– Det här är en av Sveriges allra mest trafikerade vägar. Här passerar 125 000 fordon per dygn, säger Ali Jalal, biträdande projektledare för Trafikverkets E4-flytt.

Vägsträckan är säkerhetsklassad, vilket försvårar arbetet lite, förklarar han.

– Det betyder att vi inte får göra inskränkningar i E4:s framkomlighet. För att kunna riva befintliga vägbron utan trafikstörningbygger vi en provisorisk omledningsväg vid sidan av E4, och även den provisoriska vägen har motorvägsstandard.

Samtidigt måste cyklister, gående och bussar kunna ta sig mellan Helenelund och Kista under hela byggtiden.

Lösningen blir att först flytta E4 närmare Kistamässan och Scandic Victoria Tower så att man kan riva den gamla passagen under motorvägen och bygga en ny – högre och bredare.

Men innan den gamla passagen rivs måste man även säkra att buss-, cykel- och gångtrafikanter fortsatt kan passera.

– Vi gör en ny tillfällig passage under vägen för bussarna, en bit söderut. Gång- och cykeltrafikanter ska slippa ta en sådan omväg, de kommer att passera mer rakt över den befintliga E4 under byggtiden, säger Ali Jalal.

Avgörande byggskede

Alla som passerat från Helenelund till Kista eller omvänt de senaste veckorna har säkert sett att ett gigantiskt bygge pågår mellan E4 och Scandic Victoria Tower. I torsdags och i fredags tog ett avgörande steg i bygget då bron som den tillfälliga E4 ska gå på lyftes på plats.

– Bron monteras med elva färdiga stora balkar, som en byggsats, och det blir åtta körfält precis som vägen har i dag, säger Ali Jalal.

Sara Larsson är montageledare på Trafikverket och berättar att varje balk väger 25–29 ton.

– Men kranen kan lyfta 300 ton. Det är en fransk beredskapsbro och det här är ett bra tillfälle för oss att öva. Men det är en extremt kort bro. Bara 22 meter lång, och 30 meter bred, säger hon.

När bron nu är på plats återstår att fixa anslutningarna till E4.

– På södra sidan är det nästan klart, men i norra änden börjar vi bygga nu, säger Ali Jalal.

Trafiken flyttas i juni

De har cirka två månader på sig. Planen är att själva omläggningen av trafiken till den tillfälliga E4 ska ske under två helger i början av juni, först södergående trafik och därefter norrgående.

Projektet med utbyggnaden av tvärbanans Kistagren har försenats sedan starten. Om allt går som det ska från nu så öppnar den sista etappen, till Helenelund, 2025.

Men redan i början av denna vecka leds gång- och cykelvägar om för att gå under den provisoriska bron så att Trafikverket ska kunna bereda väg för tvärbanan.