Dialog med Trafikverket är kommunens enda verktyg för att påverka tryggheten för skolbarnen på Drottningholmskolan.

Det menar Fredrik Zandrén, gruppledare för Miljöpartiet, som i det nya styret har ansvar för mobilitet och folkhälsa. 

– Vi får inte gå dit och flytta en barriär, eller slänga dit en skylt och måla upp linjer. Det måste Trafikverket göra. Men vi kan föreslå det för dem, säger han. 

Fredrik Zandrén (MP), gruppledare för Miljöpartiet, har i det nya styret har ansvar för mobilitet och folkhälsa. 

Fredrik Zandrén (MP), gruppledare för Miljöpartiet, har i det nya styret har ansvar för mobilitet och folkhälsa. 

Miljöpartiet Ekerö

Att eleverna får en trygg väg till skolan minskar både biltrafiken och ger barnen självständighet, menar han.

– Jag vill att de ska kunna ta bussen och gå och cykla till sin skola. Och då får vi i dialogen se till att kunna fixa det. 

Rektorn på Drottningholmsskolan beskriver läget som akut, hur tänker du kring det?

– Det jag ska göra nu är att ta mig dit och bilda mig en bättre uppfattning om platsen, så jag kan ta med mig det i dialog med Trafikverket. Men sedan är det de som måste göra det.

Även vid många andra skolor är kommunen begränsad i vad den kan göra för att säkra skolvägarna.

I de handlingsplaner som planeringsenheten nu håller på att ta fram för gång- och cykeltrafik samt trafiksäkerhet kommer det satsas på fler säkra passager, en översyn av hastighetsgränser och breddning och separering av gång- och cykelvägar.

”Beroende av samarbete”

Dessa planer inkluderar skolområden men också andra platser där många unga rör sig, som till exempel centrumområden och fritidsanläggningar.

”Men för skolor som de i Munsö, Sundby, Drottningholm, Närlunda och Färentuna kommer det tyvärr alltid vara svårare för kommunen att anpassa trafikmiljöer. Där är vi helt beroende av samarbetet med väghållarna och SL”, skriver Pepijn Klaassen, trafikplanerare i Ekerö kommun, i ett mejl till Mitt i Mälarö.

Stor utredning om trafiksituationen vid öarnas skolor

Bilarna duggar tätt runt flera av Mälaröarnas skolor på framför allt morgnar. Nu ses trafikläget över av kommunen, som ska ta fram enskilda handlingsplaner för varje skola. "Det är en kaotisk situation", säger Helgöbon Kristoffer Hård, med en son på Ekebyhovskolan.

Proppfulla parkeringar, bilar på trottoarerna och långa bilköer. Den bilden vittnar flera personer som Mitt i har varit i kontakt med kring öarnas skolor.

En av dem är Helgöbon Kristoffer Hård. Han tar själv bilen för att lämna sin son på Ekebyhovskolan och välkomnar kommunens översyn.

– Det behövs verkligen ses över. Varje dag är det blockat, det behövs fler parkeringsplatser, säger han.

För att komma till rätta med problemet har kommunen dragit igång en utredning i syfte att dels kartlägga nuläget, men även vad som efterfrågas och vad som kan göras framöver.

– Det kan vara rörigt runt hämtning och lämning och det här tror jag inte är ett problem bara för Ekerö, säger Johannes Pålsson, chef för barn- och utbildningsförvaltningen.

Lokala handlingsplaner

En första rapport har godkänts av barn- och utbildningsnämnden och nu går arbetet vidare.

– Utifrån de problem vi har identifierat kommer vi ha samråd med andra förvaltningar och ta fram enskilda handlingsplaner för varje skola. De väntas vara klara 2022, säger Johannes Pålsson.

Träkvista skolas rektor Anders Tjus har varit med och tyckt till i rapporten.

– Det är väldigt positivt att det utreds, säger han.

Skolan har 600 elever och det är främst de yngre som får skjuts.

– Det är mycket bilar framför allt på morgonen när alla börjar strax efter 08.00.

Att senarelägga skoldagen för vissa elever ger ingen större effekt, menar han.

– De yngre eleverna går på fritids och då lämnar föräldrarna ändå sina barn på väg till jobbet.

Dialog med personalen

Senaste veckorna ser han en klar ökning av antalet bilar.

– Det är mer nu när fler är på sina jobb igen. Tidigare var det fler som tog en promenad med sina barn och sedan gick hem och jobbade, säger Anders Tjus.

Skolledningen har pratat med personalen och bett dem se över sina resor. En inte helt enkelt ekvation att lösa.

– Det har varit lite svårt under pandemin när vi samtidigt har bett dem att inte åka kommunalt.

Även på Ekebyhovskolan delar rektor Henric Löf bilden av trafikläget.

– Vi är angelägna om att det blir trygga skolvägar. Det här är ett delat ansvar, säger han.

För att bidra till ökad trygghet pratar skolans ledning med vårdnadshavare och vädjar till att undvika bil om det går.

– Barnperspektivet är viktigt att ta hänsyn till.

Varje dag är det blockat, det behövs fler parkeringsplatser

Tryggare skolvägar

Syftet med rapporten "Tryggare skolvägar" är att skapa just tryggare skolvägar för kommunens elever så att de ska kunna ta sig till skolan på egen hand, i den mån det är möjligt.

För att ta fram underlag har enkätundersökningar, intervjuer och platsbesök gjorts, och både elever, vårdnadshavare och skolpersonal har medverkat.

Bland elevernas synpunkter fanns att det var ont om gång- och cykelvägar, att det är mycket trafik och att många ofta kör fortare än hastighetsbegränsningen både vid skolan. Även bättre belysning önskades.

Källa: Ekerö kommun