Sällan har nog så många u-svängar skett på så liten yta och på så kort tid. Skyltar till trots får bilar, lastbilar och till och med en brandbil vända om när de kommer fram till den avstängda delen av Götgatan.
– Skyltarna är inte helt tydliga. För många blir det lite av en chock. Några gap och skrik har det blivit när de fattar att det är avstängt, säger flaggvakten Teodor Dolinski.
Flaggvakten Teodor Dolinski håller koll på arbetsområdets södra sida. "Många frågar hur länge arbetet ska pågå och blir chockade när de hör att det är flera år."
Victor Malmcrona
Stopp i flera år
Natten mot onsdagen stängdes Götgatan av mellan Kocksgatan och Åsögatan. Under gatan ska t-banans tätskikt renoveras. I nästa steg förlängs arbetsområdet upp mot Folkungagatan.
Här kommer inga bilar kunna passera förrän 2028.
Trots förbudsskyltar var det många som testade att svänga in på Götgatan från Folkungagatan.
Victor Malmcrona
Leds in på mindre gator
Flera flaggvakter är posterade på gatorna runt avspärrningen, men helt lätt att leda om bilarna är det inte.
Många kommer söderifrån och visas in på Vartoftagatan, förbi Åsös många skolor. Fordon som är för stora för att vända har försiktigt fått släppas igenom arbetsområdet.
I korsningen Götgatan/Folkungagatan blir bilar stående när det blir uppenbart att den tänkta färdvägen är avskuren. Flera trotsar påbudsskyltarna.
När bygget pågår får fotgängare och mötande cyklister samsas på en några meter bred trottoar.
Victor Malmcrona
"Tydligt markerat"
En liten miss har också inträffat – på de orangea informationsskyltar som ställts ut i stadsdelen står det att avstängningen börjar 27 november, alltså i morgon.
– Det är förstås riktigt olyckligt när vi har en så pass omfattande avstängning och kan vara en anledning till att det varit långa köer tidvis, skriver Natalie Nordenswan på SL.
Trots det känns det lugnt i de köer som uppstår den här onsdagsförmiddagen. Stora avspärrningar och varselvästar får många att sänka farten.
– Jag tycker att de har markerat upp allt snyggt och asfalterat bort kanter. Man får ta det lugnt och tänka på sina medtrafikanter. Det är bättre att komma fem minuter sent än att inte komma fram alls, säger Lotta Wikman, som stannar till med cykeln.
Väljer bort Götgatan helt
Fotgängare kan ta sig fram längs båda sidor av vägen. Cyklister i båda riktningar får samsas med flanörer på den östra sidan, i en passage som är några meter bred.
– Det blir betydligt mer mötande, vilket såklart är en risk. Arbetet ska pågå i så många år så jag tror att det bara är enklare att helt räkna bort Götgatan, säger Kjell Sundvall, som cyklat hit för ett pass på gymmet.
Södermalmsbon Björn Nygren, med hunden Rossi, menar att tunneln från Medis till Centralbron borde öppnas för att avlasta trafiken.
Victor Malmcrona
Vill öppna tunneln
Renoveringen av tunnlarna under vägen sker i etapper och arbetsområdet ska flytta längs Götgatan. När det inte betyder tvärstopp för trafiken kommer den att vara begränsad.
– Jag förstår att de måste byta tätskiktet, men jag tror att det kommer att bli tok-kaos i trafiken. Att inte ge bilar någon alternativ väg helt sjukt. De borde öppna tunneln ner till Centralbron. För mig är det obegripligt att den är stängd, säger Björn Nygren, som bor i närheten.
Projektet väntas vara klart 2032.
Nu stängs biltrafiken på Götgatan av
Götgatan spärras av när t-banans tunnlar under vägen ska renoveras. Nu åker stängsel upp över körfälten – men inga alternativa vägar föreslås för bilister.
Det massiva renoveringsarbetet började så smått mellan Åsögatan och Kocksgatan förra veckan veckan. Entrétrappor vid Götgatan, längs fastigheten där Gröne Jägaren ligger, började ersättas av gångramper till barer och restauranger.
För cyklister och fotgängare blev det trängre. Nu har turen kommit till bilisterna. Natten till onsdag 26 november stoppas motortrafiken på Götgatan.
– Under första veckan kommer vi att ha personal som hjälper till med att informera trafikanterna i området så att det ska flyta så bra som möjligt. Vi får följa hur det fungerar under de närmsta dagarna, skriver Natalie Nordenswan, presskommunikatör på SL.
Från det datumet hänvisas fotgängare till ena sidan av gatan. På cykelbanan där får mötande cykeltrafik samsas.
Götgatan, mellan Kocksgatan och Åsögatan, stängslas in och biltrafiken stoppas.
Victor Malmcrona
Trångt att gå och cykla
Götgatan, från Åsögatan till Kocksgatan, spärras alltså av. Det går heller inte att ta Åsögatan österut in på Götgatan. Däremot ska det gå att från Kocksgatan svänga höger, norrut på Götgatan. Men det går inte att svänga in på Götgatan söderut från Folkungagatan.
– Det är en speciell och central plats med mycket trafik. Vi hjälper till på de sätt vi kan för att det inte ska bli för mycket trängsel och köbildning.
Den här etappen väntas ta ungefär ett år är slutföra. Det här är en första av åtta etapper och totalt väntas arbetet ta sju, åtta år.
Det ska gå att cykla och gå förbi sträckan under hela byggtiden, men det kommer att bli trångt.
Bilister får hitta andra vägar förbi området. Fotgängare och cyklister kan ta sig fram, men det kommer att bli trångt.
Victor Malmcrona
Många vägar och mål
Busslinjerna på sträckan leds om. För bilister föreslås inga alternativa resvägar, eftersom de som färdas på Götgatan ska åt många olika håll och till olika platser.
– Då kan olika vägar passa, och det brukar vara lättast att låta trafikanterna hitta den väg som passar just dem i stället för att hänvisa alla till en väg, skriver Malinda Flodman, pressansvarig vid trafikkontoret.
Med det sagt ska flera skyltar sättas upp både i och utanför stadsdelen om att framkomligheten på Götgatan är mycket begränsad.
– Det kommer alltså att finnas gott om skyltar, men inte en enskild omledning som hänvisar alla till en och samma väg förbi avstängningen.
Ska följa effekterna
Staden ska se över hur trafiken flyter på innan avstängningen och jämföra med hur det ser ut när gatan stängts av.
– De exakta konsekvenserna av bilister som väljer en annan väg är svåra att förutse helt, och vi kommer löpande följa effekterna, skriver Malinda Flodman.
Anledningen till att vägen grävs upp är att SL ska byta tätskiktet på tunnelbanetunnlarna under gatan.
Fråga SL på plats
Störande arbeten utförs vardagar kl. 7–19.
SL informerar i förväg om något måste utföras utanför de tiderna.
SL har infoträffar om projektet i Björns trädgård:
24 november kl. 16–18.
27 november kl. 07–09.
1 december kl. 07–09.
4 december kl. 16–18.
Nästa sträcka där bygget ska ta vid blir mellan Folkungagatan–Kocksgatan, som stängs av helt för bilar 2027–2028. Efter det hålls minst en bilfil öppen, fram till de sista etapperna 2029–2031. Då stängs det av helt från Ölandsgatan till och med Ringvägen.
Källa: SL
Det ska göras
Tunnelbanetunneln under södra Götgatan rustas upp.
Tätskiktet, som förhindrar att vatten tränger in, är slitet och måste bytas.
Sektionen som ska renoveras är 925 meter lång och 8 meter bred.
2023 låg budgeten för projektet på 770 miljoner kronor.
Arbetet väntas pågå 2025–2031.
Tunneln invigdes 1933. Det är den äldsta underjordiska passagen i tunnelbanesystemet.
Källa: SL
Preliminära etapper
Alla arbeten sker på Götgatan, i höjd med nämnda gator.
Etapp 1 (pågående)
Kocksgatan–Åsögatan: Planeras vara helt avstängt för motortrafik.
Etapp 2
Folkungagatan–Kocksgatan: Planeras vara helt avstängt för motortrafik.
Etapp 3
Åsögatan–Vartoftagatan: Sträckan planeras vara helt avstängd för motortrafik. Sedan blir den enkelriktad i södergående riktning under resten av byggtiden. Utförs parallellt med etapp 5.
Etapp 4
Vartoftagatan–Blekingegatan: Planeras vara enkelriktat för motortrafik i södergående riktning. Utförs parallellt med etapp 6.
Etapp 5
Blekingegatan–Gotlandsgatan: Planeras vara enkelriktat för motortrafik i södergående riktning. Utförs parallellt med etapp 3.
Etapp 6
Gotlandsgatan–Ölandsgatan: Planeras vara enkelriktat för motortrafik i södergående riktning. Utförs parallellt med etapp 4.
Etapp 7
Ölandsgatan–Ringvägen: Planeras vara helt avstängt fram till Ringvägen. Korsningen kommer att vara farbar men med begränsningar.
Etapp 8
Folkungagatan–Björns trädgård: Planeras vara farbar för all trafik, men med begränsningar i korsningen Götgatan/Folkungagatan.
Etapper kan pågå parallellt och står inte i kronologisk ordning. Varje etapp väntas ta runt ett år.
Källa: SL
Bilister får hitta andra vägar förbi området. Fotgängare och cyklister kan ta sig fram, men det kommer att bli trångt.
Victor Malmcrona