Ett 70-tal sundbybergare får i dag hemtjänst via Allegio.

De får nu se sig om efter en annan aktör. Vid en årlig kontroll i oktober upptäckte Sundbybergs stad tecken på felaktigheter i bolagets tidrapportering och lönehantering.

Saken utreddes och ett större mönster visade sig, säger Towe Bengtsson (V), ordförande i äldrenämnden:

– Bristerna gör sammantaget att vi från staden inte längre känner förtroende för Allegio. Därför har vi sagt upp avtalet med dem.

Towe Bengtsson vill inte gå in på detaljer gällande de brister som nu har uppdagats.

– Det handlar om att vi har tappat förtroendet.

"Vi vet att brottslighet och felaktigheter inom välfärden i stort är utbredda i hela samhället. Det är också därför vi agerar proaktivt när vi ser tecken på brister och felaktigheter", säger Towe Bengtsson (V).

"Vi vet att brottslighet och felaktigheter inom välfärden i stort är utbredda i hela samhället. Det är också därför vi agerar proaktivt när vi ser tecken på brister och felaktigheter", säger Towe Bengtsson (V).

Sundbybergs stad

Enligt henne har staden inte sett några exempel på att enskilda omsorgstagare ska ha drabbats.

– Utan det handlar mer om bristerna i redovisningen gentemot staden.

Har skattepengar gått till något de inte borde?

– Det kan jag i nuläget inte svara på.

Har det gjorts någon anmälan?

– Vi har inte tagit ställning till något sådant än. Vi agerar efter de misstankar vi ser, och under tiden säkerställer vi omsorgstagarnas trygghet i processen framåt.

Bolaget: "I chock"

På Allegio i Sundbyberg är personalen "i chock" efter beskedet, skriver bolagets regionchef Neda Ghadeshi i ett mejl till Mitt i:

"Vi har under alla dessa år aldrig blivit uppsagda från ett kontrakt och tycker förstås att det är väldigt tråkigt."

Fokus nu ligger på att ta hand om oroliga kunder, närstående och medarbetare – och påbörja stängningen av enheten.

Allegios uppfattning är att den har fungerat väl, med goda relationer med kommunens tjänstemän och belåtna kunder, skriver Neda Ghadeshi.

"Om någon har anklagelser om det motsatta önskar vi få det underlaget skriftligt till oss för att vi över huvud taget ska få möjlighet att själva göra en rättvis, korrekt och saklig bedömning."

Towe Bengtsson menar att staden vid flera tillfällen haft dialog med Allegio, där bolaget informerats om avvikelser och felaktigheter.

Gäller till 30 april

Avtalet har en uppsägningstid på tre månader, alltså till valborgsmässoafton. De som i dag får hemtjänst via bolaget kommer att bli kontaktade av staden för hjälp med att välja en ny aktör.

Till dess fortsätter Allegio att sköta deras hemtjänst.

– Då vi inte sett några exempel på att enskilda omsorgstagare drabbats bedömer vi inte att en omedelbar hävning är nödvändig, säger Towe Bengtsson.