Staja Aksoy, 83, promenerar från Sickla köpkvarter hemåt Alphyddan där hon har bott sedan 1979. På gångbron spejar hon ner mot grävmaskinerna som mullrar på Värmdövägen. Hon häpnar när hon hör hur Nacka kommuns nota för att lägga tillbaka Saltsjöbanans räls längs Värmdövägen mellan Sickla och Saltsjö-Järla har skenat.

– Herregud! Jag tycker att här var mycket bättre tidigare. Jag vet inte hur det blir när det blir klart.

Nacka kommuns nota för att lägga tillbaka Saltsjöbanans räls vid Värmdövägen har ökat från 68 till 282 miljoner kronor sedan 2023. Kommunen protesterar och bråket med SL riskerar att försena Saltsjöbanan som är tänkt att kunna gå till Slussen 2028.

Nacka kommuns nota för att lägga tillbaka Saltsjöbanans räls vid Värmdövägen har ökat från 68 till 282 miljoner kronor sedan 2023. Kommunen protesterar och bråket med SL riskerar att försena Saltsjöbanan som är tänkt att kunna gå till Slussen 2028.

Johan Kristensen

En av regionens konsulter uppskattade 2023 kostnaden för Nacka att återställa rälsen till 68 miljoner kronor. Enligt SL:s nya uträkningar landar kostnaden i stället på 282 miljoner.

– Det är inte i enlighet med vad Nacka har räknat med och vi kommer att föra dialog med trafikförvaltningen om det. Nu måste vi gå in i en detaljdiskussion. Vad är skäligt? säger Nackas stadsutvecklingsdirektör Heléne Hill.

I mars 2023 asfalterade Nacka kommun Saltsjöbanans banvall mellan Saltsjö-Järla och Sickla och har sedan dess lett bilar och bussar hit för att kunna bygga om Värmdövägen till stadsgata.

Tre miljoner i månaden

Bygget som beräknas vara klart 2029 hade redan förra hösten blivit 500 miljoner kronor dyrare än planerat. I juni i år godtog kommunfullmäktige att bygget blir ytterligare 121,5 miljoner kronor dyrare och ska kosta totalt närmare 2 miljarder kronor. Orsaken är att kostnaderna för att hantera skyfall vid Saltsjöbanans spårområde har ökat.

Kommunen har fortfarande inte tagit höjd för att rälsen beräknas bli dyrare – då skulle slutkostnaden för Värmdövägen landa på över 2,2 miljarder kronor. Heléne Hill framhåller att kommunen fortfarande diskuterar notan med SL och regionen.

– Dialog om deras kostnadsökningar pågår och är inte klart. Vi kan inte lägga prognos på något som vi inte har beslut på, säger Heléne Hill.

Så länge rälsen är borttagen måste Nacka dessutom betala omkring 3 miljoner kronor i månaden till SL för ersättningsbussar.

Skattehöjningar är inte aktuella även om kostnaden för att lägga tillbaka rälsen blir högre än väntat, enligt Nackas kommunalråd Mats Gerdau (M).

Skattehöjningar är inte aktuella även om kostnaden för att lägga tillbaka rälsen blir högre än väntat, enligt Nackas kommunalråd Mats Gerdau (M).

Johan Kristensen

I januari räknar Nacka kommun med att vara klara med arbetena på Värmdövägen på sträckan som påverkar Saltsjöbanan.

Enligt avtalet ska Nacka då återställa spåret i samma skick som det var när det togs bort. Alla standardhöjningar ska SL betala. Men ingenstans anges några summor.

– Det är ett sifferlöst avtal. Vi hade muntliga dialoger, säger Heléne Hill. 

Ångrar ni det nu?

– Det är alltid bra att vara efterklok när man står inför fakta. Det hade varit jättebra om vi hade kunnat vara tydligare.

Nacka diskuterar också med SL hur mycket kommunen ska betala för ersättningstrafiken på Saltsjöbanan vars tåg står still sedan i påskas.

– Frågan är ju: ersättning för vad? En icke fungerande Saltsjöbana? Som skulle gå men inte går? säger kommunalrådet Mats Gerdau (M).

”Klart att det slår mot Nackaborna när stadsbyggnadsprojekt blir så mycket dyrare”, säger oppositionsrådet Johanna Kvist (S).

”Klart att det slår mot Nackaborna när stadsbyggnadsprojekt blir så mycket dyrare”, säger oppositionsrådet Johanna Kvist (S).

Johan Kristensen

”Slår mot Nackaborna”

Saltsjöbanan ska gå in till Slussen igen 2028. Enligt SL kan projektet försenas ytterligare om man inte kommer överens med Nacka om hur mycket parterna ska betala för återställandet av Saltsjöbanan.

Kommunstyrelsens ordförande Mats Gerdau (M) vill varken ta mer lån eller höja skatten för att finansera de ökade kostnaderna.

– Många har det tillräckligt kärvt i sin hushållsekonomi. I stället är det än mer angeläget att sälja mark och få bra betalt, säger han.

Men oppositionsrådet Johanna Kvist (S) är kritisk.

– Det är klart att det slår mot Nackaborna när stadsbyggnadsprojekt blir så mycket dyrare. Nu har vi sett många projekt där kostnader har skenat. För mig är det uppenbart att det inte finns någon kontroll och att ansvaret ligger hos Moderaterna.

”Det bästa hade varit om Nackas styre med Mats Gerdau i täten hade tänkt efter före”, säger trafikregionrådet Anton Fendert (MP).

”Det bästa hade varit om Nackas styre med Mats Gerdau i täten hade tänkt efter före”, säger trafikregionrådet Anton Fendert (MP).

Pekka Pääkkö

Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) upprörs över att bråket kan försena Saltsjöbanan.

– Det är allvarligt att kommunstyret verkar beredda att förhala processen med att lägga tillbaka spåren, det drabbar ju i slutändan resenärerna längs Saltsjöbanan som redan är hårt prövade.

Hade det varit bättre med ett avtal som slog fast hur många kronor var och en skulle betala?

– Det bästa hade varit om Nackas styre med Mats Gerdau i täten hade tänkt efter före. Detta är bara ännu ett exempel där kommunen initierat stora projekt och sedan försöker kliva av när tåget redan börjat rulla – eller i det här fallet när rälsen redan är uppriven. Jag tror att Nackamoderaterna vill att väljarna ska glömma att det är deras ogenomtänkta beslut som gör att Saltsjöbanan inte kommer kunna köra in till Henriksdal på flera år.