Årets sista bilfria helg på Sveavägen är avverkad. Trots att vädret inte var det bästa, är uppskattningen att många besökare var där.

Det är andra året som staden stoppar trafiken på delar av Sveavägen, och i stället placerar ut möbler, växter och belysning. Här erbjöds bland annat skattjakt, foodtrucks, panelsamtal och cykelskola. I år var det tre helger utspridda under säsongen, förra året var det fyra men med en dag mindre.

Staden har mätt trafiken på närliggande gator för att se om antalet fordon ökat där under avstängningen. Man har även kollat bullernivå och luftkvalitet. Nu ska det sammanställas och analyseras, tillsammans med alla synpunkter som kommit in.

Flow and glow höll ett danspass under den sista bilfria helgen på Sveavägen, där deltagarna fick dansa till musik i hörlurar.

Flow and glow höll ett danspass under den sista bilfria helgen på Sveavägen, där deltagarna fick dansa till musik i hörlurar.

Flow&Glow

– De flesta kommentarer som vi fått på plats har varit positiva. Att man tycker det är trevligt, folk kan ta dit sina barn och hitta på aktiviteter, säger Kristoffer Bengtsson, tillförordnad projektledare för bilfria helgerna på Sveavägen.

Fick ändra skyltningen

Andra har varit mindre positiva.

– Det har varit mindre musiktillställningar som vissa inte har tyckt om då de har störts av ljudet, eller så har man fått mer trafik där man bor på grund av avstängningen.

Efter den andra helgen fick staden ändra skyltning och hur trafiken leddes om, efter att grannar på intilliggande gator upplevt en ökning av trafik.

Kostnaden per helg var drygt en miljon kronor. Då är allt från flyttning av möbler och trafikavstängning till programpunkter och personalkostnader inräknade.

– För att kunna erbjuda ett bra, säkert och fint program med personal på plats landar det på den kostnaden.

Kan bli på annan plats

Hur många som har deltagit under helgerna är dock svårare att räkna på. Det har funnits önskemål från vissa aktörer att ha fler bokningsbara aktiviteter för att kunna räkna på hur många som deltar, men det har staden sagt nej till.

– Vi tycker att det ska finnas en öppenhet, att även om du är på väg till bussen så ska du kunna stanna och vara med på något som verkar roligt.

I höst byggs Sveavägen om, och ett körfält blir till en permanent cykelbana. Nu pågår ett arbete med att se över vilka andra platser i staden som skulle kunna ha bilfria helger nästa år, berättar trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP).

Bland annat tittar de på var busslinjerna går för att se var en avstängning hade påverkat minst.

– Det är inte uteslutet att vi har det även på Sveavägen igen, men vi undersöker också andra platser. Det som görs permanent på Sveavägen ska få bli klart och utvärderas utifrån vad det kan bli, säger han.