Sätraskolan har jobbat med mentorer i flera år. Det är en del i skolans arbete med att komplettera och utvidga elevernas miljö. 

– För oss är det viktigt att skolan är ett kunskaps- och trygghetsnav, men också att den visar demokrati, jämlikhet och de rättigheter man har att kunna delta i ett samhälle, säger Margareta Forsman, rektor på Sätraskolan.

En del av det är just Mentor Sverige. Att samarbeta med dem var självklart och alla högstadiebarn som vill får en mentor.

– Vi tittar på våra elever och deras behov, och våra elever har inte så stora nätverk. Så vi i försöker komplettera hemmen och öppna upp världen utanför Sätra, så man ska kunna se att man är en del av Stockholms stad och visa dem det kultur-, fritids- och idrottsliv som de har rätt att ta del av, säger hon. 

Pedro Fuentes är biträdande verksamhetschef för Mentor Sverige. 

Pedro Fuentes är biträdande verksamhetschef för Mentor Sverige. 

Johannes Äng

Extra många aktiviteter i Sätra

Sätraskolan har valts ut som en av Mentor Sveriges särskilt utvalda fokusskolor. Det innebär att de har extra många aktiviteter just där och satsar extra på att bygga relationer med elever och skolpersonal. 

– Tanken är att olika generationer med olika bakgrund ska mötas och lära sig något av varandra. Vi vill att unga ska känna framtidstro, bli inspirerade av vilka vägar man kan ta i framtida jobb och få praktiska tips, verktyg och kunskap av en vuxen som visar att den bryr sig, lyssnar och är intresserad av just dig om ungdom, säger Pedro Fuentes är biträdande verksamhetschef för Mentor Sverige. 

Förutom mentorer så har Mentor Sverige även ett samarbete med scouterna och friluftsfrämjandet på Sätraskolan. Tillsammans har de bland annat ordnat skidåkning, skridskoåkning och korvgrillning i skogen.