Eftersom bygget av den underjordiska bussterminalen vid Slussen har försenats behöver Nacka- och Värmdöbussarna en tillfällig bussterminal. Pontonen är nu på plats mellan Stadsgårdsterminalen och Fotografiska – omkring 600 meter från Slussen.

Om det blir skyttelbussar mellan den tillfälliga terminalen och Slussen är fortfarande inte klart. Däremot vet SL att en fjärdedel av busslinjerna måste dras. Något DN var först med att rapportera. I morgonrusningen trafikerar mellan 150 och 180 bussar Slussen – den kapaciteten har inte den tillfälliga terminalen.

”Försämring för resenärerna”

”Vi räknar med att cirka 25 procent av dessa fordonsrörelser kommer att behöva ske till och från andra platser. Eftermiddagsrusningen är utspridd över längre tid, så då är problemet mindre. Vi räknar med att under mellan- och lågtrafik kommer kapaciteten att vara tillräcklig i den tillfälliga terminalen”, skriver Claes Keisu.

SL beklagar lösningen.

”Både vi och staden är självklart medvetna om att den här placeringen innebär en försämring för resenärerna, men någon annan bättre plats för en tillfällig bussterminal vid Slussen finns tyvärr inte. Trafikförvaltningen/SL och Staden jobbar tillsammans för att göra det så bra som det går med de förutsättningar som finns.

SL letar tillsammans med Stockholms stads trafikkontor efter andra slutdestinationer än Slussen på Södermalm och i City.

”Vilka, och hur många linjer det i så fall handlar om kan vi dock inte svara på
i dag. För att göra detta möjligt krävs i så fall åtgärder i gaturummet, som att flytta refuger och liknande, vilket måste utföras av trafikkontoret”, skriver Claes Keisu.