Saltsjöbanan skulle höjas upp på en bro och Sickla köpkvarter knytas ihop med Alphyddan och Finntorp.
Men i mars förra drog Nacka kommun i nödbromsen för att den beräknade slutkostnaden hade skenat från 280 miljoner till 1,2 miljarder kronor. Kommunen hade då plöjt ner 59 miljoner kronor i projektet.
En enig kommunstyrelsen beslutade förra veckan att skjuta till 24,5 miljoner kronor för att kunna betala totalt 47 miljoner för Region Stockholms förgäveskostnader. Pengarna ska också gå till återställandet av plattformen vid Nacka station som revs och ombyggnaden av Saltsjö-Järla till tillfällig vändstation samt ersättningstrafiken som gick mellan Saltsjö-Järla och Sickla mellan december 2024 och maj 2025.
I beloppet ingår även att Nacka kommun köper, monterar ner och lagrar Nacka stationshus för 3,5 miljoner kronor.
Stationshuset måste nämligen flyttas för att utbyggnaden av Värmdövägen ska kunna fullföljas. Var det ska placeras har kommunen inte bestämt.
Totalt har den uteblivna upphöjningen nu kostat kommunen 102,9 miljoner kronor.
Alphyddan och Sickla skulle ha smält samman om Saltsjöbanan höjts upp.
Johan Kristensen
”Inte sett vägs ände”
Utöver det ska kommunen dessutom betala närmare 300 miljoner kronor till regionen för att lägga tillbaka rälsen mellan Saltsjö-Järla och Sickla, som har asfalterats och används som tillfällig bilväg när Värmdövägen byggs om. Men vad slutkostnaden landar på och när den ska betalas är inte bestämt.
Oppositionsrådet Desha Svenneborg (MP) betonar att Nacka har fler räkningar att vänta – både vad gäller Saltsjöbanan och Värmdövägen.
– En del av kostnaderna är nu lösta, men vi kan konstatera att vi inte sett vägs ände vad gäller förgävespengar, sa hon när ärendet var uppe i kommunstyrelsen stadsutvecklingsutskott nyligen.
Nacka stationshus ska monteras ned och lagras i väntan på att kommunen ska hitta en ny plats.
Johan Kristensen
Även oppositionsrådet Mikael Carlsson (NL) var kritisk.
– Kostnaden som nu läggs på kommunen är hög och bör sättas i relation till andra projekt i kommunen. Det är viktigt att det nu säkerställs att kostnaderna är transparenta och att inga ytterligare utgifter tillkommer utan politiskt beslut eller kontroll.
Kommunalrådet Mats Gerdau (M) betonar att alla partier var eniga.
– Det hade blivit mycket dyrare att göra upphöjningen – uppåt 1,5 miljarder kronor, och ännu mer trafikstök. Det var därför vi inte gick vidare med det projektet. I relation till detta är 24,5 miljoner som vi nu anslår begränsat även om det är mycket pengar, säger han.