Österåker

En Åkersbergabo som dömdes till ett års fängelse för misshandel av en anhörig får inte tillbaka sitt tillstånd att ha skjutvapen.

Beslutet att återkalla mannens tillstånd fattades av polisen i början av november.

Mannen, som menar att han lever ett välordnat liv, överklagade beslutet till förvaltningsdomstolen som för en tid sedan kom med sin bedömning.

Enligt den är ”brotten i sig och omständigheterna kring dessa är alltför allvarliga” för att han ska få tillbaka sina vapen. Därför valde domstolen att avslå mannens överklagan.

För att få inneha vapen krävs bland pålitlighet, gott omdöme och laglydnad.