Staden har frågat stockholmare om vad de tycker om införandet av miljözon 3, som innebär att bara elfordon och utsläppssnåla gasfordon om ett år får köra innanför Kungsgatan, Birger Jarls­gatan, Hamngatan och Sveavägen.

55 procent av de tillfrågade tror att zonen kommer att påverka dem positivt, medan 24 procent tror att de blir negativt påverkade.

Främst unga tror att luften kommer att bli renare och att det blir mindre trafik och buller. De tror även att det kommer att bli lättare för gående och cyklister.

– Jag tycker att det är skitbra. Allt som gynnar miljön. Jag går i skolan här och det är mycket bilar och buller. De flesta går med bullerreducerande hörlurar, varför då liksom? Minskar trafiken skulle man kanske inte behöva ha det, säger Ylva Freij.

Särskilt män

Framför allt män över 50 tror att de kommer påverkas negativt av miljözonen.

60 procent av 50-plussarna som svarat på hur de tror sig påverkas förväntar sig också renare luft och mindre buller, medan 40 procent tror att de tvingas ta omvägar förbi miljözonen och att det blir svårare för dem att ta sig till City och Gamla stan. Dessutom vore det dyrt att ställa om till en bil som godkänns inom zonen.

Fler män än kvinnor tror att de kommer att påverkas mycket negativt.

– Jag köpte nyligen en hybrid som jag inte tror kommer att vara godkänd, så det är väl surt om man måste köpa en ny bil för att ta sig hem. I grunden är det ju bra med mindre trafik och avgaser, jag förstår varför de gör det. Men det är inget jag längtar efter. Man får väl krångla sig ut en annan väg, bor man här använder man väl bilen mest på helgen, säger Henrik Petersson.

Ny mark

EU-kommissionen ska utreda om miljözonen bryter mot den fria rörligheten. Enligt staden kommer det inte att påverka införandet till nyår.

– Det är bra om det blir bättre luft, man tänker inte på den eller bullret förrän det blir bättre. Jag åker nästan alltid kollektivt, det händer att jag tar min bensinbil i något ärende men det får jag lösa. Alla vill ha förändring men ingen vill förändras, säger Joakim Muschött.

Staden har bedömt att köerna i City och på Centralbron och Klarastrandsleden kommer att öka i rusningstrafik i och med miljözonen. Men trafikborgarråd Lars Strömgren (MP) menar att den snarare lämnar plats åt den trafik och verksamheter som faktiskt håller till i området.

– Vi bryter ny mark här. Det handlar om att tänka till för att skapa en mer trevlig centrumkärna. De äldre är något mindre positiva och det kan vara en slags generationsfråga, att det finns ett ökat intresse för stadsmiljö och stadsliv. På 1960-talet anpassade man ju stan för biltrafik, säger han.