Efter att först ha pausat Stockholms stads planer på att införa miljözon 3 i ett område i city har Länsstyrelsen nu beslutat att stoppa planerna.

I beslutet har Länsstyrelsen inte vägt in huruvida det är möjligt att införa miljözonen i det aktuella området, utan endast fokuserat på vad man anser vara brister i utredningen.

Myndigheten: Här brister miljözonen

Det handlar om att staden inte i tillräcklig utsträckning kan bevisa att det aktuella området är mer påverkat av avgaser än andra närliggande områden. Men även om brister i utredningen av hur fastighetsägare och andra verksamhetsutövare med transportbehov i den tilltänkta miljözonen skulle påverkas, enligt Länsstyrelsen.

– Vi anser att utredningen brister, varför beslutet behöver upphävas, säger Shiva Norvad, tf chefsjurist på Länsstyrelsen Stockholm, i ett pressmeddelande.

Miljöpartiet: Vi kommer ta strid

Stockholms stad kan överklaga Länsstyrelsens beslut till Transportstyrelsen eller göra en helt ny, mer omfattande utredning av miljözonen, skriver Länsstyrelsen.

Miljöpartiet i Stockholms stad har drivit på hårt för miljözonen och är förvånade över beslutet.

– Det är ett obegripligt besked. Det här är ett område med dokumenterat hälsofarlig luft. Det är också den plats i Sverige som är enklast att ta sig till utan egen bil. Om det inte är möjligt att inför miljözon klass 3 i Stockholms city, var är det då möjligt?, säger trafikborgarrådet Lars Strömgren.

Kommer ni överklaga det?

– Vi kommer att ta strid för alla som promenerar och cyklar i Stockholms city. Målet är att ha en ny miljözon på plats så snabbt som möjligt. Just nu undersöker vi vilken som är den bästa vägen dit.

Miljözonsplanen har tidigare granskats och godkänts av både EU-kommissionen och Förvaltningsrätten.

Moderaterna: Skrota planerna helt

Moderaterna har varit kritiska till miljözonen från första början och välkomnar Länsstyrelsens besked.

– Jag kräver att styret en gång för alla skrotar planerna på miljözon klass 3 i city, säger oppositionsborgarrådet Dennis Wedin (M).

I ett första skede skulle 20 kvarter i city, vilket motsvarar ungefär 180 000 kvadratmeter, ingå i zonen. Detta område sträcker sig mellan Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Hamngatan och Sveavägen, inklusive in- och utfarterna vid Klaratunneln på Mäster Samuelsgatan.