Nynäsvägen löper som en pulsåder genom södra Stockholm, från Gullmarsplan till Huddinge, vidare till Haninge och Nynäshamn där vägen byter namn.

Mellan Gullmars och Sofielundsmotet passerar runt 70 000 fordon per dygn och det är svårt att undgå bullret från vägen.

För att koppla samman stadsdelarna, stärka de ekologiska spridningssambanden och bryta Nynäsvägens "barriärverkan" har Stockholms stad tittat på olika alternativ.

Notan för projektet, som nu bokförs som så kallade förgäveskostnader, landar på 25 528 757 kronor.

Det första beslutet för projekt "Gullmarsplan-Nynäsvägen" togs 2015. Staden gjorde en förstudie och bedömde att det fanns ett behov av ett så kallat planprogram.

Trafikutredningar

Många utredningar har gjorts sedan dess. Trafikfrågorna har varit mest komplexa, vilket tagit tid och kostat pengar. Bland annat har man tittat på trafikmängder och spårinfrastruktur.

Fokus har främst varit på två alternativ.

Dels ett där en del av Nynäsvägen överdäckas. Dels ett förslag till stadsutveckling där Nynäsvägen ligger kvar i samma läge som i dag, med befintlig trafiksituation.

2016-2018 gjordes en trafikutredning och 2021-2022 en fördjupad trafik- och tunnelutredning för Nynäsvägen. Staden har även haft en dialog med de som vistas och bor i området, med särskilt fokus på ungdomars perspektiv.

Man har bland annat utrett vad som är tekniskt möjligt att göra, vad det skulle kosta, och vilka risker som finns med olika alternativ.

Vad kom man då fram till? Att däcka över Nynäsvägen skulle visserligen minska barriärer och skapa en mer funktionell stadsmiljö. Men det blir för dyrt och komplext – de senaste årens ökade material- och byggkostnader har inte talat för alternativet.

Dyrt och riskfyllt

Att inte däcka över Nynäsvägen skulle kosta betydligt mindre, men skulle inte uppnå effekten att knyta ihop områden och minska bullret.

"Sammanfattningsvis bedöms projekt Gullmarsplan-Nynäsvägen vara förknippat med stora utgifter och projektrisker" står det i ett tjänsteutlåtande.

Utredningsarbetet har inte pågått oavbrutet under tio år, enligt staden. Bland annat har man inväntat regionens parallella arbete med bytespunkten Gullmarsplan och nedläggningen av tunnelbanespåren mellan Gullmarsplan och Sockenplan.

"Den dag staden har möjlighet att återuppta arbetet med området kommer mycket av det nu utförda arbetet att kunna återanvändas" skriver Maria Jäger, projekt- och enhetschef på exploateringskontoret, i ett mejl till Mitt i.

Nygamla förslaget: Däcka över Nynäsvägen

Låt motorljuden tystna mellan Gubbängen och Globen. Liberalen Peter Öberg vill damma av idén att däcka över Nynäsvägen.

Bilarna susar förbi på Nynäsvägen en regnig eftermiddag i slutet av oktober. Blomsterhandlaren utanför Skogskyrkogården förbereder sig inför allhelgonahelgen.

Tallkrogenbon och politikern Peter Öberg (L) tänker driva frågan att däcka över Nynäsvägen från Globen till Gubbängen. Ovanpå vägen vill han skapa en grön park med plats för idrott och rörelse.

– Varje dag passerar 60 000 bilar genom Enskede och Farsta. Bruset från motorvägen bryter till och med stillheten på världsarvet Skogskyrkogården, säger Peter Öberg.

Han menar att närheten till motorvägen gör Tallkrogen dammigt och bullrigt.

– Speciellt den här tiden på året när vinterdäcken kommit på och löven försvinner, säger Peter Öberg som ser flera fördelar med en överdäckning.

– Motorvägar driver på segregationen. Till exempel skulle Gamla Enskede och Dalen kunna knytas ihop på riktigt. I dag finns bara en tunnel där som ingen vill gå i.

Än så länge är överdäckningen bara på idéstadiet. Peter Öberg (L) vill prata ihop sig med flera partier.

Än så länge är överdäckningen bara på idéstadiet. Peter Öberg (L) vill prata ihop sig med flera partier.

Mikael Andersson

Omdiskuterat

Att däcka över Nynäsvägen är knappast någon ny idé. Frågan har diskuterats i decennier.

Flera partier har lobbat för en överdäckning – till exempel Centerpartiet i valrörelsen 2018. Knäckfrågan har varit ekonomin.

Så sent som i våras bestämde sig staden för att avsluta arbetet med att utreda olika överdäckningsförslag på grund av att projektet inte håller ekonomiskt. Bland annat tittade man på vad det skulle innebära att däcka över vid Gullmarsplan, vid bytespunkten. Något som skulle kunna landa på minst 3,5 miljarder kronor.

Trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP) kommer inte att driva frågan.

– En överdäckning skulle bli så otroligt dyrt – och det skulle ta resurser från andra gröna, viktiga satsningar. Samtidigt är det att "gömma undan" biltrafiken, den ska ju någonstans. Vi tror på att effektivisera transporter och att få fler att åka kollektivt för att Nynäsvägen ska bli mindre bildominerad. Elektrifieringen bidrar förhoppningsvis också till minskat buller, säger Lars Strömgren.

"Man kunde i Hagastaden"

Men pengar finns om man vill, menar Peter Öberg (L).

– Gullmarsplan har en annan komplexitet med bussterminalen och en ny tunnelbanestation. Det skulle vara betydligt lättare på sträckan mellan Globen och Gubbängen. Och man måste väga kostnaden mot allt det skulle ge samhället. Inte minst vad det skulle göra för miljön. Man kunde göra det i Hagastaden, säger Peter Öberg.

Nu vill han prata ihop sig med fler partier innan ett skarpt förslag tas fram.

– En överdäckning borde kunna genomföras inom tio år.

Elektrifieringen bidrar förhoppningsvis också till minskat buller.

"Låt Enskede och Farsta växa ihop" skriver Peter Öberg i ett inlägg på Facebook.

"Låt Enskede och Farsta växa ihop" skriver Peter Öberg i ett inlägg på Facebook.

Mikael Andersson

Nygamla förslaget: Däcka över Nynäsvägen

Utreddes nyligen – ansågs för dyrt ✔ L-politikern trots dissen: "Borde gå att göra inom tio år"