Den som kliver av bussen vid hållplatsen Kanton i riktning mot stan kliver rakt ut i en cykelbana. Här är arbetet i full gång med breddningen av Ekerövägen och busshållplatsen är tillfälligt flyttad.

– På morgonen är det massor av cyklar och de kör jättefort, säger Nathanael Jarlinius Lundqvist, som går i sexan i Drottningholmskolan.

Cykelbanan ska sedan korsas igen, innan eleverna går över Ekerövägen för att sedan följa Skolallén upp till sin skola.

– Och cyklisterna tar inte så mycket hänsyn. Om gångvägen och cykelvägen bytte plats så skulle det hjälpa mycket, säger Aiden Flack.

Cyklister som kör fort, staket som blockerar sikten och skyltar som knappt syns. ”Det är rörigt här”, säger Aria Nylund.

Cyklister som kör fort, staket som blockerar sikten och skyltar som knappt syns. ”Det är rörigt här”, säger Aria Nylund.

Mikael Andersson

Uppe på skolan har personalen pratat med eleverna om trafikvett och även varit nere vid vägen för att visa hur man ska röra sig i trafiken på ett säkert sätt.

– Men alla slutar olika tider så vi kan inte ha någon här nere hela tiden, säger Petra Westling Causey som är rektor på skolan.

Hon har kontaktat Trafikverket flera gånger och bland annat bett om information när något händer vid vägbygget.

– Trafiksignalerna har gått sönder flera gånger. Sådant behöver vi få information om, så att vi kan hjälpa eleverna, säger hon.

”Bilarna ser oss inte”

Även när barnen ska hem från skolan och ta bussen som går ut mot öarna så behöver de korsa en väg.

Busshållplatsen som tidigare låg nedanför Skolallén har nämligen flyttats och ligger numera på andra sidan Lovö kyrkallé. Och när det är grönt för de som ska gå över vid det övergångsstället, då är det grönt också för de bilar som ska svänga vänster in från Ekerövägen.

Vid busshållplatserna finns det inte något vindskydd. ”Det behövs för ibland behöver man vänta länge på bussen”, säger Aria Nylund. Trafikverket hälsar att dessa är på väg och ska sättas upp under de närmaste veckorna.

Vid busshållplatserna finns det inte något vindskydd. ”Det behövs för ibland behöver man vänta länge på bussen”, säger Aria Nylund. Trafikverket hälsar att dessa är på väg och ska sättas upp under de närmaste veckorna.

Mikael Andersson

– Bilarna ser inte oss när vi står här. Och när man väntat tills de har åkt, då har det blivit rött igen, säger Amanda Sandberg.

Redan när breddningen av Ekerövägen först började diskuteras var trafiken en oro för skolan.

– Skolan anlitade en arkitekt som ritade ett förslag på en gångtunnel under vägen. Men det gick inte igenom, säger Petra Westling Causey.

Hon hör om farliga situationer vid vägen i stort sett varje dag och efterlyser vägmarkeringar på gång- och cykelbanan och skyltar som varnar för att det är skolbarn i rörelse.

Petra Westling Causey är rektor på Drottningholmskolan.

Petra Westling Causey är rektor på Drottningholmskolan.

Mikael Andersson

– Det är 150 barn på skolan och många av dem åker ensamma. För oss är situationen akut, säger hon.

Svårlöst problem

På Trafikverket är man medveten om problemen. Men de är svårlösta.

Vägmarkeringar som separerar cyklister och gångarna är till exempel inte möjligt på denna sträcka.

– Vägbanan kommer få ytterligare en yta och på den får vi inte göra markeringar. Det är en yta som världsarvet kräver av oss. De ville egentligen ha en grusväg, så långt ifrån varandra står vi, säger Stefan Norling, projektledare på Trafikverket.

Kompromisser

Världsarvet Drottningholm förvaltas av Statens fastighetsverk (SFV), Stiftelsen Drottningholms teatermuseum och Drottningholms slottsförvaltning.

– Vi hade inte fått bredda vägen om vi inte fått med oss världsarvet. Det är en ständig kompromiss där alla kommer bli missnöjda, säger Stefan Norling.

Aiden Flacks förslag att vända på det så att cyklisterna kör på insidan i stället tror han inte är möjlig.

– Cyklisterna håller höger, precis som de ska. Det är svårt att ändra på det, utan att markera det i vägbanan. Vilket vi alltså inte får göra.

Även flytten av busshållplatsen på andra sidan vägen beror på världsarvets krav på minsta möjliga negativa inverkan på kulturmiljön.

– Vi fick inte plats med en busshållplats på den smala lilla remsa vi fick tilldelat till oss, säger Stefan Norling.

Tittar på lösningar

Han ska titta på lösningar under byggtiden, så att de som stiger av bussen i stället kan få en fålla att gå ut i, och slippa behöva komma ut i cykelbanan. Men även för att bilarna som svänger vänster till Lovö kyrkallé ska se övergångsstället bättre.

Men bra kommer det kanske aldrig bli. 

– Det är en hopplös korsning, en fyrvägskorsning som är förskjuten. Vi hade jättegärna byggt en tunnel, men världsarvet sa nej till det.

Så då är det tillbaka till kompromisserna, menar han.

– Vi kan det här jobbet. Men det är en lång rad intressenter som ska vävas in i besluten och alla trängs på samma lilla yta. Hade vi haft en egen åker att bygga på så hade det gått utan problem.

Kommunen om skolvägen - Trafikverkets ansvar

Dialog med väghållaren är enda verktyget när Ekerö kommun ska säkra upp vägarna kring många skolor.

Dialog med Trafikverket är kommunens enda verktyg för att påverka tryggheten för skolbarnen på Drottningholmskolan.

Det menar Fredrik Zandrén, gruppledare för Miljöpartiet, som i det nya styret har ansvar för mobilitet och folkhälsa. 

– Vi får inte gå dit och flytta en barriär, eller slänga dit en skylt och måla upp linjer. Det måste Trafikverket göra. Men vi kan föreslå det för dem, säger han. 

Fredrik Zandrén (MP), gruppledare för Miljöpartiet, har i det nya styret har ansvar för mobilitet och folkhälsa. 

Fredrik Zandrén (MP), gruppledare för Miljöpartiet, har i det nya styret har ansvar för mobilitet och folkhälsa. 

Miljöpartiet Ekerö

Att eleverna får en trygg väg till skolan minskar både biltrafiken och ger barnen självständighet, menar han.

– Jag vill att de ska kunna ta bussen och gå och cykla till sin skola. Och då får vi i dialogen se till att kunna fixa det. 

Rektorn på Drottningholmsskolan beskriver läget som akut, hur tänker du kring det?

– Det jag ska göra nu är att ta mig dit och bilda mig en bättre uppfattning om platsen, så jag kan ta med mig det i dialog med Trafikverket. Men sedan är det de som måste göra det.

Även vid många andra skolor är kommunen begränsad i vad den kan göra för att säkra skolvägarna.

I de handlingsplaner som planeringsenheten nu håller på att ta fram för gång- och cykeltrafik samt trafiksäkerhet kommer det satsas på fler säkra passager, en översyn av hastighetsgränser och breddning och separering av gång- och cykelvägar.

”Beroende av samarbete”

Dessa planer inkluderar skolområden men också andra platser där många unga rör sig, som till exempel centrumområden och fritidsanläggningar.

”Men för skolor som de i Munsö, Sundby, Drottningholm, Närlunda och Färentuna kommer det tyvärr alltid vara svårare för kommunen att anpassa trafikmiljöer. Där är vi helt beroende av samarbetet med väghållarna och SL”, skriver Pepijn Klaassen, trafikplanerare i Ekerö kommun, i ett mejl till Mitt i Mälarö.

Jag ska ta mig dit och bilda mig en bättre uppfattning om platsen.

Punktinsatserna för tryggare skolväg

Under 2021 gjorde Ekerö kommuns barn- och utbildningsförvaltning en utredning av vägarna kring öarnas kommunala skolor. Utredningen användes som underlag till en satsning på trafik­säkerheten.

220 000 kronor investerades som punktinsatser vid kommunens egna vägar, mark och fastigheter:

Installation av hastighetsdisplay på Jungfrusundsvägen (skolväg till Träkvista skola).

Uppdatering av skyltning vid Ekebyhovskolan kring parkering och tillfartsförbud.

Röjning av buskar vid Solbackavägen (skolväg till Stenhamra skola och Uppgårdsskolan).

Mindre åtgärder för att göra parken ”hundrakan” i Stenhamra bil- och mopedbilfri vid vändplanen på Herman Palmes plan och bussvändslingan (främst skolväg till Stenhamraskolan).

Ny typ av målning och skyltning för korsningar på gång- och cykelvägen bredvid Färentunavägen, till exempel vid Troxhammar golf, Törnby och Skå kyrka, för att tydliggöra att man även får väja mot cyklister.

Källa: Ekerö kommun

Att ta bussen till skolan känns otryggt, tycker många av eleverna i sexan i Drottningholmsskolan.

Att ta bussen till skolan känns otryggt, tycker många av eleverna i sexan i Drottningholmsskolan.

Mikael Andersson

Kommunen om skolvägen - Trafikverkets ansvar

"Dialog med Trafikverket är enda verktyget"