Både regionen och Spångabor har dömt ut stationen som för omodern och trång sedan flera år tillbaka, men vem som ska ansvara för ombyggnaden har varit föremål för en långvarig tvist mellan Region Stockholm och Stockholms stad.

Och nu plockar regionen bort stationen som ett enskilt objekt för investeringar i den nya länstransportplanen för 2026–2037, som nu skickas ut på remiss till kommunerna.

L: Ett stort bakslag

I stället hamnar Spånga station i det så kallade pottutrymmet för eventuella framtida investeringar och anses inte längre ”planerings­mogen”.

Ett stort bakslag för hela västerort och Järva, menar Järvapolitikern Åsa Nilsson Söderström (L) som vi träffar vid Spånga station.

Stationen anses för sliten, trång och otillgänglig, men någon utbyggnad är inte aktuell vilket Järva- och kommunfullmäktige-politikern Åsa Nilsson Söderström (L) reagerar på.

Stationen anses för sliten, trång och otillgänglig, men någon utbyggnad är inte aktuell vilket Järva- och kommunfullmäktige-politikern Åsa Nilsson Söderström (L) reagerar på.

Filip Magnusson

– Det är inget annat än en chock. Detta drabbar Spånga­borna hårt som märker av inflyttningen för varje ny vecka som går.

8 000 nya invånare

Området Spånga-Tensta har i dag runt 40 000 invånare. Om alla byggplaner fullföljs kan 3 500 nya bostäder tillkomma. Enbart Spånga väntas få 8 000 fler invånare på tio år. Åsa Nilsson Söderström ser stora risker för ökad trängsel och köer.

– Med tanke på hur länge stationen varit eftersatt säger det sig självt att vi riskerar ett totalt kaos kring bussarna och stationen, säger hon.

SL har länge medgett att Spånga station har kapacitetsproblem, men anser att det är staden som ska stå för kostnaden eftersom bussterminalen ligger på allmän plats.

Daniel Brandin, 45, Spånga: ”Jag tar oftast buss 117 (Spånga-Brommaplan) och den är tyvärr ofta sen, ibland mycket, det hade behövts se över. Pendeln fungerar bättre.”

Daniel Brandin, 45, Spånga: ”Jag tar oftast buss 117 (Spånga-Brommaplan) och den är tyvärr ofta sen, ibland mycket, det hade behövts se över. Pendeln fungerar bättre.”

Filip Magnusson

Staden hävdar i sin tur att regionen borde stå för notan eftersom det är de som ansvarar för kollektivtrafiken.

SL: Planerna kan ändras

Sophie Gunnarsson, presskommunikatör på SL, betonar att länsplanen är en 12-årig plan och att objekt kan behöva omprioriteras.

– Det kan bland annat ske till följd av kostnadsfördyringar eller annat som hindrar ett genomförande.