte av Nackaborna.

Även avgiften för metallförpackningar, som samlas in i en separat påse och hämtas efter beställning, tas bort. Det skulle också ha kostat 10 kronor per hämtning.

– Grundprincipen är att insamlingen av förpackningar ska finansieras av de som tillverkar dem, producenterna. Därför är det inte rimligt att vi tar ut en avgift för det av våra kommuninvånare, säger Johan Krogh (C), ordförande i miljö- och stadsbyggnadsnämnden.

Johan Krogh (C) är kommunalråd och ordförande i miljö- och stadsbyggnadsnämnden i Nacka.

Johan Krogh (C) är kommunalråd och ordförande i miljö- och stadsbyggnadsnämnden i Nacka.

Johan Kristensen

I de tidigare kalkylerna fanns en osäkerhet kring kostnader och intäkter, men det är alltså utrett nu.

– Skulle det visa sig att det blir dyrare än att vi kan täcka det med de statliga bidrag vi får, ligger det på regeringen att kräva in högre ersättning från producenterna.

Tömning av mat- och restavfall blir oförändrat 73 kronor per hämtning.

– Det blir kvar som tidigare eftersom det är avfall som kommunen alltid behövt ta hand om och de bekostas av avfallskollektivet. Det nya är alla förpackningar, där ska hämtningen finansieras av producenterna, inte av Nackaborna, säger Johan Krogh.

Hälften av förpackningarna slängs i soporna

Genom att ta bort avgiften vill kommunen uppmuntra hushållen att källsortera ännu mer och genom det minska mängden avfall som går till förbränning.

– Det är en vinst för alla, miljömässigt och ekonomiskt, om vi kan minimera mängden avfall och på så vis hålla lägre taxor.

I dag slänger Nackaborna drygt 50 procent av förpackningarna i hushållssoporna, enligt kommunen, och kommunen betalar cirka 1 000 kronor per ton restavfall som slängs.

Förhoppningen från början var att närsorteringen inte skulle bli dyrare än dagens system. Nu visar det sig alltså att Nacka tar bort avgiften helt på två kärl.

Ett flertal återvinningsstationer försvinner när de nya sopkärlen börjar användas, men hur många och vilka är inte klart. Några stationer kommer att finnas kvar för skrymmande förpackningar som kan lämnas även på återvinningscentralerna.

De nya avfallskärlen, totalt tre stycken, börjar rullas ut under hösten 2026.

Det här gäller

Den 1 januari 2027 införs kravet på närsortering av förpackningar och matavfall.

Från den 1 oktober körs tre kärl med två fack i varje ut till enbostadshus i Nacka:

Kärl 1, 240 liter. Fack 1: matavfall. Fack 2: restavfall. Töms varannan vecka.

Kärl 2, 370 liter. Fack 1: pappersförpackningar. Fack 2: plastförpackningar. Töms varannan vecka.

Kärl 3, 140 liter. Fack 1: färgat glas. Fack 2: ofärgat glas. Töms var tredje månad.

Metallförpackningar samlas in i en separat 60-literssäck. Hämtning beräknas bli fyra gånger per år.

Den nya taxan träder i kraft 1 juli 2026.

Källa: Nacka vatten och avfall