Transportstyrelsen har på regeringens uppdrag utrett eventuella regeländringar för eldrivna enpersonsfordon – främst elsparkcyklar som hamnat under lupp de senaste åren men även elcyklar.

https://www.mitti.se/nyheter/p-vakter-ska-rensa-bort-elsparkcyklar-fran-trottoarerna/lmtir!9040753/

Flera nya förslag

Nu presenterar de sin tredje och sista rapport där en rad förslag till förändringar presenteras och som nu skickas vidare till regeringen för beslut.

✓ Stopp för att köra elsparkcyklar på trottoaren, vilket idag är tillåtet i gångfart. Bara eldrivna enpersonsfordon avsedda för användning av personer med fysisk funktionsnedsättning ska få använda gångbanorna framöver.

✓ Ingen ny fordonskategori för eldrivna enpersonsfordon som elsparkcyklar eller elcyklar.

✓ Ta bort möjligheten att cykla på väg med hastighetsbegränsning på 50 km/h om det finns en cykelbana, om det inte är ”lämpligare med hänsyn till fordonets bredd eller med hänsyn till färdmålets läge.”

– Med förslagen vill vi göra det möjligt att utveckla trafiksäkrare, hållbarare och mer ändamålsenliga fordon. Men också förtydliga att förare av elsparkcyklar och likande fordon ska följa trafikreglerna för cykel, säger Pernilla Bremer, utredare på Transportstyrelsen i ett uttalande.

https://www.mitti.se/nyheter/ar-elsparkcyklar-stockholms-nya-fyllefordon/repsjC!68h156Si2IkXACpo@lIMjA/

Värst på kvällar och nätter

Majoriteten av olyckorna med elsparkcyklar har skett på kvällar och nätter enligt transportstyrelsen men det blir ingen promillegräns för just eldrivna enpersonsfordon enligt deras förslag. Dagens regelverk är tillräckligt. Samtidigt öppnar de för ändringar framöver.

”Krav på en promillegräns i samband med cykling bör undersökas övergripande för alla typer av cyklar och inte endast relaterat till eldrivna enpersonsfordon” skriver de i rapporten.

Kommunen kan göra mer

Ilskan kring hur elsparkcyklarna används och parkeras kan hanteras av kommunerna med dagens bestämmelser enligt Transportstyrelsen. De menar att kommunerna ”i större utsträckning bör utnyttja upphandling som ett verktyg för att komma till rätta med felparkerade elsparkcyklar.” 

Trafikborgarrådet i Stockholm, Daniel Helldén (MP) är av en annan uppfattning. I en kommentar till Transportssyrelsens utredning säger han att:

– Vi vill komma till rätta med röran på våra gator. Då behöver vi få bestämma var och hur elsparkcyklarna ska ställas. Transportstyrelsen duckar helt för parkeringsproblemen och dumpar frågan i kommunernas knä. Vi hade förväntat oss mer, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.