Riksdagen har fattat beslut om att tillåta gårdsförsäljning av alkohol, i samband med ett betalt studiebesök. Lagen gör det möjligt att erbjuda detta mellan 10.00 och 20.00, måndagar till söndagar.

I Stockholm blir det inte så liberalt. Häromveckan deklarerade stadens rödgröna styre att de av socialpolitiska skäl tänker följa Systembolagets öppettider – till Moderaternas förtret, enligt DN.

Sundbyberg går en annan väg. Här implementeras den nya lagen enligt riksdagens riktlinjer, meddelar Robert Falck (S), ordförande i byggnads- och tillståndsnämnden.

– Om man går på en guidad tur ska man givetvis kunna ta med sig någonting hem. Bär man med sig några öl hem ser jag inte det som någon stor fara för folkhälsan, säger han till Mitt i.

Hanteras snabbt

Från och med i juni kan bryggerier ansöka om tillstånd för gårdsförsäljning.

Att hantera deras ansökningar kommer att gå fort, enligt Robert Falck:

– Kommer de in med en ansökan 1 juni ska vi fixa det till midsommar.

Men inte bara öppettiderna har väckt uppmärksamhet inför lagändringen. En annan detalj i regelverket är att förutsättningarna för gårdsförsäljning påverkas av hur stort bryggeriet är.

Bryggeriet och baren Omnipollo avvaktar med att ansöka om tillstånd för gårdsförsäljning.

Bryggeriet och baren Omnipollo avvaktar med att ansöka om tillstånd för gårdsförsäljning.

Stefan Källstigen

Det innebär att ett relativt stort bryggeri som Omnipollo i Sundbyberg begränsas mer än en mindre aktör, när det gäller vad som får säljas.

– Jag tror inte att vi kommer att sälja en enda ljus lager i gårdsförsäljning, utan grejer som är lite mer "premium", sade Omnipollos grundare Henok Fentie i januari till Mitt i.

Ute på remiss

Vad Mitt i erfar har Omnipollo nu bestämt sig för att avvakta med en ansökan om gårdsförsäljning, på grund av reglernas utformning. Bryggeriet har tackat nej till att medverka i en intervju.

Ett annat föremål för diskussion har varit kravet om att gårdsförsäljningen måste ske inom ramen för ett betalt studiebesök. Enligt Folkhälsomyndighetens förslag på riktlinjer ska arrangemanget pågå i minst 45 minuter, varav 30 ska bestå av ett "kunskapshöjande inslag" om drycken ifråga.

– Jag skulle snarare kalla det för evenemangsförsäljning, med de kraven som finns, sade en besviken skånsk bryggare nyligen till Aftonbladet.

Förslaget är i skrivande stund ute på remiss. Folkhälsomyndigheten poängterar att riktlinjerna därför kan komma att förändras innan de presenteras i färdigt skick om ett par veckor.

Hur Sundbybergs stad ska tolka reglerna är för tidigt att svara i detalj på, enligt Robert Falck.

– Vi följer riksdagens beslut och riktlinjer, säger han.