Med start i höst ska tunnelbanans tunnlar, från Medborgarplatsen till Skanstull, göras i ordning. Arbetet på Götgatan sker i etapper och ska pågå i upp till sju år. Riktigt vad som ska göras när är inte helt spikat, men klart är att biltrafiken stängs av helt i perioder på en av Söders tyngst trafikerade gator.

Då borde staden ta bort barriärerna i Söderledstunneln, så att det blir möjligt att nå den från Medborgarplatsen och Hornsgatan. Det menar Moderaterna.

– Här har vi en stor investering som redan är gjord i form av en tunnel som kan komma stockholmarna till del. Vi vill att det ska bli enklare att ta sig in i tunneln och ut från Södermalm under jord, säger oppositionsborgarrådet Dennis Wedin (M).

Dennis Wedin (M), oppositionsborgarråd.

Dennis Wedin (M), oppositionsborgarråd.

Pekka P‰‰kkˆ

Möjligt att köra ut

Däremot skulle betongsuggorna stå kvar på ett sätt som gör att det fortsatt inte går att köra upp på Södermalm.

– Poängen är att få ut bilarna från Södermalm och på så vis avlasta gatorna runt Götgatan.

I dag går det att ta tunneln mellan Medborgarplatsen och Hornsgatan. Däremot går det inte att köra ner och komma ut på Centralbron norrut eller Johanneshovsbron söderut – eller ta avfarterna mot Medborgarplatsen eller Hornsgatan.

Barriärer i Söderledstunneln gör att det inte går att använda avfarterna mot Medborgarplatsen eller Hornsgatan.

Barriärer i Söderledstunneln gör att det inte går att använda avfarterna mot Medborgarplatsen eller Hornsgatan.

Victor Malmcrona

Skulle minska köbildning

Avskärmningarna kom på plats 2016 när ombyggnaden av Slussen började. Syftet var att minska risken för köbildning när bussar leddes om med anledning av att Katarinavägen stängdes av.

De skulle sedan tas bort, men hösten 2023 beslutade den rödgröna majoriteten att behålla barriärerna.

– Avstängningarna gör så att bilar inte vävs in från sidan i tunneln, vilket ökar framkomligheten för de som åker till och från city. Inte minst är det viktigt för bussarna från Tyresö och Haninge. För dem som inte har tunnelbana är det helt avgörande att bussarna har bra framkomlighet, säger trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP).

Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd.

Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd.

Klara B Orreteg

Motsatt effekt

Dessutom tror han inte åtgärderna skulle ge önskad effekt.

– När Götgatan görs om vill vi uppmuntra fler att gå, cykla eller åka kollektivt. All forskning visar att om man gör det lättare att köra bil så väljer fler bilen.

Det köper inte Dennis Wedin.

– Vi står inför ett vägval med mer eller mindre köer på Södermalm. För mig är det uppenbart att majoriteten inte vill främja framkomligheten för bilar av ideologiska skäl, säger han.

Hur trafiken ska ledas om under byggperioden är inte klart än. Först måste en trafikanordningsplan tas fram.

Utan påfarter inne i tunneln har trafiken till och från City kunnat flyta på bättre.

Utan påfarter inne i tunneln har trafiken till och från City kunnat flyta på bättre.

Mostphoto