I den nya budgeten för 2026 meddelar det rödgröna styret i Stockholms stad att man kommer att införa en "grön våg" för cyklister på minst fem cykelstråk, vilka det blir är ännu inte kalrt. Det innebär att trafikljusen ska programmeras för att ge ett ihållande grönt ljus för cyklisterna.
– Vi vill skapa en gräddfil för stadens cyklister. Målet är att sänka klimatutsläppen och skapa trevligare gator för stockholmarna. Då behöver vi göra det enklare att välja bort bilen, säger trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP) i ett pressmeddelande.
Testar högersväng mot rött
Men det slutar inte med den gröna vågen. Under våren planerar Stockholms stad att testa högersväng mot rött i en korsning, där cyklister får väjningsplikt. Vilken korsning det blir beslutar man under våren.
I dag är det tillåtet för cyklister att svänga höger mot rött i flera länder, men i Sverige är det juridiskt oklart. Transportstyrelsen anser att förslaget bryter mot internationella regler, medan Trafikverket är av en annan uppfattning.
Stockholm väljer nu att prova lagstiftningen på egen hand.
– Många rödljus som är till för att styra biltrafiken är egentligen helt meningslösa för cyklister. Högersväng mot rött skulle ge ett jämnare cykelflöde med färre onödiga stopp. Därför tycker vi att det är motiverat att utmana lagen, säger Lars Strömgren.
Lars Strömgren (MP) är trafikborgarråd i Stockholms stad.
Klara B Orreteg
Det är inte första gången Stockholm utmanar myndigheterna när det gäller cykelfrågor. Cykling mot enkelriktat, som i dag är vanligt på stadens gator, krävde en lång kamp med länsstyrelsen och Transportstyrelsen.
Utvidgar cykeljouren
För att snabbare kunna åtgärda problem för cyklister utvidgar staden också sin rullande cykeljour, som jobbar med att identifiera hinder på cykelbanor och trottoarer.
– Det betyder att vi fortare kan sopa upp krossat glas, rensa bort hala löv eller laga enklare potthål.