Bilarna susar förbi på Nynäsvägen en regnig eftermiddag i slutet av oktober. Blomsterhandlaren utanför Skogskyrkogården förbereder sig inför allhelgonahelgen.
Tallkrogenbon och politikern Peter Öberg (L) tänker driva frågan att däcka över Nynäsvägen från Globen till Gubbängen. Ovanpå vägen vill han skapa en grön park med plats för idrott och rörelse.
– Varje dag passerar 60 000 bilar genom Enskede och Farsta. Bruset från motorvägen bryter till och med stillheten på världsarvet Skogskyrkogården, säger Peter Öberg.
Han menar att närheten till motorvägen gör Tallkrogen dammigt och bullrigt.
– Speciellt den här tiden på året när vinterdäcken kommit på och löven försvinner, säger Peter Öberg som ser flera fördelar med en överdäckning.
– Motorvägar driver på segregationen. Till exempel skulle Gamla Enskede och Dalen kunna knytas ihop på riktigt. I dag finns bara en tunnel där som ingen vill gå i.
Än så länge är överdäckningen bara på idéstadiet. Peter Öberg (L) vill prata ihop sig med flera partier.
Mikael Andersson
Omdiskuterat
Att däcka över Nynäsvägen är knappast någon ny idé. Frågan har diskuterats i decennier.
Flera partier har lobbat för en överdäckning – till exempel Centerpartiet i valrörelsen 2018. Knäckfrågan har varit ekonomin.
Så sent som i våras bestämde sig staden för att avsluta arbetet med att utreda olika överdäckningsförslag på grund av att projektet inte håller ekonomiskt. Bland annat tittade man på vad det skulle innebära att däcka över vid Gullmarsplan, vid bytespunkten. Något som skulle kunna landa på minst 3,5 miljarder kronor.
Trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP) kommer inte att driva frågan.
– En överdäckning skulle bli så otroligt dyrt – och det skulle ta resurser från andra gröna, viktiga satsningar. Samtidigt är det att "gömma undan" biltrafiken, den ska ju någonstans. Vi tror på att effektivisera transporter och att få fler att åka kollektivt för att Nynäsvägen ska bli mindre bildominerad. Elektrifieringen bidrar förhoppningsvis också till minskat buller, säger Lars Strömgren.
"Man kunde i Hagastaden"
Men pengar finns om man vill, menar Peter Öberg (L).
– Gullmarsplan har en annan komplexitet med bussterminalen och en ny tunnelbanestation. Det skulle vara betydligt lättare på sträckan mellan Globen och Gubbängen. Och man måste väga kostnaden mot allt det skulle ge samhället. Inte minst vad det skulle göra för miljön. Man kunde göra det i Hagastaden, säger Peter Öberg.
Nu vill han prata ihop sig med fler partier innan ett skarpt förslag tas fram.
– En överdäckning borde kunna genomföras inom tio år.