MP-grön? Trafikborgarrådet Daniel Helldén är på plats vid stans första grönfärgade cykelbana. Foto: Miljöpartiet Stockholms stad

Stockholm har fått sin första färgade cykelbana

En cykelbana på Södermalm har fått en ny beläggning av grön asfalt. Men någon flirt med Hammarby är det inte tal om.

  • Publicerad 11:32, 26 okt 2020

2016 fick cykelbanan på södra delen av Götgatan Hammarbyinspirerade trafikavdelare (pinnar, red.anm) i grönt och vitt.

Har du sett trafikkontorets oblyga Bajenpassning på Södermalm?

Sedan dess har diskussionen stundtals gått varm om att beläggningen på cykelbanorna ska färgas, för att tydligare markera ut cykelbanorna och öka trafiksäkerheten för alla trafikanter.

Stockholms cykelbanor kan få ny färg

Nu har det blivit verklighet. Stockholms första infärgade cykelbana finns på sträckan mellan Danvikstull och Londonviadukten.

– Det är ett viktigt steg i att utveckla metoder för att höja trafiksäkerheten i vår stad, i detta fall att tydliggöra var gående respektive cyklister ska röra sig. Att använda en avvikande färg på hela cykelbanan är en väl beprövad metod runt om i världen som vi nu testar, säger Daniel Helldén (MP) trafikborgarråd i Stockholms stad, i ett pressmeddelande.

Lila aldrig aktuellt

Det finns dock inget klubb-relaterat med att det blev grönmålat på Södermalm. Rött används helst bara vid kritiska trafikpunkter, blått till att markera upp parkeringsplatser för rörelsehindrade. Gult, lila eller orange har aldrig varit aktuellt.

– Grönt är den färg som är vanligast runt om i världen. Bland annat i New York och Berlin. Det finns tyvärr ingen mer smaskig anledning än så, säger Elisabeth Ekstrand, pressekreterare för Daniel Helldén.

Ingen Hammarbykoppling alltså?

– Nej, precis. Det hade varit härligt med olika färger beroende på vilken stadsdel man befinner sig i. Men det blir lite för krångligt.

Infärgade cykelbanor

✓ Infärgade cykelbanor är ett budgetuppdrag från 2019 som nu genomförs.

✓ Kostnaden för det unika försöket beräknas till cirka 4 miljoner kronor.

✓ Projektet syftar till att testa hur separeringen mellan olika trafikslag i mer eller mindre komplicerade miljöer kan förtydligas. Det ger staden möjligheter att studera effekter på trafikanternas rörelsemönster. Mätningar och studier har föregått omasfalteringen.

✓ Den utvalda sträckan är ett cykelpendlingsstråk med stora cykelflöden under högtrafik. Varje dag trafikerar cirka 5 000 cyklister sträckan. Det finns dessutom relativt många fotgängare runtom, både längs med cykelbanan och korsande densamma.

Visa merVisa mindre