"En chock." Så beskrev Järvapolitikern Åsa Nilsson Söderström (L) i september beskedet att Spånga station nedprioriterats i regionens nya länstransportplan.
Nu vill trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP) träffa regionen, säger han.
Sätter press på regionen
– De måste leda arbetet när det gäller stora omdaningar av Spånga station. Pendelbytespunkten är regionens ansvar, det är för mig tydligt. Viktigast nu är att vi kommer vidare från detta.
Förslaget har skickats ut på remiss till kommunerna fram till 1 december. Planen ska fastställas nästa höst.
– Vi måste förstå vad som krävs för att få finansiering i länsplanen, säger Strömgren.
SL har länge medgett att Spånga station lider av uppenbara kapacitetsproblem, men regionen är inte överens med staden om vem som ska pynta upp för utbyggnaden.
Claudio Britos
Har dömts ut sedan flera år tillbaka
Såväl regionen själva som västerort- och Järvaborna har dömt ut Spånga station som för omodern och trång sedan flera år tillbaka.
Men vem som ska stå för ombyggnaden har varit föremål för en långvarig tvist mellan regionen och Stockholms stad. Regionen menar att staden måste stå för en stor del av finansieringen eftersom bussterminalen ligger på allmän plats.
"Framtiden hänger på staden och trafikförvaltningen"
– Vår trafikförvaltning och Stockholms stad har inte kommit överens om finansieringslösningen kring en utveckling av bytespunkten och därför finns det inget länsplanen kan medfinansiera. Jag träffar gärna Lars Strömgren kring detta, men framdriften hänger på både Stockholms stad och trafikförvaltningen, säger Michaela Haga (C), politiskt ansvarig för länstransportplanen.
Lars Strömgren (MP) har tagits på sängen av att Spånga station plockats bort som ett enskilt objekt för investeringar i förslaget till nya länstransportplanen.
Liselotte van der Meijs
Lars Strömgren (MP) har en annan uppfattning.
– För mig är det tydligt att regionen har ansvaret. Men vi, regionen och Trafikverket behöver förstå, eller lyssna på varandra, ska jag säga.
Regionen lägger ju en stor del av ansvaret på er?
– Det låter uppenbarligen så. Alldeles oavsett så behöver vi ta fram underlagen som gör att Spånga kan ta anspråk på medlen i länsplanen.
Hur mycket lyssnar regionen på er?
– Återigen, jag vill veta vad som krävs för att Spånga station ska kunna göra anspråk på medlen, vi vill veta exakt vad som krävs för att Spånga ska kunna ta del av de 500 miljonerna i "framtidspotten."
Saknats dialog
Åsa Nilsson Söderström (L) anser att regionen sviker västerort:
– Trots att pengar var avsatta för Spånga i länsplanen från 2022 så har regionen inte kommit igång med någon dialog med staden kring finansieringen. Det gör mig besviken.