Införandet av miljözon klass 3 i city verkade vara biff. 2024 gav kommunfullmäktige grönt ljus till förbudet av bensin- och dieselbilar, tryckte på gasen och satte upp trafikskyltar i området.

Men i maj satte länsstyrelsen p för förbudet, efter överklaganden från bland andra privatpersoner liksom Moderaterna och Svensk handel. Men skyltarna sitter fortfarande uppe, vilket oppositionsborgarråd Dennis Wedin (M) uppmärksammar i en video från hörnet Hamngatan/Norrlandsgatan.

– Här ovanför mig var det någon som tog ut segern i förskott, säger Wedin och pekar på den gula förbudsskylten.

– Det är ironiskt att bilarna fortfarande kan ta sig till Klaratunneln och enkelt ta sig ut ur Stockholm på grund av exempelvis Moderaterna. Vi fortsätter att verka emot detta.

Dennis Wedin (M), oppositionsborgarråd i Stockholms stad.

Dennis Wedin (M), oppositionsborgarråd i Stockholms stad.

Mikael Andersson

Skyltar täckta

Stockholms stad satte upp flera förbudsskyltar för miljözon klass 3 redan i slutet av förra året eftersom zonen var tänkt att införas vid årsskiftet. Den på hörnet utanför Zara ska egentligen vara övertäckt, enligt Malinda Flodman, pressansvarig på trafikkontoret.

– Eftersom de bara ska synas när de gäller såklart. Sedan blev som bekant införandet av miljözonen uppskjutet och då har vi låtit skyltarna sitta kvar och fortsatt vara täckta. Men här verkar någon ha tagit bort övertäckningen. Jag tror att den redan ska vara övertäckt nu igen.

Det finns inga planer på att ta ner skyltarna eftersom det är oklart om eller när miljözonen införs.

– Men de ska förstås vara övertäckta så länge miljözonen inte är införd.

MP: "Människoförakt"

Miljöpartiet har drivit frågan om zonen hårt och trafikborgarråd Lars Strömgren har sagt att man fortsätter "ta strid" för cyklister och fotgängare i city – att målet är att ha en ny miljözon på plats så snabbt som möjligt.

I en kommenterar till Dennis Wedins video säger han att skyltarna ska vara övertäckta.

– Avgaserna i city är ett akut problem och vi vill vara redo att öppna miljözonen så fort det är möjligt.

– Idag gör bensin- och dieselbilarna i Stockholm att spädbarn har sämre lungor redan vid sex månaders ålder. Jag måste säga att det är ganska motbjudande att Moderaterna tycker att det är värt att fira. Det är verkligen en ny nivå av människoförakt.

Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad.

Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad.

Victor Malmcrona

Bensin- och dieselbilar förbjuds i Stockholms innerstad

Bensin- och dieselbilar förbjuds från delar av Stockholms innerstad. Bara elfordon och utsläppssnåla gasfordon kommer att tillåtas. Ett sätt att minimera den dåliga luften, menar Miljöpartiet.

Den nya zonen kan vara ett sätt att skynda på elektrifieringen av fordon, minska bullret och förbättra luftkvaliteten, uppger Miljöpartiet.

I beslutet hänvisas till en studie från Karolinska institutet som visar att barn som växer upp på gator med höga utsläpp får sämre lungfunktion från sex månaders ålder.

– I dag gör luften i Stockholm att spädbarn får sämre lungor och äldre dör i förtid. Det är en helt oacceptabel situation, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad, i ett pressmeddelande.

Zonen utökas

Från och med 31 december 2024 kommer området innanför Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Hamngatan och Sveavägen att ingå i miljözonen. Det ska alltså fortfarande gå att köra på dessa gator med bensinbil, däremot inte innanför dem.

Även Klaratunnelns in- och utfart vid Mäster Samuelsgatan ingår.

Totalt ingår 20 kvarter i miljözonen på 180 000 kvadratmeter.

Under första halvan av 2025 ska Stockholms stad fatta beslut om att utöka zonen ytterligare.

– Miljözonen införs i ett område med många gående och cyklister, där luftkvaliteten behöver bli bättre. Det är också en del av city där vi ser att det finns ett stort engagemang för en snabbare elektrifiering, med aktörer som kan vara draglok i omställningen. Därför är det en bra plats att börja på.

Bara elbil i city

Renodlade bensin- och dieselbilar portas alltså från innerstan – med undantag för utryckningsfordon och fordon kopplade till samhällsfunktioner som till exempel vård och omsorg.

Bara elbilar, el-lastbilar och utsläppssnåla gasfordon tillåts.

Miljözon klass 3

Miljözon klass 3 är en trafikreglering som begränsar vilka fordon som får köra på en gata. Miljözonen tillåter som huvudregel bara elfordon och utsläppssnåla gasfordon. För tung trafik tillåts även utsläppssnåla laddhybrider. Regleringen gäller dygnet runt alla dagar.

Flera fordonstyper som är kopplade till vård och omsorg, säkerhet och samhällsservice är undantagna från miljözonens utsläppskrav. Det gäller bland annat polis, ambulans, färdtjänst och fordon där förare eller passagerare har parkeringstillstånd för rörelsehindrade. Detta framgår av trafikförordningen, som bestämmer vad som gäller i miljözoner.

Stockholm blir först i Sverige med att införa miljözon klass 3.

Källa: Stockholms stad

Lars Strömgren (MP) är trafiknämndens ordförande. – Bussar har stor potential.

Lars Strömgren (MP) är trafiknämndens ordförande. – Bussar har stor potential.

Klara B Orreteg

Bensin- och dieselbilar förbjuds i city

Bara el och utsläppssnåla i ny miljözon, enligt trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP)

Miljözon 3 försenas

Den nya miljözonen skulle träda i kraft den 31 december i år. Men efter att flera aktörer överklagat beslutet pausas nu införandet.

Det rödgröna styrets planer på att införa miljözon klass 3 i delar av innerstan kommer att försenas, skriver Miljöpartiet i ett pressmeddelande.

Anledningen är att flera bolag som har verksamhet i området där zonen ska gälla har överklagat beslutet till Länsstyrelsen. De överklagande parterna anser att tidsplanen för att införa miljözonen har varit för snäv.

Bara dagar innan den nya miljözonen skulle bli verklighet har Länsstyrelsen nu slagit fast att Stockholm behöver pausa införandet, i väntan på att överklagan har behandlats klart.

– Partier från vänster till höger i Stockholm har enats om att fasa ut bensin- och dieselbilar i innerstan. Jag kan bara beklaga att den omställningen försenas. Nu behöver vi analysera hur vi bäst kan gå vidare för att miljözonen ska vara på plats så snabbt som möjligt, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad.

"Vi har pekat ut ett område där tusentals stockholmare dagligen utsätts för skadliga avgaser. Självklart måste det vara lagligt att införa en miljözon där," säger Lars Strömgren (MP).

"Vi har pekat ut ett område där tusentals stockholmare dagligen utsätts för skadliga avgaser. Självklart måste det vara lagligt att införa en miljözon där," säger Lars Strömgren (MP).

Klara B Orreteg

Omfattar 20 kvarter

Miljözon 3 har tidigare granskats och godkänts av EU-kommissionen.

Den ska till att börja med omfatta 20 kvarter i city, vilket motsvarar ungefär 180 000 kvadratmeter. Detta område sträcker sig mellan Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Hamngatan och Sveavägen, inklusive in- och utfarterna vid Klaratunneln på Mäster Samuelsgatan.

Fler nyheter från ditt område – prenumerera på Mitt i:s nyhetsbrev Kvarteret!

Taxichauffören: "Vi förlorar inkomster"

Bland annat Taxi Stockholm och Sirius Omsorg vill att planerna ska skjutas upp med ett år, alternativt upphävas helt.

Mitt i har tidigare pratat med taxiföraren Nilofar Shamsi som menar att branschen inte kommer att hinna ställa om i tid.

– Kunderna kommer att få vänta längre på en elbil och vi förlorar inkomster, sade hon då.

Taxiföraren Nilofar Shamsi har tidigare sagt till Mitt i att miljözon 3 skulle bli tufft för hennes bransch.

Taxiföraren Nilofar Shamsi har tidigare sagt till Mitt i att miljözon 3 skulle bli tufft för hennes bransch.

Pekka Pääkkö

Sveriges Bussföretag finns också bland de som varit kritiska mot miljözonen, då införandet hade drabbat besöksnäringen och tvingat bussar att ta omvägar i city.

– Vi har sedan start påpekat bristen på konsekvensanalys av förslaget och hoppas att detta leder till att stadens beslut upphävs, säger Johan Dufva, näringspolitisk expert på Sveriges Bussföretag.

M: Delseger

Moderaterna ser Länsstyrelsens beslut som en delseger och kräver att beslutet hävs helt och hållet. 

– Det har varit fel från början. Det här var ett vallöfte från MP som lyftes rakt in i budget. Man gjorde ingen seriös analys över lämpliga platser och man hade inte dialog med näringslivet eller boende, säger oppositionsborgarrådet Dennis Wedin (M).

Även Kristdemokraterna i staden välkomnar att de företagare som drabbas av förslaget nu får lite mer tid.

– Vi Kristdemokrater kommer fortsätta arbeta för att stoppa zonen i sin helhet, säger Nike Örbrink (KD).

Miljözon klass 3

Miljözon klass 3 är en trafikreglering som begränsar vilka fordon som får köra på en gata. Miljözonen tillåter som huvudregel bara elfordon och utsläppssnåla gasfordon. För tung trafik tillåts även utsläppssnåla laddhybrider. Regleringen gäller dygnet runt alla dagar.

Flera fordonstyper som är kopplade till vård och omsorg, säkerhet och samhällsservice är undantagna från miljözonens utsläppskrav. Det gäller bland annat polis, ambulans, färdtjänst och fordon där förare eller passagerare har parkeringstillstånd för rörelsehindrade. Detta framgår av trafikförordningen, som bestämmer vad som gäller i miljözoner.

Stockholm skulle bli först i Sverige med att införa miljözon klass 3.

Källa: Stockholms stad

Stockholms nya miljözon försenas.

Stockholms nya miljözon försenas.

Emil Salmaso

Stoppar förbud mot bensinbilar i innerstan

Länsstyrelsens besked  – efter flera överklaganden ✔ Miljözon 3